
A hírek szerint június 19-én indulhat meg a vonatforgalom Szeged és Hódmezővásárhely között. Ez a Szeged-Rókus-Népkert állomások közötti munkálatok befejezésének a határideje.
A Hódmezővásárhely és Szeged közötti tram-train (vasútvillamos) vonal építésének jelenlegi állapotát foglaljuk össze.
A Vásárhelyi Hírekben az elmúlt években folyamatosan írtunk a beruházásról, amelyet a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. hazai forrás felhasználásával valósít meg.A Szeged és Hódmezővásárhely között létesülő tram-train 3,6 kilométeres városi vasúti tervezési- és kivitelezési munkáit a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry Kft. konzorciuma végzi, 8,9 milliárd forint értékben. A nagyvasúti munkák a Swietelsky Vasúttechnika Kft. feladata.
Hódmezővásárhelyen már teljes hosszban elkészült a vágányzat, 2020-ban többek között az ehhez kapcsolódó útépítéseket kell majd befejezni. A Szőnyi utcában elkészült a műemlék védettségű árvízvédelmi fal, melyhez az Örökségvédelmi Hivatal jóváhagyott. Az utcában a Bethlen Gimnázium előtt is megépült már a vágány. Az út és a járda építése márciusban kezdődik.
Az Alföldi Galéria és az OTP közötti szakaszon jelenleg még folyik a vágányépítési munka, a Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomás környezetében márciustól májusig a peron két oldalán épülnek meg a vágányok, Hódmezővásárhely állomáson pedig áprilisban kezdődnek meg a munkák.
A hódmezővásárhelyi állomás közelében kiépülő villamosvégállomás kapcsán a Kakasszéki csatorna védelméről is gondoskodnia kell a kivitelezőnek. A tervezési feladatok 2019 őszén elkészültek. A kivitelező feladata a falazott csatorna statikai megerősítése, a téglák közötti fugát 170 méter hosszon kell pótolni. A jó időjárási körülmények miatt a búvárok már februárban elkezdték a munkát. Emellett a vasúti pálya terhelési zónájába eső hat akna védelme és megerősítése is szükséges, valamint a vágányzat alatt rezgéselnyelő gumipaplan terítése is szükséges különböző helyeken. A villamosvégállomás ezután épülhet meg.
A Hódmezővásárhely és Szeged közötti nagyvasúti pálya átépült, az újonnan létesített második vágányok kivitelezése az utolsó fázisánál jár. Jelenleg az úgynevezett tolatási padkák járófelületének rendezése, a padka- és rézsűfelületek kialakítása és a rézsűfüvesítés zajlik. Megerősítették az alépítményt is, melynek következtében a vasúti pálya száz kilométer per órás sebességgel lesz használható. Algyő vasútállomásnál a P+R parkolóhoz és a B+R kerékpártárolókhoz kapcsolódó burkolatépítési munkák zajlanak.
Az év folyamán megtörténnek a biztosítóberendezés szerelési, valamint a vasúti jelzőberendezés kihelyezési munkái – tengelyszámláló berendezések felszerelése, külső- és belsőtéri jelzők elhelyezése –, valamint az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása. A nagyvasút és a városi vasút közötti átmeneti szakaszon a biztosítóberendezés telepítése, üzembehelyezése és integrációja a szegedi központi forgalomirányítási (köfi) központban valósul meg idén.
Lázár János országgyűlési képviselő, tram-train kormánybiztos a teljes befejezés időpontjával kapcsolatban 2020 őszét jelölte meg, ami után villamosok próbaidőszaka kezdődik, és egy évvel később, 2021 őszére, tanévkezdésre prognosztizálta az átadást.
Kapcsolódó cikkünk a tram-train járművekről, illetve a megállók látványtervéről: