GazdaságTram-train keringő

2014. június 14., szombat
 
Tram-train keringő

Hódmezővásárhely még Lázár János polgármestersége idején, 2010 őszén fogott bele a két település belvárosát összekötő villamosvonal terveinek előkészítésébe.

 

 

 

 

 

A több mint 18 milliárd forintos fejlesztésű régóta fennálló tervek szerint Szeged és Hódmezővásárhely között ún. "tram-train", azaz integrált villamos- és nagyvasúti rendszer kerülne bevezetésre. A tram-train rendszer lényege, hogy a városközpontokat rendszerint elkerülő, közvetlen eljutási lehetőséget keveseknek kínáló vasúti pályát összekötik a városokat jobban feltáró villamospályákkal. Nyugat-Európában (elsősorban Németországban) rendkívül elterjedt ez a fajta közlekedési mód, Magyarországon azonban ilyen konstrukcióval eddig nem találkozhattunk.

A térség lakosságszáma és forgalma nem indokolja egy elővárosi vasúti rendszer kiépítését, illetve Hódmezővásárhely is túl kicsi ahhoz, hogy saját villamosvonallal rendelkezzen, az összeköttetésnek viszont lennének előnyei. Jelenleg a hódmezővásárhelyiek 11%-a utazik hetente többször Szegedre és egy átlagos munkanapon kb. 8000 utazás történik a két irányban közvetlenül a két város között. Az utasok többsége (4500) autóbusszal teszi meg a távolságot, míg mindössze 360-an választják a vasutat. Egy tram-train rendszer megépítése jelentősen megváltoztathatná az arányokat.

A két alföldi város vezetése 2011. március 4-én írt alá megállapodást a Magyarországon eddig ismeretlen közlekedési rendszer meghonosítására. A projekt megvalósíthatósági tanulmányára kiírt közbeszerzést a Forrás Unió, a COWI és a Főmterv alkotta konzorcium nyerte meg. Több mint 160 millió forintot fizetett a két önkormányzat a részletes tanulmányért, mely még 2012-ben elkészült.

A legelterjedtebb tervek szerint a vonal a két város között a vasúti pályát használná, így annak felújítása esetén (kétvágányúsítás, lassújelek megszüntetése) akár 100 km/órás sebességgel is közlekedhetne. Hódmezővásárhely belvárosában azonban letérné a vasúti sínről a különleges, kétlaki közlekedésre alkalmas jármű és feltárná a sűrűn lakott területeket. A 3,3 km-es pálya összesen 5 új megállóval, egyvágányú kialakítással épülne ki, majd a tram-train a jelenlegi vasútállomásnál végállomásozna. Hódmezővásárhelyen a Népkert állomás és a Nagyállomás között öt közbülső megállóhely lenne, amelyek helyét úgy választották ki, hogy a város lakosainak nagy része legfeljebb 500 méteres sétával közvetlenül is igénybe veheti az új közlekedési eszközt.


Szegeden Hódmezővásárhely felől a vonal a Rókus pályaudvarra érkezne, ahonnan lehetőség lenne arra, hogy a vonal a jelenlegi 1-es villamos vonalán elérje Szeged belvárosát és annak főpályaudvarát. Egy alternatív lehetőség szerint a jelenlegi vasúti pályán keresztül érné el a tram-train Rókusról a szegedi nagyállomást. A szegedi 2-es villamos átadása után mára csak óránkénti követéssel közlekedő 1-es villamos vonala elbírná az új vonalat, mely a tervek szerint csúcsidőben 20-30 (ha igény van rá, maximum 10) percenként közlekedne.

A tervezet 6+2, egyenként 30 méter hosszú, korszerű, alacsonypadlós, villamos meghajtású, illetve dízel-elektromos üzemű tram-train jármű beszerzésével számol. A megvalósíthatósági tanulmány szerint a teljes projekt bruttó 18,2 milliárd forintba kerülne, melyből 6,4 milliárdot a járműbeszerzés tenne ki (2012-es árak!).

A tanulmány szerint a projekt nettó jelenértéke (ENPV) pozitív, azaz a várható gazdasági hasznok (társadalmi, környezeti) jelenértéke meghaladja a pénzben kifejezett gazdasági költségek jelenértékét. Ezek a gazdasági hasznok persze pénzben nehezen kifejezhetőek és erősen szubjektívek, tehát meglepő lett volna, ha a tanulmány szerint nem pozitív a projekt megtérülési rátája.

A tanulmány kitér arra is, hogy ha az üzemeltetőnek pályahasználati díjat kell fizetnie, mind a két városban, mind a köztes vasúti pályán, a projekt pénzügyileg nem fenntartható. Az optimista számítások - melyek már 2015-ben működőnek tekintik a tram-train vonalat - szerint még 2042-ben is 138 millió forintos veszteséggel üzemelne a Szeged-Hódmezővásárhely villamos, így a pályahasználati díjaktól való mentesülés szükséges a megvalósításhoz.

 

További cikkeink a témáról:

Újabb lendületet vett a vásárhelyi tramtrain (Kattintson!)

 

Megállóhelyek létesülnek:
1. Hódmezővásárhelyi – Népkert vasúti megállóhely, 2. Bartók B. u., 3. Tóalj u., 4. Kossuth tér, 5. Andrássy út, 6. Kálvin János tér, 7. Hódmezővásárhely, Nagyállomás.

 
 
VH - portfolio
 

Olvassa el ezt is!

Vasárnap gyújtják meg az első gyertyát

Vasárnap gyújtják meg az első gyertyát

Elkészült Hódmezővásárhely adventi koszorúja, a város karácsonyfája is hamarosan teljes díszbe öltözik. Adventi programok.
Időszerű lenne az egyeztetés

Időszerű lenne az egyeztetés

Folyamatosan akadályba ütközik a város és a kórház közötti egyeztetés, késik a milliárdos fejlesztés, közben indul a katonai középiskola kialakítása, bővül a Helyőrség. 
Sürgetik a kórházadósságok rendezését

Sürgetik a kórházadósságok rendezését

Levélben fordultak Orbán Viktor miniszterelnökhöz. A CSME Ellátó Központ Hódmezővásárhely-Makó intézményében is meghaladja az egymilliárdot a kifizetetlen számlák értéke.

A szülő, vagy az óvónő szava már kevés lesz

A szülő, vagy az óvónő szava már kevés lesz

Rohamra készülhet a Szék utcai Szakszolgálat. Kormányrendelet jelent meg arról, hogyan, és ki döntheti el, hogy felmenthető-e egy 6 éves gyermek a beiskolázási kötelezettség alól. 
 

És ezt már olvasta?

Vásárhelyi ezüstérem Skopjéban
Vásárhelyi ezüstérem Skopjéban Skopjéban rendezték meg az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivált, 14 és 18 év közötti az európai fiatal sportolók számára.
 
Az 1919. július 25-én történtekről emlékeztek meg
Az 1919. július 25-én történtekről emlékeztek meg A tömeggyilkosság Hódmezővásárhely határában történt. Az önkormányzat, valamint a FIDESZ-KDNP a kutasi úti emlékműnél elhelyezte az emlékezés koszorúját.
 
Tanévi menetrend 2025-2026
Tanévi menetrend 2025-2026 A Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent a 2025/2026-os tanévre vonatkozó oktatási rend, amely a tanítási szünetek idejét is tartalmazza.
 
Elhunyt Jószai Sándor vásárhelyi ikonfestő
Elhunyt Jószai Sándor vásárhelyi ikonfestő Nem pusztán művész volt, hanem egy szakrális térben működő, szellemi alázattal megnyilvánuló közvetítő, aki a láthatatlan valóságot igyekezett megjeleníteni a festményein.
 
Pedagógus Életműdíj 2025
Pedagógus Életműdíj 2025 A közgyűlés határozata alapján idén munkássága elismeréseként Pedagógus Életműdíjban Hegedűs Pálné nyugalmazott iskolaigazgató részesült
 
Hódmezővásárhely Egészségügyéért elismerés 2025
Hódmezővásárhely Egészségügyéért elismerés 2025 A napokban a díszközgyűlésen öten vehették át  a ’Hódmezővásárhely Egészségügyéért’ elismerést.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 26-27. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...