Évek óta többször is panaszkodtak Szerkesztőségünknek idős vásárhelyiek, hogy vonalas telefonjaikon hívják őket, mint a legkülönfélébb nyeremény boldog nyerteseit, akik a nyereményüket valamelyik vásárhelyi étteremben vehetik át, egy kellemes ebéd, meg egy "picinyke" egészségmegőrző program meghallgatása után.
Eddig az alpesi országból származó brutális áru háztartási cikkeket, vagy gyógykészítményeket akartak ránk sózni, vagy ajándéközönökkel kecsegtető kirándulásra invitáltak, aminek a végén több százezer forintos terméket vehettünk, nagyrészt hitelből. (További tanulságos esetek a lap alján a kapcsolódó cikkünkben.)
Úgy tűnik ezek ellen a „becserkészések” ellen most hathatós megoldást jelent a péntektől hatályos új kormányrendelet.
Ugyanis most már az árubemutató utazásokra is alkalmazni kell az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályait. Egyebek mellett ezt az előírást is tartalmazza a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, amely június 13-án, pénteken lép hatályba.
A jogszabály megkülönbözteti a távollévők között kötött, illetve az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéseket. Az előbbi lényege az, hogy a felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződést pedig nem a vállalkozás üzlethelyiségében ütik nyélbe. Ebbe a körbe tartozik az a szerződés is, "amelyet a vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek meg, amelynek célja a termékek vagy szolgáltatások fogyasztó számára történő értékesítése vagy népszerűsítése".
Ilyenek például azok a nyugdíjascsalogató termékbemutató túrák, ahol egy rántotthús mellett bárki megveheti a mágneses csodamatracot késkészlettel, zseblámpa-szettel, vagy a mindent kiszűrő víztisztító csodákat, „csak most, csak ma: féláron, ajándék turmixszal!”
Mindkét fajta szerződésre igaz az, hogy ha a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, az nem lehet emelt díjas hívás. Továbbá a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozása nevéről, székhelyének postai címéről, telefonszámáról és az elektronikus levelezési címéről is. Ugyancsak közölni kell a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás - adóval megnövelt - teljes összegét.
A rendelet melléklete tartalmazza azokat a mintákat, amelyeket a fogyasztó elállási, illetve felmondási jogáról át kell adni a fogyasztónak. Így a vállalkozás és a fogyasztó közötti áruvásárlási szerződéstől az utóbbi 14 napon belül indoklás nélkül elállhat. A szolgáltatási szerződést pedig annak kezdetétől számítva, 14 napon belül - ugyancsak indoklás nélkül - felmondhatja a fogyasztó. Az elállást, illetve felmondást követő 14 napon belül kell a vállalkozásnak visszatérítenie a vételárat - illetve a szolgáltatás ellenértékét - beleértve a fuvarozási költséget is.
Ezen kívül a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót
- a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól
- a vállalkozása nevéről
- székhelyének postai címéről
- telefonszámáról és az elektronikus levelezési címéről is
- a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás - adóval megnövelt - teljes összegéről
Kapcsolódó cikkünk – néhány jellemző történettel:
Átverés a termékbemutatókon. Íme a legújabb módszerek (Kattintson!)