
Jóval több iskola, jóval több osztálya használhatná ki a Tornyai Múzeum kiállításait. A kihelyezett tanóra mindig izgalmas és maradandó élmény.
A honfoglalás korával, a honfoglalók életmódjával és tárgyaival ismerkedtek a Tornyai János Múzeumban a Varga Tamás Általános Iskola kisdiákjai, akik a közgyűjtemény látványtárának megtekintése után lemezdomborítással díszített könyvjelzőt készítettek.
Lucza-Vígh Erna múzeumpedagógus mutatta be a gyerekeknek az állandó tárlaton látható kerámia- és fémtárgyakat, s mesélt a régészek és a restaurátorok munkájáról is, akiknek köszönhetően a kiállításba kerülhettek a régi korokból származó tarsolylemezek, övcsatok, lószerszámok és kerámiaedények.
Mint elhangzott, a honfoglalók öltözetének anyaga, díszítettsége, ékszereik és fegyvereik minősége jelezte viselőjük rangját, társadalmi helyzetét. Kiderült, hogy a lovaik iránt érzett megbecsülés nem szűnt meg a földi lét befejezésével: állataikat feláldozva, hitük szerint hű társként a túlvilágra is magukkal vitték.
Nyári lakóhelyként jurtát használtak, amelyben a tüzet körbe ülve a családfő, minden családtag és vendég elfoglalta az őt megillető helyet. A korabeli leletek tanúsága szerint az időszakból származó kerámia edények használhatók voltak főzésre, így elkészíthettek bonyolultabb összetételű ételeket is. A cserépedények mellett nagy számban használhattak fából faragott tálakat, amelyek az étel elkészítésére a beléjük helyezett forró kő segítségével lehettek alkalmasak.
A harmadik a. osztály diákjai a régi tarsolylemezek készítési módját követve ősi motívumokat jelenítettek meg vékony alumíniumlemezen, amelyet körbe vágtak, s kartonra ragasztva készítettek könyvjelzőt, amelyet a foglalkozás végén emlékül magukkal vittek.
Érdemes megjegyezni, hogy a múzeumok kiállítási anyagát többen is megismerhetik, ha például gyakrabban tartanak kihelyezett órákat/foglalkozásokat a pedagógusok.
Hódmezővásárhelyen a Tornyai János Múzeum állandó kiállítása – képzett múzeumpedagógusukkal – a tanyaghoz kapcsolódóan az élményszerzés hatalmas tárháza.
Európa sok országában (például a cikk alján a képünkön görög iskolások ismerkednek az ókorral egy athéni múzeumban) megszokott gyakorlat a kihelyezett – történelem, rajz, stb. – óra, ami kreativitásával, interaktív lehetőségeivel maradandó élményt jelent a diákok számára.
Jóllehet ehhez itthon szükség lenne arra is, hogy a lelkesebb pedagógusok mellett a tanmenetbe is be lennének építve levéltár- vagy múzeumpedagógiai foglalkozások.