
Csalódniuk kell a Hódmezővásárhelyen és keletebbre, pl. Békés Megyében élőknek, ha a Budapest- Belgrád vasútvonal megépítésével azt hiszik, egyszerűvé válik - turisztikai célpontként - Görögország, vagy éppen a feltörekvő albán tengerpart elérése.
A térképen pirossal a 150-es vasútvonal
Ugyanis, a laikusoknak sem igazán tűnik fel, hogy a vasútvonal 40 kilométerre Szeged mellett megy el, és semmilyen vasúti kapcsolódás nincs a délalföldi vasúti rendszerrel.
A napokban aláírták azt a megállapodást, amellyel a MÁV megbízza azt a kínai-magyar vegyes vállalatot, amely felelős lesz a Budapest–Belgrád-vasútvonal modernizációjának lebonyolításáért. Nagyjából 550 milliárdból épülhet majd meg a projekt. Erre jön rá a 2-3 százalékos kamat, ami húsz év alatt 97,5–146 milliárd forintba kerül, valamint az önrész, 82,5 milliárd forint. A hazai büdzsét rendkívüli módon megterhelő, és szakemberek körében heves vitákat és megosztottságot eredményező beruházásnak még keresztbe tehet az Európai Bizottság, amely azt vizsgálja, nem volt-e korrupció a projekt tenderezésénél. Ráadásul a nagy hitel is baj lehet Brüsszelben, mert így nem fog teljesülni az, hogy a kormány a mostani GDP-arányos 75 százalék körüli szintről 65 százalék alá csökkentse az államadósságot.
A Dél Alföldön élők számára azonban az a lényeges szempont, hogy mennyivel fogja megkönnyíteni a balkán felé utazást? (Ne felejtsük el, sok ember nem szereti a repülést, vagyis inkább a vasutat részesíti előnybe.) Ez azonban nem lesz könnyű, mert - a szakmai vélemények szerint - bár a nyomvonal kijelölésekor az elsőrendű szempont az alacsony népsűrűségű területeken, meglévő vasúti folyosóban történő zavartalan építés és üzemeltetés volt, de azért mindenképpen szemet kellett volna, hogy szúrjon: a Nyugat- és Délkelet-Európát összekötő, óriási logisztikai potenciállal rendelkező tervezett vasútvonal úgy halad el egy légvonalban 40 kilométerre lévő, 160 ezres város mellett, hogy annak esélye sincsen a rácsatlakozásra. Vagyis a jelenlegi Budapest–Cegléd–Kecskemét–Szeged-vasútvonallal funkcionálisan párhuzamosan kétvágányú új vasútvonalat építenek.
A Dél Alföld gazdasági potenciálját, illetve az ott élőket figyelmen kívül hagyó beruházás azt sem vette számításba, hogy a már kivitelezés „előszobájában” lévő Hódmezővásárhely és Szeged közötti tram-train megoldás Közép európai szempontból is előremutató.