
A laikusok számára is érdekes szakmai mustra a tram-train miatt most kezdődött felújításról. A munkálatok miatt április 4-étől pótlóbuszok vették át a vonatok szerepét a két város, valamint Hódmezővásárhely és Szentes között is.
(A képen a sínszállító munkavonat Szeged-Rókuson)
A modernkori közlekedéstörténet során először valósulhat meg vasútvillamos (tram-train) Magyarországon. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti nagyvasúti szakasz építésére kiírt közbeszerzési eljárást a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el tavaly decemberben, a társaság huszonötmilliárd forintból építheti át a 135-ös vasútvonal Hódmezővásárhelyi Népkert, 1559-es szelvény és Szeged-Rókus állomás, 1772-es szelvény közötti szakaszát.
(Erről részletesen ITT írtunk!)
A nagyvasúti munkálatok a tram-train Szeged városi szakaszának a végétől, Szeged-Rókus kitérőjénél kezdődnek, és Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyig tartanak, az Ady Endre út átjárót is beleértve. A projekt során a 21,3 kilométer hosszú vasúti pálya nyíltvonali és állomási átmenő fővágányai alkalmassá válnak a nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre.
A Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs forgalmi kitérő közötti nyílt szakaszokon második vágány is épül. Tekintettel a tram-train várható sűrű követési idejére, ezeken a szakaszokon lehet majd nyílt vonalon a vonatokat kerültetni, előztetni. Algyőn és Népkerten százötven méter hosszú, korszerű magasperonok épülnek huszonöt méter hosszú perontetőkkel, peronbútorzattal és utastájékoztató berendezésekkel, P+R parkolóval. A kitérőket távvezérelt váltófűtéssel szerelik fel, a vonalszakaszra új, távvezérelt biztosítóberendezést telepítenek.
Első ütemben Algyő és Hódmezővásárhelyi Népkert között kezdődött meg az átépítés. Ez az ütem július 31-éig tart. A népkerti megállóhely átépítése miatt a 130-as vonal alsó szakaszán, Szentes és Hódmezővásárhely között is vágányzár és vonatpótlás van érvényben szintén július 31-éig.
A második ütem augusztus elsején indul: Szeged-Rókus és Algyő között és 2019. április 25-éig lesz vágányzár.
A munkálatok során a vasúti pálya teljesen átépül. az IHO szakembere szerint a nagygépes vágánybontást követően cementes meszes stabilizációval erősítik meg az alépítményt, vízzáró réteget alakítanak ki, a zúzottkőágyazatot pedig új zúzottkőből építik át. A hézagnélküli folyóvágányokat felújított sínekből hozzák létre.
(A használt sínekről ITT írtunk!)
Korszerűsítik a népkerti és az algyői vasútállomások vágányhálózatát, térvilágítást építenek ki az állomásokon és forgalmi kitérőknél, továbbá megújul az energiaellátás is. Habár a vasúti pálya átépítése magában foglalja Algyő állomását is, a munka semmi képpen nem állhat le emiatt az algyői MOL-telepen. A kiszolgálása folyamatos marad: a vágányzárak függvényében vagy Hódmezővásárhely, vagy pedig Szeged felől lesz lehetséges.
A projekt részeként az algyői Tisza-hídon elvégzik a korrózióvédelmet, a hibás tartóelemek cseréjét, felújítják a műtárgy úgynevezett vizsgálókocsijait is, az ártéri hidakon pedig a mederhídon jelenleg is meglévő, korszerű edilonos sínleerősítést alakítanak ki.
A teendők körülbelül nyolcvanöt százaléka 2019. április végéig, a szerződésben a vágányzárra megszabott határidőig elkészül. Ezt követően az állomási mellékvágányok, a magasépítmények és a biztosítóberendezéseket átépítése következik. A projekt végleges befejezésének, a hiánymentes műszaki átadás határideje 2020 júniusa.
Kapcsolódó cikkünk
Ilyenek lesz a tram-train járművek