
A hódmezővásárhelyiek életét jelentősen befolyásolja majd az összesen 65 milliárd forintot meghaladó támogatás, vagyis az abból finanszírozott két beruházás.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei közé nemcsak a tram-train vonal kiépítése és a 8 villamos beszerzése került bele, hanem két másik közlekedési projekt is.
Mint arról a napokban a Vásárhelyi Hírekben írtunk, a május 18-án megjelent Magyar Közlönyben két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására. Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
Ehhez szervesen kapcsolódik egy - a tram-train megálmodásánál - évtizedekkel régebbi vágy, a Szeged–Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítása.
Talán sokan nem tudják, hogy a 97 kilométer hosszú egyvágányú vasúti fővonalt 1870-ben adták át az Alföld–Fiumei Vasúttársaság Nagyvárad–Békéscsaba–Szeged–Szabadka–Zombor–Eszék vonalának részeként, de már 1884-ben a Magyar Királyi Államvasutak tulajdonába került a magántársaság államosításával. Építésének célja az Alföld és a fiumei kikötő közötti vasúti kapcsolat megteremtése volt Budapest elkerülésével, így fontos fővonali szerepe volt a magyar vasúthálózatban.
2014 novemberében körvonalazódott a villamosítás megépítésének terve, amikor a Magyar Közlöny nyilvánosságra hozta a 2014–2020 közötti uniós pénzügyi ciklus közlekedésfejlesztési terveit. Ebben szerepel a Szeged-Békéscsaba vasútvonal villamosítása.
A 2016. május 16-án megjelent közlöny pedig már számszerűsíti a beruházásra fordítandó összeget. Ezek szerint, a Szeged–Hódmezővásárhely–Békéscsaba– Gyula szűk keresztmetszet kiváltására, a vasútvonal villamosítására és a kapcsolódó pályaépítési munkákra az igénylőnek, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek 43,2 milliárdot hagyott jóvá a kormány, 100%-os támogatási intenzitással
Várhatóan 2020-ra készül el a villamosítás, de ez - mint azt tavaly márciusban Püski Ottó, az Utiber Közúti Beruházó Kft. tervezési igazgatóhelyettese elmondta - akár kész lesz 2018-ig, akár nem, befolyásolni nem fogja sem a tervezést sem a kivitelezést, mert a tram-train szerelvények dízel, illetve elektromos hibrid-üzeműek lesznek.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között, szintén a NIF Zrt.-nek, mint igénylőnek, 22,13 milliárd forintot hagytak jóvá 47. sz. főút Hódmezővásárhelyt elkerülő szakasz - 2×1 sávos országos főút- megvalósítására.
(Pirossal az elkerülő jóváhagyott nyomvonala)