Egyre több információ tudható meg az országban egyedülálló, sőt Kelet Európában is referenciának számító - Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosról.
Fotók: VH
A tram-train terveiről a sajtóban talán eddig a legtöbbet a Vásárhelyi Hírekben olvashattak. A kezdeti elképzelésektől Botka László szegedi és Lázár János polgármester együttműködési szerződéséig, a megvalósíthatósági tanulmánytól a villamos szerelvény lehetséges típusáig megtalálhatók cikkeink (További cikkek a lap alján olvashatók!)
A napokban beszámoltunk arról, hogy december végén kiírták a tendereket, amelyek szerint a kivitelező feladata lesz Hódmezővásárhelyen 3,3 km hosszon városi villamosvonal építése, 5 megállóhellyel és 1 végállomással. Továbbá, szinte egyidőben a kivitelezési tenderrel, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre.
„Remélhetőleg - ha semmi nem jön közbe - a tender eredményhirdetése fél éven belül lezajlik, és utána kezdődhet az építkezés, és a szerelvények legyártása, ami azt jelenti, hogy a 20 hónapos határidő tartható lesz”- mondta ma délelőtti sajtótájékoztatóján Hegedűs Zoltán.
Az alpolgármester a vásárhelyi állomások részletes bemutatása mellett azt is bejelentette, hogy a villamospálya építésével párhuzamosan 3 új körforgalom épül a városban.
Egyik a Kistópart és a Bajcsy Zsilinszky utca kereszteződése, dupla körforgalom épül az Petőfi, a Bocskai és az Andrássy utca kereszteződéseiben, valamint a Szent Antal, Andrássy utca találkozásánál lesz körforgalom. A 3 körforgalom a tram-train villamospályának a „hozadéka”, ugyanis annak nyomvonalán épül majd meg. A projekt része a villamos pálya, a kapcsolódó útburkolat, a parkolók, a közúti csomópontok, a megállóhelyek kiépítése is.
Hegedűs Zoltán látványterveken bemutatta a megállóhelyeket is. Szeged felől a városba érve az első megálló a Népkert, amelyen dupla vágányos megálló épül. Itt parkolási lehetőséget is kialakítanak, ösztönözve ezzel a ’Parkolj le és használd a tömegközlekedési eszközt” (P+R) adta lehetőséget.
A nyomvonal egy vágányon halad majd az Ady Endre utca közepén. A következő megálló az Ady Endre utcán a Bartók Béla utcánál, a strandnál lesz.
A villamospálya ráfordul a Hősök terére, íve a jelenlegi körforgalom közepén halad majd. (Máté István most ott látható kecses Mercurius című szobra új helyre kerül) A megálló a Tóalj utcában, a jelenlegi buszmegálló mögött lesz. A tervek szerint további kerékpártárolókat is építenek ide.
A Szőnyi utcába felkanyarodó villamos következő megállója a Kossuth térnél az Andrássy utca elején lesz. Itt már dupla sínpáron, mindkét oldalon kialakított megálló lesz. Természetesen megszűnik a parkolási lehetőség is.
A következő megálló a Kálvin térnél, nagyjából a Bercsényi utca sarkánál lesz. Az egyvágányú megálló mindkét irányból érkező szerelvényekről csak az egyik oldalon lesz a le- és felszállás. A Vas Műszaki bolt előtti gyalogátkelőhelyen egyúttal a megálló is megközelíthető majd.
A villamospálya a Kálvin téri körforgalmon keresztül, a Nagy András János Kút előtt fordul rá a Bajcsy Zsilinszky utcára és a villamos utolsó megállóhelye, végállomása a Nagyállomásnál lesz. Dupla vágányra érkezhetnek a szerelvények, amelyek innen indulnak vissza.
Hegedűs Zoltán azt is megemlítette, hogy a tram-train Szeged felé elhagyva Vásárhelyt, csak Algyőn áll meg. Kopáncs és a Tisza híd között még egy sínpárt építenek, ami azt szolgálja, hogy a tram-train-nek és a menetrendszerinti vonatoknak legyen kitérési lehetőségük.
A Vásárhelyi Hírek villamos szerelvényekkel kapcsolatos kérdésére Hegedűs Zoltán elmondta, nagyon hasznosnak és kézenfekvőnek tűnik, hogy a szerelvények gyártási tenderét a MÁV Start bonyolítja, ugyanis ezzel a vasút szabványainak megfelelő valamennyi körülményt, paramétert közvetlenül a MÁV alakította ki. (Erről külön is írtunk ITT!)
Az alpolgármester arról is beszélt, hogy a városnak a több évvel ezelőtti hatástanulmány elkészíttetésén kívül semmilyen költséggel nem jár a tram-train és a hozzátartozó valamennyi műtárgy megépítése. Maga az építkezés - ha minden kedvezően alakul - 2019 első negyedéve körül befejeződik, amit több hónapos aprólékos próbaüzem követ.
További információk a tram-trainről ITT!