Kihirdették a tram-train tender nyertesét. A Stadler Rail Valencia S.A.U nyerte meg a MÁV-START Zrt. 8 db + 4 db opciós dízel-villamos tram-train jármű beszerzésére kiírt pályázatát.
Fotók: Vossloh
2015 novemberében arról írtunk, hogy a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát, majd 2016 májusában pedig a tenderkiírás feltételei szerint - egy 87 oldalas ajánlás - alapján a Vásárhelyi Hírekben megírtuk, hogy jó eséllyel indulhat a Stadler, mert ilyen jellegű villamosokkal már sikerrel pályáztak.
2016 májusában a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepelt közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására: 13 milliárd 250 millió forint a megépítésére, 10 milliárd forint pedig a 8+4 darab szerelvény beszerzésére. Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki.
December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére. Ezzel szinte egyidőben, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre: nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.
A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni. A szerelvények a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek.
A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra. A nyertes Stadler Rail Valencia S.A.U számára pedig kézenfekvő, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train járműtenderének elnyerése a régióban egyfajta referenciát is jelent.
A képeken látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - 2016-ban kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.
Kapcsolódó cikkünk:
A vásárhelyi megállók, körforgalmak, végleges tervek (képekkel)