
Lezárult egy, több éve tartó huzavona Hódmezővásárhelyen, amely a város és az egyik legismertebb vásárhelyi festőművésze, Erdős Péter között zajlott.
A most 75 éves művész, az alföldi festészeti hagyományok követője, tájképeket fest, de emellett rézdomborítással is foglalkozik. Ez utóbbi technikával készült egyik alkotása a Vásárhelyi testamentum vételárának kifizetése körül évek óta tartó per végére került pont, amikor a Szegedi Törvényszék, június 19-én hozott jogerős ítélete, kötelezte a várost a műalkotás árának kifizetésére.
„A per tárgyát képező 5 millió forintot és a szintén megítélt 350 ezer forint perköltséget pont egy hónappal később rendezte a város” nyilatkozta Erdős Péter a Vásárhelyi Híreknek.
A történet 1976-ban kezdődött, amikor a városháza égése után a toronysisakról lehullott vörösréz lemezeket három vásárhelyi művész megkapta.
„Ezeket az össze-vissza görbült lemezeket a MÉH-be vitték volna, azonban aprólékos munkával kikalapáltam és két évig tartó rézdomborításos, kalapálásos technikával 24 darabból álló 180x140-es kompozíciót készítettem belőle.” mondta a művész.
A domborművön megörökítette a Hódmezővásárhelyhez kötődő neves személyiségeket, a várost szimbolizáló motívumokat, és a város hivatalos szocialista címerét. A dombormű már 15 éve a Városháza előcsarnokában állt, amikor Erdős Péter kérte a mű megvásárlását. 2006-ban a művész és az önkormányzat 5 millió forintos adásvételi szerződést kötött, két részletben történő kifizetéssel.
„A szerződésben az áll, hogy a vevő lecseréli a régi címert. Vártam, hogy szólnak, mikor mehetek, mert ugyan a szerződés szerint ez a vevő dolga, de természetesen én csinálom meg a cserét.” vázolta a per előzményeit Erdős Péter, aki még azt is elmondta, amikor bevitte az első részletről a számlát, azzal utasították el, hogy a városházán minden kifizetést felfüggesztettek.
Időközben, annak ellenére, hogy Erdős Péter tovább nem várva az értesítésre, lecserélte az ominózus címert. Közben az önkormányzat elállt a szerződéstől, amelynek egyenes következménye volt a per, amelyben a Szegedi Törvényszék jogerősen Erdős Péternek adott igazat.
Göbl Vilmos a Polgármesteri Hivatal sajtóreferense a delmagyar.hu-nak az ügyről nyilatkozva azt mondta: – Mind a művészek, mind a kultúrát értők és szeretők közössége számára ismert és elismert a vásárhelyi önkormányzat művészetpártoló és támogató tevékenysége. Erdős Péter a városháza tornyáról származó fedőanyagból készült bádogos munkája esetében azonban álláspontunk szerint visszaélt a város támogató szándékával, és ahelyett, hogy elismerte volna a mulasztást, inkorrekt módon járt el, és pereskedéssel kényszerítette ki a vásárhelyi adófizetők pénzét. A város jelenleg nem szándékozik kiállítani az alkotást, ha valakit esetleg érdekel, és adna érte 5 millió forintot, jelentkezzen – mondta el Göbl Vilmos.
A sajtóreferens megjelent nyilatkozata számos hozzászólást eredményezett, Erdős Péter pedig hamarosan sajtóközleményben reagál a kijelentéssel kapcsolatban.
„Visszautasítom, hogy az alkotásomat bádogos munkának nevezi, és nem hiszem, hogy megkárosítottam volna a vásárhelyieket. A leégett városházi torony deformálódott lemezeit már semmire sem lehetett használni, 3 művész vitte el. Értéket teremtettem. Rézdomborításos, kalapálásos technikával két évig készült a műalkotásom. A megjelent nyilatkozatban több dolog is van, ami miatt hamarosan közleményben szeretnék reagálni.” mondta Erdős Péter.