December másodikától vehetnek részt különböző tanfolyamokon a közmunkások. A programban átlagosan kétszázezren dolgoznak majd áprilisig, közülük ötvenezren képzésben is részt vesznek.
A téli programra 2013-ban 24 milliárdot csoportosított át a kormány, ennek jelentős része EU-s forrás. A kormány 200 ezer olyan embert szeretne foglalkoztatni ezen a télen, akik nem rendelkeznek a „munkaerőpiacnak szükséges kompetenciákkal”.
A Magyar Közlönyben található a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló kormányrendelet módosítása, amelynek értelmében a téli közfoglalkoztatottsághoz kapcsolódó alapkompetencia-fejlesztő, valamint a 7-8. osztályok felzárkóztatását elősegítő képzések támogatásában is közreműködik majd a központ. Mint a Közlönyben olvasható: a program keretében megvalósítandó alapkompetencia-fejlesztési és felzárkóztató képzésekhez szükséges személyi, tárgyi feltételeinek biztosítása érdekében gondoskodjon a Türr István Képző és Kutató Intézet, valamint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ közötti megállapodás megkötéséről.
A hír hallatán az országos sajtóban sok szülő hangot adott annak, hogy felnőtt emberekkel telnek meg az általános iskolák folyosói, tantermei, ami nem biztos hogy jó ötlet.
Hódmezővásárhelyen nem kell aggódniuk a szülőknek, mert mint megtudtuk, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elegánsan megoldotta a alapkompetencia tanítást. A 20, 22, és 26 fős csoportok nem iskolákban, hanem a Cseresnyés Kollégiumban tanulnak, naponta 8 és 14 óra között.
A program tananyagát teljes egészében a Türr István Központ dolgozta ki, és a honlapján az meg is található. A honlapon kötelező tematikát is kínálnak a tananyagok mellé.
A közmunkaprogramban résztvevők taníttatásához országosan közel 5000 pedagógusra lesz szükség, ehhez viszont nem elég a jelenlegi tanári létszám. Emiatt már több nyugdíjba vonult pedagógust is megkeresett a KLIK, hogy velük pótolja ki a hiányzó tanári létszámot.
Információink szerint Hódmezővásárhelyen, az alapkompetencia oktatásba pedagógus végzettségű közmunkás is besegít.
Az tény, hogy a közmunkások között nagy számban vannak közép- és felsőfokú végzettségűek. Ennek is köszönhető, hogy sokakban kiverte a biztosítékot, hogy – az állítólag sebtében és minden szakmai megfontolást nélkülöző – alapkompetencia felmérő anyagban napocskát, felhőcskét kell rajzolni, szótagolni a ma-ma, pa-pa stb. szavakat, de 10 pontot ért az is, ha a „tanuló” helyesen leírja a nevét. Ami összességében azt jelzi, hogy az anyag kitalálói az általános iskola alsó tagozatos szintjében gondolkodtak, miközben a statisztikai adatok szerint a népesség körében már évek óta nincs ilyen elmaradás.
Ha a tananyag modulok között tovább böngészünk, akkor az Életvitel modul is szembeötlő lehet, amelyben például azt olvashatjuk, „Fontos a fehérjében, vitaminokban gazdag, zsírokban szénhidrátokban szegény étrend, de fontos a napi ötszöri étkezés is, mert a tápcsatorna egyenletes terhelését és a felszívódás tökéletességét biztosítja”
Arról az Életvitel tananyag modulban nem írnak, hogy a közmunkából élők milyen anyagi ráfordítással oldhatják meg mindezt.
Kapcsolódó cikkünk:
Vásárhelyen is iskolapadba ülnek a közmunkások