Mi lesz amikor elhangzik ez a mondat a vásárhelyi Nagyállomásról induló tram trainen? Miért is nem lesz Kishomokon megálló?
A kész koncepció szerint a reggeli csúcsórában Szeged felé 10 percenként, napközben és délutáni időszakban 20 percenként, késő este és hétvégén 30 percenként jár majd a tram train.
A MÁV nagyvasúti motorvonat ezen felül a maival egyezően minden időszakban ütemes 60 percenként közlekedik. A vásárhelyi és szegedi megállókat leszámítva, a nagyvasúti (tehát a Népkert és Rókus közötti) szakaszon minden járat csak Algyő állomáson áll meg. A sokak által - talán még „nem lefutott” követelés, hogy Kishomokon is legyen megálló, éppen emiatt a menetrendi koncepció miatt nem lesz.
Ugyanis a szegedi belső forgalom miatt lehetségesek a késések a 2-es villamos, valamint Pulz utcai kocsiszíni menetek párhuzamos közlekedése miatt, szintén a nagyvasút késései a csatlakozó gyorsvonatok késése miatt, vagy Hódmezővásárhelyen az egyvágányú szakaszon a közúti jelzőlámpák és a keresztező forgalom zavaró hatása miatt, továbbá az utasforgalom által okozott késések miatt akár teljes menetrend borulás állhat elő, egészen a teljes eszkalálódásig. Nem utolsó sorban arra is ügyelni kell, hogy ne okozzanak a járművek számára az egyvágányú szakaszok kitérőinél hosszas várakozásokat.
Ezek miatt, a már kész - a MÁV nagyvasúti menetrendjébe integrált - menetrendi tervekbe valószínű már nem fér bele a kishomoki megálló, ami alapjaiban borítaná a koncepciót.
A késések kezelésére is van kidolgozott rendszer, amelyek szerint - a kétségtelenül a biztonság maximális figyelembe vételével - automata biztosítóberendezés és vonatbefolyásolás lesz a nagyvasúti szakaszon, amely 100 km/ órás haladást tesz majd lehetővé, Szegeden jelzőlámpa befolyásolása és váltóállítás is a terv része, Hódmezővásárhelyen a közúti kereszteződéseknél a villamosvasút előnyének biztosítását is meg kell oldani.
Természetesen a jelenleg 60 millárdon túli beruházás megtérülése egy más téma, hiszen eddig csak becslések vannak az utaslétszámmal kapcsolatban, de az a laikus számára is érthető, hogy az egyik városból a másikba való gyors átjutás, sok olyan utast csábíthat, aki egy jól őrzött méretes kerékpártárólóban leteheti a biciklijét, vagy P+R parkolóban hagyhatja autóját és felszállna a tram trainre.
Kapcsolódó cikkünk:
Már 72 milliárdnál tart a tram train