KözéletSzemét ügyek

2016. május 11., szerda
 
Szemét ügyek

Borsot tört az .A.S.A. a vásárhelyi építkezők orra alá. Már nem lehet ingyen lerakni az építési törmeléket, csak tonnánként 18 ezerért. Az 5 köbméteres szabvány konténerekben a Maroslelei útra szállítandó törmelék lerakásáért pedig 10 ezer forintot kérnek - köbméterenként.

 

 

Fotó: VH

 


Az ügynek akaratlan nyertesei a tanyákon élők lesznek, mert valószínűsíthető, hogy a város építési törmelékét a földutakon lerakva látjuk viszont.

 

A lakosság szemében az .A.S.A. ezzel a húzással valószínű továbbra sem erősíti a jó megítélését. Ugyanis a város kommunális hulladékát sem ez a cég fogadja be.  

 

„Sokan felteszik a kérdést: vajon miért kell 61 kilométert utaztatni Vásárhely szemetét. Az ok igen egyszerű: szabályos közbeszerzési eljárás során, még a szállítás költségével is jóval kedvezőbb odavinni, mint az .A.S.A. Maroslelei úti depójába” - mondta Dr. Kovács Pál a Hódmezővásárhelyi Köztisztasági Nonprofit Kft. ügyvezetője.

 

(Egyébként Felgyő tonnánként 8500 forintért fogadja be a kommunális hulladékot, és az alkalmanként 2 tonna odaszállítása 2000 forintos plusz költségbe kerül.) A sárgafedelű kukák tartalmát összegyűjtve pedig a Csomorkányi úton a Méhfész Bt. telephelyére szállítják. A cég nagy tapasztalatokkal rendelkezik, több mint 20 éve foglalkoznak hulladék feldolgozással. Megtudtuk, a Bt. telephelyén korszerű gumiszalagos válogatón halad át az újrahasznosítható hulladék.

 

Mondhatnánk, ez csak egy mellékszála, az osztrák tulajdonú .A.S.A és az Önkormányzat évek óta tartó csatározásának. Ugyanis - mint azt az ügyvezető elmondta, a cégben 38 százalékban tulajdonos vásárhelyi önkormányzat feje felett zajlik az .A.S.A. működtetése, beleértve a Maroslelei úti hulladéklerakót.

Az Európai Uniós előírásoknak megfelelő fejlesztéseket kellett volna végrehajtani, ami elmaradt. Például, az előírások szerint válogatás nélkül már nem lehet deponálni (lerakni) a hulladékot. Ezeket a - legalább 100 milliós - fejlesztéseket az .A.S.A. nem végezte el. A közbeszerzési pályázaton nem is indultak, ám amikor kihirdették a nyertest, mégis megtámadták az eljárást. A Közbeszerzési Döntőbizottság pedig visszautasította a keresetet.     

 

Az .A.S.A. és a vásárhelyi Önkormányzat között 2012 körül kezdődtek a viták. Mint arról többször írtunk a Vásárhelyi Hírekben a hulladékszállítás kötelező önkormányzati feladat, amelyet az ország számos pontján többségében magántulajdonban lévő cégek láttak el. 2013 január elsejétől lépett hatályba az - EU direktívákkal harmonizált - új hulladékgazdálkodási törvény, amely a minden hazai város számára stratégiai fontosságú ágazatban előírja: csak a többségében állami vagy önkormányzati tulajdonú cégek végezhetik a hulladékszállítást.

Már akkor a kormány döntése után az .A.S.A. vezetése a külföldi tulajdonos érdekeinek sérülését kifogásolta.

2013 januárjában - mint azt megírtuk -  azzal együtt, hogy Kovács Pál személyében van az önkormányzat által a köztisztasági cégbe delegált ügyvezető, a 38 százalékos tulajdoni résszel rendelkező város vezetése és a lakosság egy helyi hirdetési újságból értesült arról, hogy a közgyűlés határozatával szembe menve, az .A.S.A. emeli a hulladékszállítási díjakat, sőt az addigi ingyenes zöldhulladék és építési törmelék elszállítása is fizetőssé vált.   

 

2015 elejére a város a Hódmezővásárhelyi Hulladékgazdálkodási Program során 985 millió forintból teljesen új, önkormányzati többségű és vezetésű rendszert alakított ki. A környezetvédelmi beruházás 95 százalékát uniós és hazai kormányzati támogatás fedezte, amelynek részeként összesen 11 hulladékot gyűjtő és tömörítő, illetve szállító járművet, a hulladék kezelésére alkalmas berendezéseket szereztek be, emellett a szelektív és zöldhulladék begyűjtésére 24 ezer 240 literes kukát vásároltak. Három kukát kapott minden háztartás.

 

Kovács Pál ügyvezető, aki továbbra is a város 38 százalékos tulajdoni részét képviseli a cégben - az .A.S.A. az építési törmelék több hónapja ingyenes elhelyezésének megszüntetése apropóján - felteszi a kérdést,  a város évek óta miért nem láthat bele a cég gazdálkodásába, illetve a gyáli központ döntéseibe. Az ügyvezető hozzátette a közelgő éves taggyűlésen lesz majd alkalom a mérlegeredmények megismerésére.

 

Megtudtuk, az osztrák tulajdonú cég az elmúlt években évi 150 millió forint nyereséget vitt ki, 2016-ra jelentősen lecsökkentette a vásárhelyi telep dolgozóinak létszámát.

 
 
B.Sz.Z.
 

Olvassa el ezt is!

Változások és radikális lépések szemétügyben

Változások és radikális lépések szemétügyben

Nyilván a gyomorpanaszos úgy gondolta, ha ide le lehet hányni a szemetet, akkor ide hányni is lehet. Bővült a Szegfű utcában az egyébként is bűzös szeméthalom.
Az első - két - fecske

Az első - két - fecske

Csongrád megyében hódmezővásárhelyi szolgáltató mellett Szegeddel is tárgyalnak a helyi távhőtársaság átvételéről.
Megnyílt a (még) nevenincs kávézó

Megnyílt a (még) nevenincs kávézó

Mutatós épület lett az egyik felén kávézó, a másik felén nyilvános WC. A nem egészen 50 négyzetméteres épület bruttó 48 és félmillió forintjába került a városnak.
Mozizás Mikulásra

Mozizás Mikulásra

A "mozivarázst" idén is megrendezték. 160 hátrányos helyzetű kisdiák ülhetett be egy rajzfilmre, kezükben üdítővel, pattogatott kukoricával.
 

És ezt már olvasta?

Csokimikulást a kezekbe!
Csokimikulást a kezekbe! Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala idén is megrendezte a gyermekkarácsonyt a Fekete Sasban.
 
Új tulajdonosa van a Gorzsai szövetkezetnek
Új tulajdonosa van a Gorzsai szövetkezetnek Egy teljes termelőszövetkezetet is felvásárolt Mészáros Lőrinc, azokon a területeken, ahol Lázár János nagybátyjának a földjei is fekszenek.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024/2 2024. 48. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
12. alkalommal utazhatunk vissza az időben
12. alkalommal utazhatunk vissza az időben Megérkeztek 2025-ös szegedi Deja Vu fesztivál nemzetközi és hazai nevei. A legnagyobb magyar retrobuli jövőre a pünkösdi hosszú hétvégén robbantja be az időgépet.
 
A lakbérek és a helyi adók emelése Vásárhelyen
A lakbérek és a helyi adók emelése Vásárhelyen A lakosságnak Hódmezővásárhelyen nem kell építményadót fizetnie, a vállalkozások több év változatlan helyiadóterheit pedig csak a tavalyi infláció mértékével emelik.
 
Hároméves a TramTrain
Hároméves a TramTrain A vidéki autósok még nem szokták meg. A vasútvillamos 69 alkalommal ütközött közúti járművel, ebből Hódmezővásárhelyen 22 baleset történt.
 
Továbbra is veretlen hazai pályán a Kosársuli
Továbbra is veretlen hazai pályán a Kosársuli A Kosársuli együttese remek második félidei teljesítménnyel legyőzte a Zöld csoport egyik legerősebbjét, a Budafokot, így továbbra is őrzi a hazai veretlenséget.