GazdaságIlyen lesz a tram-train

2017. április 18., kedd
 
Ilyen lesz a tram-train

Kihirdették a tram-train tender nyertesét. A Stadler Rail Valencia S.A.U nyerte meg a MÁV-START Zrt. 8 db + 4 db opciós dízel-villamos tram-train jármű beszerzésére kiírt pályázatát.

 

 

 

Fotók: Vossloh

 

 


2015 novemberében arról írtunk, hogy a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát, majd 2016 májusában pedig a tenderkiírás feltételei szerint - egy 87 oldalas ajánlás - alapján a Vásárhelyi Hírekben megírtuk, hogy jó eséllyel indulhat a Stadler, mert ilyen jellegű villamosokkal már sikerrel pályáztak. 

 

2016 májusában a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepelt közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására: 13 milliárd 250 millió forint a megépítésére, 10 milliárd forint pedig a 8+4 darab szerelvény beszerzésére. Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére. Ezzel szinte egyidőben, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre: nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.

 

A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni. A szerelvények a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek.

 

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra. A nyertes Stadler Rail Valencia S.A.U számára pedig kézenfekvő, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train járműtenderének elnyerése a régióban egyfajta referenciát is jelent.

 

A képeken látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - 2016-ban kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Kapcsolódó cikkünk:


A vásárhelyi megállók, körforgalmak,  végleges tervek (képekkel)

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Újabb 4 tram-train szerelvény készül

Újabb 4 tram-train szerelvény készül

A 2017-ben a MÁV-START Zrt.-re kiírt közbeszerzési pályázatban 10 milliárd forintot irányoztak elő a 8+4 darab szerelvény beszerzésére. Vagyis négy további szerelvény ára is lehívható.
Ne várjuk a repülőt

Ne várjuk a repülőt

Az Európai Unió, hasonlóan a beszüntetett kullancsirtáshoz, a környezetre károsnak ítéli a légi irtást. A szúnyogirtó készítmények engedélye lejárt.
Tudnivalók az idei nyári diákmunkáról

Tudnivalók az idei nyári diákmunkáról

Július 1-től augusztus 31-ig legalább 800 nappali tagozatos Csongrád-Csanád megyei tanuló vállalhat munkát a Nyári diákmunka 2020 program keretében.
Metamorfózius

Metamorfózius

Megnyílt – az alkotó hetvenedik születésnapján – a hódmezővásárhelyi Emlékpontban Dömötör Mihály fotóművész kiállítása. Képekkel.
 

És ezt már olvasta?

Rádió 1 Vásárhelyen is
Rádió 1 Vásárhelyen is A Rádió 1-nek az országban 46 frekvencián, vagyis ennyi településen szól helyi rádióként. A 47-dik Hódmezővásárhely lett.
 
Készül a monográfia újabb kötete
Készül a monográfia újabb kötete A munka tavaly kezdődött, és várhatóan 2028-ban kerül a nyomdába az újabb nagy monográfia. 21 szerző dolgozik rajta, részben a vásárhelyi levéltárra támaszkodva.
 
Nem jött össze a győzelem
Nem jött össze a győzelem Október 17-én este a Nagykőrös vendégeként lépett pályára a Vásárhelyi Kosársuli. Az NB I/B Zöld csoportjának 4. fordulójában megvolt az esélye a győzelemre.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 39. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Olga köszöntötte a vásárhelyieket
Olga köszöntötte a vásárhelyieket Október 11-én hivatalosan is átadták Ölelő Olgát a nagyközönségnek. Jóllehet már hetek óta megkezdődött az érdeklődők „zarándoklása” a Kása-erdőbe.
 
Nyert a Kosársuli az egriek ellen
Nyert a Kosársuli az egriek ellen Október 10-én este az NB I/B Zöld csoportjának 3. fordulójában az Egert fogadta a Vásárhelyi Kosársuli és az előnyét végig őrizve magabiztosan győzött.
 
Bölcsödék, óvodák fejlesztése
Bölcsödék, óvodák fejlesztése Két helyszínen több, mint 40 millió forintos beruházás zárult az Önkormányzati fenntartású bölcsődékben. Óvodai fejlesztések is voltak a nyári szünetben.