Borsot tört az .A.S.A. a vásárhelyi építkezők orra alá. Már nem lehet ingyen lerakni az építési törmeléket, csak tonnánként 18 ezerért. Az 5 köbméteres szabvány konténerekben a Maroslelei útra szállítandó törmelék lerakásáért pedig 10 ezer forintot kérnek - köbméterenként.
Fotó: VH
Az ügynek akaratlan nyertesei a tanyákon élők lesznek, mert valószínűsíthető, hogy a város építési törmelékét a földutakon lerakva látjuk viszont.
A lakosság szemében az .A.S.A. ezzel a húzással valószínű továbbra sem erősíti a jó megítélését. Ugyanis a város kommunális hulladékát sem ez a cég fogadja be.
„Sokan felteszik a kérdést: vajon miért kell 61 kilométert utaztatni Vásárhely szemetét. Az ok igen egyszerű: szabályos közbeszerzési eljárás során, még a szállítás költségével is jóval kedvezőbb odavinni, mint az .A.S.A. Maroslelei úti depójába” - mondta Dr. Kovács Pál a Hódmezővásárhelyi Köztisztasági Nonprofit Kft. ügyvezetője.
(Egyébként Felgyő tonnánként 8500 forintért fogadja be a kommunális hulladékot, és az alkalmanként 2 tonna odaszállítása 2000 forintos plusz költségbe kerül.) A sárgafedelű kukák tartalmát összegyűjtve pedig a Csomorkányi úton a Méhfész Bt. telephelyére szállítják. A cég nagy tapasztalatokkal rendelkezik, több mint 20 éve foglalkoznak hulladék feldolgozással. Megtudtuk, a Bt. telephelyén korszerű gumiszalagos válogatón halad át az újrahasznosítható hulladék.
Mondhatnánk, ez csak egy mellékszála, az osztrák tulajdonú .A.S.A és az Önkormányzat évek óta tartó csatározásának. Ugyanis - mint azt az ügyvezető elmondta, a cégben 38 százalékban tulajdonos vásárhelyi önkormányzat feje felett zajlik az .A.S.A. működtetése, beleértve a Maroslelei úti hulladéklerakót.
Az Európai Uniós előírásoknak megfelelő fejlesztéseket kellett volna végrehajtani, ami elmaradt. Például, az előírások szerint válogatás nélkül már nem lehet deponálni (lerakni) a hulladékot. Ezeket a - legalább 100 milliós - fejlesztéseket az .A.S.A. nem végezte el. A közbeszerzési pályázaton nem is indultak, ám amikor kihirdették a nyertest, mégis megtámadták az eljárást. A Közbeszerzési Döntőbizottság pedig visszautasította a keresetet.
Az .A.S.A. és a vásárhelyi Önkormányzat között 2012 körül kezdődtek a viták. Mint arról többször írtunk a Vásárhelyi Hírekben a hulladékszállítás kötelező önkormányzati feladat, amelyet az ország számos pontján többségében magántulajdonban lévő cégek láttak el. 2013 január elsejétől lépett hatályba az - EU direktívákkal harmonizált - új hulladékgazdálkodási törvény, amely a minden hazai város számára stratégiai fontosságú ágazatban előírja: csak a többségében állami vagy önkormányzati tulajdonú cégek végezhetik a hulladékszállítást.
Már akkor a kormány döntése után az .A.S.A. vezetése a külföldi tulajdonos érdekeinek sérülését kifogásolta.
2013 januárjában - mint azt megírtuk - azzal együtt, hogy Kovács Pál személyében van az önkormányzat által a köztisztasági cégbe delegált ügyvezető, a 38 százalékos tulajdoni résszel rendelkező város vezetése és a lakosság egy helyi hirdetési újságból értesült arról, hogy a közgyűlés határozatával szembe menve, az .A.S.A. emeli a hulladékszállítási díjakat, sőt az addigi ingyenes zöldhulladék és építési törmelék elszállítása is fizetőssé vált.
2015 elejére a város a Hódmezővásárhelyi Hulladékgazdálkodási Program során 985 millió forintból teljesen új, önkormányzati többségű és vezetésű rendszert alakított ki. A környezetvédelmi beruházás 95 százalékát uniós és hazai kormányzati támogatás fedezte, amelynek részeként összesen 11 hulladékot gyűjtő és tömörítő, illetve szállító járművet, a hulladék kezelésére alkalmas berendezéseket szereztek be, emellett a szelektív és zöldhulladék begyűjtésére 24 ezer 240 literes kukát vásároltak. Három kukát kapott minden háztartás.
Kovács Pál ügyvezető, aki továbbra is a város 38 százalékos tulajdoni részét képviseli a cégben - az .A.S.A. az építési törmelék több hónapja ingyenes elhelyezésének megszüntetése apropóján - felteszi a kérdést, a város évek óta miért nem láthat bele a cég gazdálkodásába, illetve a gyáli központ döntéseibe. Az ügyvezető hozzátette a közelgő éves taggyűlésen lesz majd alkalom a mérlegeredmények megismerésére.
Megtudtuk, az osztrák tulajdonú cég az elmúlt években évi 150 millió forint nyereséget vitt ki, 2016-ra jelentősen lecsökkentette a vásárhelyi telep dolgozóinak létszámát.