Az eddig csak jószerével elképzelések, tervek, variációk publikálása után a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train megépítésének pénzügyi vonala is felbukkant.
A május 18-án megjelent Magyar Közlönyben ugyanis az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására.
Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely közötti rendszer kiépítésére, illetve Hódmezővásárhelyen a villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá, 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. Fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a támogatás 100%-os intenzitású, tehát nem lesz szükség a városnak önrésszel beszállnia.
Ismerve a terveket, első ránézésre a projektre szánt összeg meghaladja az eddigi becsléseket, ugyanis Püski Ottó, az Utiber Közúti Beruházó Kft. tervezési igazgatóhelyettese a Vásárhelyi Híreknek tavaly októberben 20 milliárd forint körüli összegben jelölte meg a tram-train építési költségeit.
Tavaly februárban alakult meg az a konzorcium, amely mérnökökkel, geodétákkal pontos terveket készít. A 17 hónapos projektre nettó 552 millió forint áll rendelkezésre.
Mint megtudtuk, három részre bontható a tervezés: az egyik, Szeged-Rókusnál megteremteni a városi villamosvonal és a vasút közötti összeköttetést, a másik a Szeged - Vásárhely közötti vonal kialakítása, a MÁV vasúti rendszerének integrálásával. A harmadik rész pedig a Népkert és a Nagyállomás közötti nyomvonal pontos kialakítása lesz.
Van már egy jóváhagyott útvonal, amely szerint a sínpálya az Ady Endre, a Szőnyi utcán át, a Kossuth térnél ráfordul az Andrássy utcára, és a Kálvin tér érintésével a Bajcsy Zsilinszky utcán át a Nagyállomásig halad.
A dízel, illetve elektromos hibrid-üzemű tram train Vásárhelyen 6 helyen, a két település között Algyőnél áll meg, majd Szegeden az 1-es villamos útvonalán halad végig. A jelenlegi állás szerint az első utasok 2020-ban szállhatnak fel a két település között 100 kilométeres sebességgel száguldó villamosra. Az is elképzelhető, hogy majd a MÁV-START üzemelteti.
Kapcsolódó cikkünk: (Részletek a megvalósíthatósági tanulmányból)