
Talán bizonygatni sem kell, hogy a nem megfelelő világítás jelentős kockázatot jelenthet a közlekedésben, különösen rossz látási viszonyok között.
Ezért elengedhetetlen a járművek világításának rendszeres ellenőrzése és karbantartása a közlekedésbiztonság érdekében. A „Látni és látszani” elv egyik legfontosabb kritériuma a járművek világításának megfelelő működése. Tompított fényszóró, ködlámpa, helyzetjelző és távolsági fényszóró tökéletes működése növeli a biztonságot.
Fontos az irányjelzők szabályszerű használata is. Az autós az irányjelzővel tudatja a környezetével az irányváltási, sávváltási, kanyarodási, előzési szándékát. Rossz látási viszonyok között, ködben, esőben nehezebb a közlekedőknek felmérnie a másik autó mozgásából a sofőr szándékát, sok koccanásos baleset, sőt előzés esetén akár súlyosabb baleset előzhető meg az irányjelző használatával. Ezért nagyon fontos, meggyőződni az irányjelző izzók működéséről is.
Az izzók elhasználódnak, illetve ha a fényszórók akár csak kicsivel is feljebb vannak állítva, akkor elvakíthatják a szembejövőket. Ha a fényszórók csak egyetlen fokkal is lejjebb hordanak, a világítás hatékonysága huszadrészére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent. A szennyezett fényszóró a világítási teljesítményének legalább 30 százalékát is elveszítheti.
Az első fényszórók sötétben megvilágítják az utat, a hátsó fényszórók pedig tájékoztatják a többi vezetőt a manőverekről és a fékezésről. Például a Peugeot 206-os fényszórói idővel elhalványulnak az UV-sugárzás és a szennyeződés miatt. Ez csökkenti hatékonyságukat és rontja a láthatóságot.
A fényszórók fényerejét polírozás vagy speciális helyreállító készletek segítségével állíthatja vissza. Érdemes ezeket is rendszeresen megtisztítani a szennyeződésektől, és ellenőrizni az izzók állapotát. Az új fényszórók egy speciális bevonattal vannak ellátva, ami megvédi a lencséket a mechanikus sérülésekkel és az ultraibolya sugárzással szemben. Idővel ez a speciális bevonat elkopik, mikro-repedések és karcolások jelennek meg a fényszóró felszínén, a lencsék homályossá válnak és besárgulnak. Ezt a problémát egy speciális, a lencsék felpolírozására szolgáló, fényszóró helyreállító készlet használatával lehet megoldani. A fényszórók fényerejét polírozás vagy speciális helyreállító készletek segítségével állíthatja vissza. Érdemes rendszeresen megtisztítani a szennyeződésektől, és ellenőrizni az izzók állapotát.
A xenon izzók idővel veszítenek a fényerejükből. A halogén izzók esetében a szakszerűtlen beszerelés következtében égéstermék lerakódások alakulnak ki a felszínükön. Ha azt veszi észre, hogy a fényszóró fényerejének intenzitása csökken, akkor próbáljon meg visszaemlékezni, hogy mikor cserélte ki utoljára az izzókat. A hagyományos izzólámpák átlagos élettartama 500 óra, a halogéneké 1500 óra, a xenon izzóké 3000 óra, a LED-eké 10000 óra.
A szervizelhető és megfelelően beállított fényszórók használata segít elkerülni a baleseteket, a fényszórók időben történő karbantartása pedig garantálja a hosszú élettartamot és az út jó megvilágítását.
Az Autópálya Biztonsági Biztosító Intézete (IIHS) egy független, nonprofit tudományos és oktatási szervezet tanulmánya szerint a nagy teljesítményű fényszórókkal rendelkező járművek akár 20% -kal csökkentik az éjszakai ütközések számát. Az Európai Bizottság vizsgálatai szerint a rossz megvilágítás hozzájárul az EU -ban a halálos balesetek kb. 15% -ához. A „Látni és látszani” életet menthet.