
Egy tervezet szerint a busz- és talán a vasúti menetrend is jelentősen változhat a tram-train üzembe állításakor. Ez jócskán növelheti a kapacitás kihasználtságát.
Az elmúlt hetekben gyakran találkozhattak a vásárhelyiek a városban „gyakorlatozó” villamosokkal, sőt a napokban 2 összekapcsolt szerelvény is járt próbaúton. Nemrég megérkezett Szentesre a 3. szerelvény is Valenciából. Mint arról a Vásárhelyi Hírekben írtunk, az első villamosnál március 10-én a hatósági nagyvasúti futópróbát is elvégezték. Azóta folyamatosan végzik a tesztelést. Az április 13-án érkezett 003-ast is beüzemelték.
Szegeden jelentős késéssel, még csak most van szerkezetkész állapotban a majd összesen 8+4 szerelvényt befogadó karbantartó remíz. Újabb elképzelés szerint Hódmezővásárhelyen is épül egy remíz a Nagyállomás mögött, amelynek tervezési tenderét már kiírta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). Nyolc darab jármű tárolására alkalmas csarnokot kell tervezni. (Erről ITT olvashat!)
A városban járva látható, hogy minden készen áll az indulásra. A legfrissebb hírek szerint júniusban és júliusban újabb 2 szerelvény érkezik a Stadler spanyolországi gyárából. Ezek már széria-villamosok, amelyek nem igényelnek hosszú futáspróbát.
További szerelvények érkezéséről egyelőre nincs hír, vagyis ha a tervek alapján ősszel elindul a Vásárhely-Szeged járat, akkor valamennyire változni fog a menetrend, az üzembe helyezésre kerülő szerelvények számának tükrében. (A végleges tervek szerint naponta nyolc szerelvény jár majd a két város között.)
Európa egyik tekintélyes és mérvadó vasúti szaklapjában, a Railway Gazette-ben nemrég megjelent – Szeged és Vásárhely közlekedését részletesen elemző – cikk szerint, minden bizonnyal növeli a kapacitás kihasználtságot, ha a villamos-vonat megnyílása után a két város közötti expressz buszjáratokat megszüntetik. A jelenlegi Orosháza, Szentes és Békéssámson és Szeged közötti útvonalakat is visszavágják Hódmezővásárhelyig, ahol az utasok átszállhatnak.
Ez nem ütközhet akadályba, mert tavaly júliustól a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lett, ezzel egységes stratégiai irányítás alá került a vasúti és a buszos tömegközlekedés.
Továbbá, ha Békéscsaba irányából, illetve Szentes felől vonattal utazók Szeged belvárosába tartanak, előnyösebb lehet átszállni a Nagyállomásnál, illetve a Népkertnél, mivel a tram-train-el egészen Szeged belvárosáig utazhatnak. Nem kizárt, hogy a MÁV itt is változtat majd a vasúti menetrenden. Ez szintén növelheti a tram-train kihasználtságát.