MozaikHűségért kedvezményes illúzió

2021. augusztus 3., kedd
 
Hűségért kedvezményes illúzió

„Azt is tudják, mi az alsógatyád mérete, de azt is belövik hogy milyen gyakran mosol hajat, de ennél intimebb dolgokat is tudhatnak a hölgyekről”-  mondta jó hangosan egy 40-es férfi, amikor az egyik vásárhelyi szupermarketben a hűségkártyát ajánlgatta egy hostess. Ilyenkor valóban érdemes elgondolkodni, mit nyersz a hűségkártyával.

 

 

 

 

 

 

A bennfentesek tudják a cinikus választ: „Tapasztalatot!”  Mert még akkor sem nyersz, ha az az illúzió, hogy az összegyűjtött pontok levásárolhatók.

A nol.hu szerint a megkérdezett hipermarketek szóvivői inkább afféle „mindenkinek jó” szituációt akarnak belelátni a hűségprogramokba. Hiszen a vásárló amúgy is visszajár az adott üzletbe, és így viszontlát valamennyit a költéseiből, a kiskereskedő pedig stabil vásárlói körre építheti az üzletét, növeli a forgalmát.

 

Mára gyakorlatilag behálózták a piacot a különféle hűségakciók – kuponok, hűségkártyák. Piackutatói becslések szerint a vásárlók 60-70 százaléka lépett be valamelyik programba. A nagy pontgyűjtő kártyáknak – Supershop, Tesco ClubCard – immáron milliós felhasználói tábora van. Azonban, ha az akciók mögé nézünk, kiderül, hogy a hűségéért cserébe vajmi keveset kap a vásárló, ugyanakkor annál többet ad.

A vásárló elvileg valamennyit ugyan visszakap a költéseiből, ám jellemzően ez az elköltött összeg kevesebb mint egy százaléka. Ehhez nem árt hozzávenni, hogy ennél még az alapvető élelmiszerek árrése is nagyságrendekkel magasabb. A pontgyűjtő akcióknál elnyerhető „ajándék” termékek, illetve pontokban mért áruk ráadásul állandóan változnak, ami alapján él a gyanú, hogy a kiskereskedő a szokványos leértékelések vagy akciók termékeit dobja be a pontversenybe, azaz a vásárló a „hűségéért” cserébe azt a terméket kapja, amit egy szimpla leárazás eredményeként egyébként is megkapna. Vagyis kérdéses, hogy a hűségprogramok járnak-e valódi árelőnnyel a vásárló számára.

 

„Minél tovább játszanak, annál többet veszítenek. A végén pedig a kaszinó visz el mindent” – hangzott a Casino című filmben a maffia által támogatott kaszinóigazgató ars poeticája. A hiper- és szupermarketek szemszögéből ez úgy hangzik: aki bejön vásárolni a kiválasztott „olcsó” vagy akciós portékáért, az nagy valószínűséggel vesz a többi, nem akciós termékből is, aminek viszont már jóval magasabb az árrése.

Az akciókkal becsalogatott kuncsaft végső soron többet költ, mint amennyit tervezett. Minél gyakrabban jön be egy áruházba egy vásárló – például azért, hogy a pontgyűjtő kártyáknak, néhány napos, szűk időintervallumra szóló bónuszoknak köszönhetően is vásároljon, végül annál többet fog elkölteni a drágább árura is. Ráadásul ő fizeti a pontgyűjtő akció fenntartási költségeit is.

 

Nem utolsó szempont a pontgyűjtő kártyáknál az általuk kiépülő vásárlói adatbázis. Egy olyan, sok százmillió tranzakciót tartalmazó információhalmaz, amiből kiolvasható, hogy az adott piacon melyik korosztályban milyen termék forog jobban, a vásárlók mikor melyik korosztályban milyen akciókat látnak szívesen, mennyit hajlandóak költeni.

Ugyanakkor adatvédelmi oldalról – időről időre – komoly aggályok is felmerülnek a pontgyűjtő kártyákkal. A személyre szóló kártyák ugyanis tartalmazzák a vásárló minden tranzakcióját, akár egy évtizedre visszamenőleg. Ebből adott esetben igen komoly és részletes, akár személyiségjegyeket is felsorakoztató profil állítható fel. A tranzakciókból például pontosan kirajzolódik a vásárló aktuális anyagi helyzete, annak változásai, behatárolható a mozgása, életritmusa. Következtetni lehet szokásaira, életkörülményeire.

 

Így aztán a vásárló eldöntheti, akar-e hűségkártyát, vagy sem, mindenesetre jó ha tisztában van vele mit nyer vagy nyer-e egyáltalán.

 

Kapcsolódó cikkünk:


Drágán mért tájékozatlanság

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Nyolc dolog amiről ne beszélj az állásinterjún

Nyolc dolog amiről ne beszélj az állásinterjún

A Vásárhelyi Hírek nem akarja elrontani a nyaralását, az érettségijét, a szakmájának megszerzését, a diplomáját még éppen nagyon kipihenő fiataloknak.
Az ország Imruskája 86 éves lenne

Az ország Imruskája 86 éves lenne

A Hódmezővásárhelyen született Antal Imre július 31-én lett volna 86 éves. A város nem feledkezett meg neves szülöttéről.
Néha otthon is lehetne szmogriadót elrendelni

Néha otthon is lehetne szmogriadót elrendelni

Közel annyi halálos áldozatot követel az otthonainkban lévő szennyezett levegő, mint ahányan az utakon életüket vesztik. A kutatók harci ideggázként használt vegyületet is találtak már a konyhák levegőjében.
Vásárhelyi és mindszenti fiatalt is díjazott a MOL

Vásárhelyi és mindszenti fiatalt is díjazott a MOL

A Sport 2021 nyertesei között három Csongrád-Csanád megyei is van. Hetvenhét tehetséges fiatal sportolót, összesen 25 millió forint értékben díjazott a MOL Alapítvány idén.
 

És ezt már olvasta?

Egyházi érdemrendet kapott Kovács István
Egyházi érdemrendet kapott Kovács István A hódmezővásárhelyi Helyőrségi Zenekar egykori vezetője, a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola igazgatója sok szállal kötődik Vásárhelyhez.
 
A vásárhelyi Mezőgazdasági Kar idén előkelőbb helyen végzett
A vásárhelyi Mezőgazdasági Kar idén előkelőbb helyen végzett Magyarország legjobb egyeteme lett a Szegedi Tudományegyetem az oktatók kiválósága alapján a HVG friss felsőoktatási rangsorában.
 
A miskolciak eredményesebbek voltak
A miskolciak eredményesebbek voltak Több sérültet is nélkülöző Bodrogi Bau Vásárhelyi Kosársuli. egy negyedig tartotta a lépést, végül a Miskolcon a hazaiak simán győzni tudtak.
 
Hitel, ajándék, szuperolcsóság helyett ráfizetés
Hitel, ajándék, szuperolcsóság helyett ráfizetés Terjednek a facebookos csalások. Sok a főként idős naív, kevésbé informált ember. A Rendőrség látókörébe kerülnek a csalók, bár nem könnyű a lebuktatás.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen
Családi események Hódmezővásárhelyen 2022. 47. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Fejreállt egy Suzuki Vásárhelyen
Fejreállt egy Suzuki Vásárhelyen A nyirkos aszfalton megcsúszhatott és egy ház kapubejárójába előtt felborulva állt meg.
 
Még 65 millió plusz a tram train projektbe
Még 65 millió plusz a tram train projektbe A mozdonyszín és a tároló vágányok közötti területen 8 jármű tárolására és karbantartására alkalmas közel 3000 m2 alapterületű csarnok épült.