A bio – és natúrkozmetikumok népszerűségét meglovagolva a szépségipar ontja magából a természetes ezer szinonimáját felsorakoztató feliratokat. A szaporodó jelölések világában könnyű elveszni.
A natúr-, organikus vagy biokozmetikumoknak minden olyan biztonsági, gyártási és egészségügyi követelménynek meg kell felelniük, amelyeket a hagyományos kozmetikumokkal szemben is támasztanak. Ám a lényeg, hogy ezeken felül mit tesz a gyártó az egészségre és a környezetre káros anyagok kiiktatásáért. Elvileg ennek megítélésében segítenek a különböző védjegyek, logók a kozmetikumok csomagolásán.
Hogyan ismerhető fel a valódi biokozmetikum?
Attól, hogy zöld a csomagolása, vagy hogy a nevében szerepel a bio szócska, nem biztos, hogy valódi biokozmetikumról van szó. Ha valaki tényleg ilyen termékeket keres, jobban teszi, ha a megbízható minősítő szervezetek logóját keresi. Bár a védjegyek odaítélésének szempontjai különbözőek lehetnek, abban általában hasonlítanak egymásra, hogy ellenőrzött minőséget takarnak.
A biokozmetikumokat minősítő védjegyek Rolls Royce-a a Demeter jelölés. A Demeter International e.v. a biodinamikus termelést és az ezzel előállított – vagy ilyen alapanyagokat tartalmazó – illatszereket tanúsítja. A növényeket kizárólag növényi (gyógynövény) és állati alapanyagokkal kezelik, és igyekeznek megőrizni a talaj tápanyagtartalmát. Egy termék akkor használhatja a Demeter védjegyet, ha mezőgazdasági összetevőinek legalább 90%-a biodinamikus gazdálkodásból, a fennmaradó rész pedig biogazdálkodásból származik.
Magyarországon a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. minősíti a biokozmetikumokat. A Biokontroll minősítésének feltétele, hogy az összetevők minimum 95%-a biogazdálkodásból származzon, a maradék 5% lehet csupán hagyományos növényi termék. Ezt a minősítését azok a kozmetikumok kaphatják meg, amelyek nem tartalmaznak szintetikus illat- és színezőanyagokat, hidrogénezett állati vagy növényi anyagokat, génmódosítással nyert összetevőket, alumíniumszármazékokat, továbbá a termék vagy összetevői nem készülhetnek nanotechnológiával, de nem alkalmazhatnak szintetikus kémiai fényvédőket sem.
Natúrkozmetikumok
A natúr termékek olyan arc- és testápolási készítmények, melyek előállításához kizárólag természetes eredetű alapanyagokat (gyógynövény-, zöldség-, gyümölcskivonatok, növényi olajok, fűszernövények, illóolajok, növényi glicerin stb.) használnak, és szintetikus kémiai anyagoktól mentesek. A természetes összetevőket azonban nem biztos, hogy bioelőírások szerint termesztették. Így egy natúrkozmetikumban például előfordulhat növényvédőszer-maradék vagy állati eredetű összetevőknél gyógyszermaradvány.
A legtöbbször a német BDIH (Bundesverband deutscher Industrie- und Handelsunternehmen) jelzéssel találkozhatunk a hazai piacon. A jelenleg BDIH-logóval ellátott kozmetikumokról biztosan tudhatjuk, hogy növényi alapanyagaik a lehető legnagyobb mértékben – de nem kötelezően – ellenőrzött biotermesztésből származnak, vagy vadon gyűjtötték őket, nincsenek bennük szintetikus színezékek és illatanyagok, kőolajszármazékok, és csakis természetes vagy természetazonos anyagoknak köszönhetik tartósságukat. A termékek előállítása során tilos a génmódosított anyagok felhasználása és az állatkísérlet, valamint tilos a radioaktív sugárzással végzett tartósítás. A BDIH minősítésű termékek viszont hamarosan eltűnnek a polcokról, mivel helyüket a több minősítő szervezetet tömörítő COSMOS logóval ellátott szépészeti cikkek veszik át.
A Nature jelölésnek három fokozata van, egyaránt minősítenek natúr- és biokozmetikumokat, sőt egy harmadik kategóriát is létrehoztak: natúr termék bioösszetevővel. A bio kategóriánál a természetes összetevők 95%-a biotermesztésből vagy vad gyűjtésből származik, míg az átmeneti csoportnál ez 70%. A natúr termékek összetevői természetes, természetes eredetű vagy természetazonos anyagok, de nem feltétlenül biók. A Nature sem engedélyezi a szintetikus illat- és színezőanyagokat, a kőolajszármazékokat, a szilikont, a génmódosított összetevőket, a sugárkezelést és az állatkísérletet.
Régi ismerős: Öko-test
A drogériák polcain egyre több a német Öko-test magazin emblémájával ellátott termék. Az Öko-test egy német nyelvű vásárlói magazin, amely 1985 óta foglalkozik különböző termékek egészségi és környezeti szempontú tesztelésével. Sokan azt gondolják, hogy ez a logó is ellenőrzött biominősítést jelent, ám ez egyáltalán nem igaz. A lap a tesztek kritériumait a legújabb tudományos eredmények alapján határozza meg, és független laboratóriumokban végzi a méréseket.