MozaikIlyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

2016. október 8., szombat
 
Ilyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

Több helyen újdonságként írnak arról, hogy a Stadler Rail szállíthatja a 8 gyorsvillamost, a majdan épülő Hódmezővásárhely-Szeged tram-train vonalra. Pedig - mint arról tavaly a Vásárhelyi Hírekben is írtunk - ez a hír már 2015 novemberében is téma volt, amikor a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát.

 

 

 

Fotók: vossloh.com

 

 

 

A novemberben aláírt szerződés júliustól, visszamenőleges hatállyal lépett életbe és komoly előrelépést jelent a Stadler számára a teljes kötött pályás vertikumot lefedő járműgyártóvá válás útján. Sőt, az ügyletnek hosszú távon akár magyar vonatkozásai is lehetnek. Vagyis kézenfekvő lehet, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train vonal járműtendere alkalmat nyújthat a Stadlernek arra, hogy az immár hazai pályának számító magyar piacon egy új járműszegmensben szerezzen megrendelést, és egyúttal a régióban egyfajta referenciát is.

 

A nagy kérdés természetesen a műszaki tartalom lesz - ebben a tekintetben érdekes lesz majd látni a MÁV-START elképzelését a járműveket illetően. A szakemberek meghatározása szerint a tram-train nem egyszerű kategória, mivel egyszerre kell nagyvasúti előírásoknak (például a kocsiszekrény merevsége) és a városi forgalom igényeinek (fordulókör, tengelyterhelés és a többi) megfelelni. Nem utolsó sorban - ismerve a terveket - a villamosnak Hódmezővásárhelyen dízel, majd a MÁV vasútvonalra csatlakozva elektromos motorral kell működnie.

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra.

A képen látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - idén kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Májusban írtuk, hogy a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására. Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely közötti rendszer kiépítésére, illetve Hódmezővásárhelyen a villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá, 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.

Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

 

Fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a támogatás 100%-os intenzitású, tehát Vásárhelynek nem kell önrésszel beszállnia.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Új sorozatunkban Hódmezővásárhely félévszázaddal ezelőtti apró történéseiből szemezgetünk. Lesz ki rácsodálkozik, lesz aki emlékszik szűkebb pátriája régi híreire.
Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Az autókat telephelyek közötti közlekedésre, vér és vérkészítmények szállítására, sürgősségi szállításokra, ügyintézésre lehet majd használni.
Kettős Kosársuli győzelem Óbudán

Kettős Kosársuli győzelem Óbudán

Felnőtt- és U20-as együttesünk is végletekig kiélezett, a bajnokság szempontjából nagyon értékes meccseket nyert meg a Kaszások Sportcsarnokban.
Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 7. hét

Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 7. hét

"Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 

És ezt már olvasta?

Kettős győzelem a nyugati végeken
Kettős győzelem a nyugati végeken Győzni ment Sopronba a Kosársuli, de ezért kőkeményen meg kellett dolgozniuk. Talán a rutinjuk és a hosszabb kispaduk döntött.
 
Új trend a dupla menetrend
Új trend a dupla menetrend Két hétig mindenki számára ingyenesek az új helyi buszjáratok Hódmezővásárhelyen. A Volánbusz változatlanul üzemelteti a helyi járatait.
 
Könnyes szemmel rabolt
Könnyes szemmel rabolt A vádlott a lakás- és helyiséggazdálkodási csoportot vezette a hódmezővásárhelyi polgármesteri hivatalban. Kilenc évet kért az ügyész a két fegyveres rablásért.
 
Diákok Őszi Tárlata 2020-21- Díjazottak
Diákok Őszi Tárlata 2020-21- Díjazottak Az online térben megrendezett Diákok Őszi Tárlatára különösen magas volt az érdeklődés az általános iskola alsó tagozatos diákjai és a középiskolások körében. Díjazottak névsora.
 
Régészek a nyomvonalon
Régészek a nyomvonalon A Tornyai János Múzeum régészeinek eredményei újabb apróbb mozaikokkal gazdagították a Hódmezővásárhely múltjáról alkotott ismereteket.
 
Gazdálkodj okosan 2021.
Gazdálkodj okosan 2021. 15 milliárd forintos főösszegű költségvetésből gazdálkodik idén az önkormányzat. Elhangzott az is, hogy számos fölösleges kiadást tartalmaz a költségvetés.
 
Ásó kapa és nagyharang
Ásó kapa és nagyharang A házasságkötés tematikájában indított gyűjtést a Tornyai János Múzeum, a 20. századtól kezdődően napjainkig várják az ifjú párok legnagyobb napjának tárgyi emlékeit.