
A Dél-alföldi régió több mint 30 vállalkozása ismerkedett az Európai Unión kívüli, elsősorban oroszországi és balkáni lehetőségekkel Szegeden.
A rendezvényen egyebek mellett az Oroszországgal szemben bevezetett embargó hatásairól és enyhítésének eszközeiről, valamint a vám-, és külkereskedelmi tudnivalókról hallhattak a FÁK és a Balkán piacokon.
Nemesi Pál a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Kamara, az Enterprise Europe Network Szeged, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Orosz Tagozatának, valamint a Magyar Nemzeti Kereskedőház FÁK, Oroszország és Balkán Projektigazgatóságának közös tájékoztatóján elmondta: a hazai és orosz céges együttműködéseket, a partnerek számát és az exporteredményeket együttesen vizsgálva elmondható, hogy az embargó nem riasztotta el a feleket az együttműködéstől. Sőt épp ellenkezőleg, egy a korábbinál nagyobb arányú fejlődés ment végbe a mezőgazdaságot és az élelmiszeripart leszámítva.
Hozzátette: a Kamara minden segítséget megad azoknak a cégeknek, amelyek külpiacra akarnak lépni. Ezt a célt szolgálja a mostani, partnereikkel együtt tartott esemény is. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendszerén keresztül van mód a partnerkeresésre épp úgy, mint a Csongrád megyei kamara mellett működő Enterprise Europe Szeged által. Ezek a megoldások ráadásul az üzleti biztonság fenntartását is segítik azáltal, hogy már feltérképezett vállalatokkal hozzák kapcsolatba a hozzájuk forduló vállalkozásokat.
Tóth Imre, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar – Orosz Tagozatának tiszteletbeli elnöke előadásában a magyar cégeket aktívabb fellépésre sarkallta. Szerinte közös erőfeszítés szükséges az orosz piacon való megjelenés erősítéséhez. A fejlődési lehetőséget a regionális szintű együttműködésben látja.
Az előadók közül többen kitértek az orosz válság okozta kereskedelmi nehézségekre. A negatív hatások enyhítésére több kitörési pontot is említettek. Csongrád megye szempontjából kiemelten az agrárszektor, a nano- és bio technológia, vízgazdálkodási tevékenységek, építőipar és egészségipar erősítésére érdemes koncentrálni Oroszországban, FÁK országai és a Balkán országok piacain. Emellett felhívták a figyelmet a célországok szakkiállításain való megjelenésre, az orosz nyelvű kommunikáció és a személyes kapcsolatépítés fontosságára.