MozaikIlyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

2016. október 8., szombat
 
Ilyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

Több helyen újdonságként írnak arról, hogy a Stadler Rail szállíthatja a 8 gyorsvillamost, a majdan épülő Hódmezővásárhely-Szeged tram-train vonalra. Pedig - mint arról tavaly a Vásárhelyi Hírekben is írtunk - ez a hír már 2015 novemberében is téma volt, amikor a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát.

 

 

 

Fotók: vossloh.com

 

 

 

A novemberben aláírt szerződés júliustól, visszamenőleges hatállyal lépett életbe és komoly előrelépést jelent a Stadler számára a teljes kötött pályás vertikumot lefedő járműgyártóvá válás útján. Sőt, az ügyletnek hosszú távon akár magyar vonatkozásai is lehetnek. Vagyis kézenfekvő lehet, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train vonal járműtendere alkalmat nyújthat a Stadlernek arra, hogy az immár hazai pályának számító magyar piacon egy új járműszegmensben szerezzen megrendelést, és egyúttal a régióban egyfajta referenciát is.

 

A nagy kérdés természetesen a műszaki tartalom lesz - ebben a tekintetben érdekes lesz majd látni a MÁV-START elképzelését a járműveket illetően. A szakemberek meghatározása szerint a tram-train nem egyszerű kategória, mivel egyszerre kell nagyvasúti előírásoknak (például a kocsiszekrény merevsége) és a városi forgalom igényeinek (fordulókör, tengelyterhelés és a többi) megfelelni. Nem utolsó sorban - ismerve a terveket - a villamosnak Hódmezővásárhelyen dízel, majd a MÁV vasútvonalra csatlakozva elektromos motorral kell működnie.

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra.

A képen látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - idén kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Májusban írtuk, hogy a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására. Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely közötti rendszer kiépítésére, illetve Hódmezővásárhelyen a villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá, 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.

Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

 

Fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a támogatás 100%-os intenzitású, tehát Vásárhelynek nem kell önrésszel beszállnia.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Új sorozatunkban Hódmezővásárhely félévszázaddal ezelőtti apró történéseiből szemezgetünk. Lesz ki rácsodálkozik, lesz aki emlékszik szűkebb pátriája régi híreire.
Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Az autókat telephelyek közötti közlekedésre, vér és vérkészítmények szállítására, sürgősségi szállításokra, ügyintézésre lehet majd használni.
Impozáns napelempark épült Vásárhely határában

Impozáns napelempark épült Vásárhely határában

Ez lesz Magyarország egyik legmodernebb naperőműve, amely méretében, technológiai újításaiban és kivitelezési gyorsaságában is kiemelkedő.
Vásárhelyi fodrász Shanghajban versenyezhet

Vásárhelyi fodrász Shanghajban versenyezhet

A hódmezővásárhelyi Nagypál Dóra is ott lehet jövőre Shanghajban a 48. WorldSkills versenyen, amit szakmák olimpiájaként is szokták emlegetni.

 

És ezt már olvasta?

Egy nappal hosszabb lesz a a DEJA VU Fesztivál 2026-ban
Egy nappal hosszabb lesz a a DEJA VU Fesztivál 2026-ban Minden eddiginél nagyszabásúbb koncepcióval tér vissza 2026-ban Magyarország legnagyobb retro fesztiválja. Kezdődik a bérletárusítás.
 
A Kosársuli feljött a tabella 7. helyére
A Kosársuli feljött a tabella 7. helyére Másfél hónap után ismét hazai pályán játszott bajnokit a Vásárhelyi Kosársuli, és zsinórban négy elveszített mérkőzést követően újra nyerni tudott.
 
Árakat emel az önkormányzat
Árakat emel az önkormányzat

A kormányzati elvonások és inflációs terhek miatt, illetve az új, költségnövelő állami előírásokra és adminisztratív terhekre való tekintettel.

 
Idén is jön a város Mikulása
Idén is jön a város Mikulása Hódmezővásárhely Önkormányzata a tavalyi évhez hasonló összegben idén is hozzájárult a városi fenntartású óvodák játékvásárlásához.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 44. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Már csak a 10. helyen a Kosársuli
Már csak a 10. helyen a Kosársuli A visszatérő Borbáth Balázs ponterős játéka ellenére 90-81-re kikaptak a csabaiaktól, akik így a Hepp-kupa után ismét győzelmet ünnepelhettek a Kosársuli ellen.
 
Idén Vásárhely nem fizetett a központi alapokba
Idén Vásárhely nem fizetett a központi alapokba Hódmezővásárhelynek most sem kell, de például Mártélynak novemberben 15 milliót kell fizetnie.