



A 'Tanodásnak lenni jó' elnevezésű EU-s projektben 30 millió forint áll rendelkezésre, hogy a többségében hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű vásárhelyi középiskolások részére olyan szolgáltatást nyújtson, amely segíti a tanulókat a sikeres iskolai előrehaladásában, továbbá lehetőséget teremt arra, hogy kulturált környezetben tanulhassanak, beszélgessenek, vagy számítógépezzenek.
Ennek helyszíne egy ’Tanoda’ ami inkább nevezhető egy családias, a helyhez mérten kényelmesen berendezett lakásnak. A Hódmezővásárhelyen – szó szerint a központjában – az Andrássy utca 1. számú ház második emeletén, a célnak megfelelően átalakított 60 négyzetméteres bérleményben az iskola után tanárok, korrepetítorok segítségével készülhetnek a diákok a másnapi órákra. Egy órától délután ötig lehetnek ott, mindennap uzsonnát kapnak, a tanulást, a szórakozást 12 laptop segíti.
Az idén júniusban indult projekt első nyílt napján, október 17-én délután, belépve a ’tanodába’ – mint az képeinken is látható – elmélyült tanulás fogadta a látogatót, a két szoba mindegyikében egy-egy tanár foglalkozott a diákokkal, vagy leckét írtak, számítógépeztek.
„Tudatosan szerettük volna megteremteni itt ezt a családias légkört, hogy a 30 idejáró diák otthonosan érezze magát”, mondta Ambrusné Kun Violetta tanodavezető a Vásárhelyi Híreknek. „Motiváló ez a légkör és ez az egyik legfontosabb a számunkra”, tette hozzá.
A 2015-ig tartó Európai Unió által finanszírozott projekt része, hogy a szakmai programot egyeztetik, a tapasztalatokat megosztják más települések hasonló kezdeményezésű tanodáival. Ennek részeként a mai nyílt napra a Corvin Mátyás Szakképző Iskola és a Varga Tamás Általános Iskola pedagógusai mellett eljöttek a szegedi és a tiszaszigeti Motiváció Tanoda, a gyomaendrődi Holdudvar Tanoda, a dévaványai Mese-Csere tanoda pedagógusai, mentorai, sőt néhány szülő is. Őket a vásárhelyi tanoda bemutatása mellett szakmai workshop-ra invitálták a Corvin Mátyás Szakképző Iskolába.
Farkas Zsuzsanna a projekt szakmai vezetője szerint, a hátrányos, és halmozottan hátrányos helyzetű, köztük roma gyermekek felzárkózási esélyeit szeretnék növelni, az oktatási esélykülönbségeket és az iskolai lemorzsolódást csökkenteni, és olyan körülményeket teremteni, amellyel mindez teljesíthető.
Az Andrássy utcai tanodát és a mai délutánt ott töltő diákokat és a mentortanárokat látva, a ’Tanodásnak lenni jó’ projektcím mellé kívánkozik: ’Tanodásnak lenni intenzív életérzés.’
Hogy ez az érzés később hogyan konvertálódik, az csak az idejáró diákokon múlik. Illetve lemérhető majd az év végi bizonyítványukon, később pedig továbbtanulási hajlandóságukon.