Az ilyen igen változékony időjárás idején, amikor az utak naponta változóak - csapadékosak, hókásásak, jegesek, nyákosak, ám ha szárazak is, - az egyik legfontosabb tényező magunk, utastársaink, a többi közlekedésben résztvevő tekintetében, a megfelelő gumiabroncs mellett, hogy a fékek biztonsággal működjenek.
Magyarországon a legfrissebb baleseti statisztikákban szerencsére jelentősen csökkent a fékhibából eredő balesetek száma, ami annak is köszönhető, hogy nőtt a gépkocsitulajdonosok felelősségérzete, és mára már nagyon könnyű a személyautó típusához, évjáratához megfelelő fékalkatrészek beszerzése. Érdemes tájékozódni, mielőtt az autótulajdonos szervízbe vinné az autóját. Mára – a laikusok számára is - biztonságos és rendkívül könnyű az alkatrészek beszerzése, főként ha egy jól áttekinthető, felhasználóbarát online áruházban vásárol.
Természetesen a webáruházban – általában jelentősen olcsóbban – beszerzett féktárcsák, fékbetétek, fékalkatrészek cseréjét szakképzett személyekkel végeztesse el.
Milyen egy korszerű fék?
Ahhoz, hogy a mozgó gépjárművet megállítsuk fékre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiája hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékrendszer rendszeres ellenőrzése során, a számítógépes fékmérés során, pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról.
Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül a csak tárcsafékek alkalmazása.
A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésénél, amit még a gumik állapota valamint az útviszonyok is befolyásolnak.
A napjainkban használt autók többségében a fékezésről nagy százalékban az első kerekek gondoskodnak. Ebből kifolyólag általában elől tárcsafékkel szerelik a gépkocsikat, melyek hatékonyabbak és tartósabbak, mint a dobfék. Mivel minden egyes fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért kiemelkedően magas műszaki követelménynek kell megfelelnie. Karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használhatóak. Ajánlott minden fékbetét csere alkalmával ellenőriztetni a féktárcsák állapotát. Ha mélyebb vágásokat, repedéseket, esetleg rozsdafoltokat, vagy égési sérüléseket látunk, úgy mielőbb cseréltessük ki. Ne feledje, hogy minden féktárcsa cserekor a fékbetéteket is ki kell cserélni. Fontos nem elfeledni, hogy amint a motor leáll, megszűnik a fékrásegítés, így a vezetőnek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie a fékpedálra a biztonságos megállás érdekében.
A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük, mivel lágyabb anyagból készülnek, mint a féktárcsák. Ennek következtében gyorsabban is kopnak, csereperiódusuk rövidebb. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 2-3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről többször durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég. Ha elkopott fékbetétet használunk, a féktárcsa megsérülhet, és egy hirtelen fékezés esetén a gépkocsi irányíthatatlanná válhat. A fékbetét karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható. Érdemes megjegyezni, hogy az adott gépkocsihoz több gyártó is készít fékbetétet, de ezek különböző anyagból készülhetnek, ami eltérő hatékonyságot eredményezhet, ezért minden esetben kérjük ki egy szakértő véleményét.
És hogy még mire érdemes ügyelni?
A fékbetétek cseréje az első tengelyen 50 ezer, hátsó tengelyeken 80 ezer kilométerenként ajánlott. Karbantartásukra nincs szükség, ha elkoptak, az egyedüli megoldás a fékbetétek cseréje. Korszerű autókban a műszerfalon meg is jelenik a fékbetét kopását jelző ikon, ilyenkor nincs mire várni, kötelező a fékbetét csere. Más betétek a fülünknek jeleznek, amikor elkopik, egy acéltüske kezd a féktárcsához súrlódni, visító hangot adva. Egyébként magunk is meggyőződhetünk a fékbetétek állapotáról egyszerűen csak úgy, hogy szemügyre vesszük a fékfolyadék szintet a fékfolyadék tartályban. A tartály minimum és maximum jelzése úgy van kialakítva, hogy amikor a fékbetétek elkopnak a tartályban lévő fékfolyadék szint a minimumot eléri és ezzel egyidőben egy fékfolyadék szintet jelző kontrollámpa is kigyulladhat a műszerfalon jelezve, hogy eljött az ideje a fékbetét cseréjének.
További információk: