Mától elindult tengelysúlymérő rendszer az országban, többek között Hódmezővásárhely határában is az út mindkét oldalán
Jó ideje lehet már tudni, hogy a tavaly áprilisban elindított Véda-rendszer (az új mobil és fix traffipax rendszer) mellett egy másik eszköz is figyelni fogja az autósokat az utakon. A Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) tesztelése már februárban elkezdődött, mostanra összesen 89 helyszínen szerelték fel a méréshez szükséges eszközöket. Ezek egyike a 47-es négysávos út 206. kilométerszelvény jobb és bal oldalán (Kopáncsnál). Sokan sebességmérőnek hiszik, azonban fix traffipax egészen másféleképpen néz ki.
Egyébként a 47-es úton a tehergépjárművek útdíj ellenőrzési (UD) rendszerét képező állomás tartószerkezetére kerültek fel a tengelysúly mérésére szolgáló készülékek, illetve az aszfaltba érzékelőket építettek be.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium néhány hete már jelezte, a tesztüzemből hamarosan éles működésre vált majd a rendszer. Ennek megfelelően szeptember 19-én kedden hivatalosan is elstartolt a TSM, így mostantól minden autó súlyát mérik majd, aki elhalad a telepített állomásnál. A hatóság elsősorban a túlsúlyos teherautókat akarja kiszűrni, de a mérőpontok minden autót érzékelnek és mérnek.
Vagyis a személyautósoknak is érdemes figyelni, mennyire van megpakolva az autó, mennyi a megengedett maximális súly, amellyel terhelhető. Az utánfutóval közlekedők is jó ha tisztában vannak, mekkora súlyt vontathatnak, legyen szó autószállításról, mezőgazdasági terményről, vagy akár lakókocsiról.
Sajtóinformációk szerint bírságolni egyelőre nem fog a rendszer, az esetleges szabálytalanságok (túlsúly) miatt azonban már figyelmeztetést küldenek majd az üzembentartónak. Néhány hónap múlva azonban már büntetni is fog a TSM.
Hogy mi értelme a mérésnek? Íme néhány balesetveszély, amit a túlsúly okozhat:
rosszabb lesz a stabilitás,
romlik a kormányozhatóság,
a pótkocsi veszélyesen beleng,
vészhelyzetben a vezető ösztönösen nem a terhelésnek megfelelően reagál,
megnő a borulásveszély,
a jármű lassabban reagál az irányváltásra,
a súlypont megváltozásával csökken a stabilitás,
szokatlan viselkedés az ívmeneti szituációkban,
vészfékezés estén váratlan helyzet alakul ki.