MozaikIlyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

2016. október 8., szombat
 
Ilyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

Több helyen újdonságként írnak arról, hogy a Stadler Rail szállíthatja a 8 gyorsvillamost, a majdan épülő Hódmezővásárhely-Szeged tram-train vonalra. Pedig - mint arról tavaly a Vásárhelyi Hírekben is írtunk - ez a hír már 2015 novemberében is téma volt, amikor a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát.

 

 

 

Fotók: vossloh.com

 

 

 

A novemberben aláírt szerződés júliustól, visszamenőleges hatállyal lépett életbe és komoly előrelépést jelent a Stadler számára a teljes kötött pályás vertikumot lefedő járműgyártóvá válás útján. Sőt, az ügyletnek hosszú távon akár magyar vonatkozásai is lehetnek. Vagyis kézenfekvő lehet, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train vonal járműtendere alkalmat nyújthat a Stadlernek arra, hogy az immár hazai pályának számító magyar piacon egy új járműszegmensben szerezzen megrendelést, és egyúttal a régióban egyfajta referenciát is.

 

A nagy kérdés természetesen a műszaki tartalom lesz - ebben a tekintetben érdekes lesz majd látni a MÁV-START elképzelését a járműveket illetően. A szakemberek meghatározása szerint a tram-train nem egyszerű kategória, mivel egyszerre kell nagyvasúti előírásoknak (például a kocsiszekrény merevsége) és a városi forgalom igényeinek (fordulókör, tengelyterhelés és a többi) megfelelni. Nem utolsó sorban - ismerve a terveket - a villamosnak Hódmezővásárhelyen dízel, majd a MÁV vasútvonalra csatlakozva elektromos motorral kell működnie.

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra.

A képen látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - idén kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Májusban írtuk, hogy a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására. Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely közötti rendszer kiépítésére, illetve Hódmezővásárhelyen a villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá, 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.

Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

 

Fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a támogatás 100%-os intenzitású, tehát Vásárhelynek nem kell önrésszel beszállnia.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Új sorozatunkban Hódmezővásárhely félévszázaddal ezelőtti apró történéseiből szemezgetünk. Lesz ki rácsodálkozik, lesz aki emlékszik szűkebb pátriája régi híreire.
Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Az autókat telephelyek közötti közlekedésre, vér és vérkészítmények szállítására, sürgősségi szállításokra, ügyintézésre lehet majd használni.
A kerékpárút helyett az úttesten gyalogolt – halálra gázolták

A kerékpárút helyett az úttesten gyalogolt – halálra gázolták

Mindszent és Mártély között egy idős férfi sötétben láthatósági mellény nélkül ballagott az úton, amikor egy autó elgázolta.
Hosszútávú elképzelések

Hosszútávú elképzelések

Április 2-án, rendkívüli közgyűlésen a képviselő-testület elfogadta Hódmezővásárhely 2029-ig szóló gazdasági programját.
 

És ezt már olvasta?

Vereség a rájátszás első meccsén
Vereség a rájátszás első meccsén Az alapszakaszban 2. Tiszaújváros vendégeként kikapott ugyan a vásárhelyi csapat, de kiválóan tartotta magát. A második találkozón  kiharcolhatja az egyenlítést a párharcban.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025 2025. 12. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás?
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás? A locsolkodás idején, amikor a piros tojás is gazdát cserélt, érdemes megtudnia honnan is ered ez a szokás? Na és a nyuszi mit keres itt?
 
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj Itt a húsvét, és itt a sonkaszezon is. Most megmutatjuk a legfontosabb vásárlási tudnivalókat. Öt perc olvasást megér, hogy nyugodt, "jóízű" legyen a Húsvét!
 
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában A HSZC Corvin Mátyás Technikum és Kollégium, valamint a HSZC Eötvös József Technikum több mint kétszáz tanulója ismerkedett meg a kínai autógyárral.
 
Pert nyert a város a Volánnal szemben
Pert nyert a város a Volánnal szemben A Volánbusz felperesi minőségében közel 400 millió Ft-ot követelt, amit jogerős ítéletében a Szegedi Ítélőtábla elutasított.
 
Keleti Éva szubjektív fotótárlata
Keleti Éva szubjektív fotótárlata

Keleti Éva világ életében színházi fotós volt, dokumentálta a próbák folyamatait, a bemutatók sikereit, benézett a kulisszák mögé, az öltözőkbe.