GazdaságTíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

2017. április 26., szerda
 
Tíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

Április 26-án kora délután a Városházán Lázár János rendkívüli sajtótájékoztatón foglalta össze a Hódmezővásárhely-Szeged közötti tram train megépítésével kapcsolatos álláspontját.

 

 

Fotó: VH

 

 

 

A Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője a két település között kiépítendő gyorsvillamos 2010-től kezdődő történeti áttekintése után elmondta, most érkezve a meghirdetett tenderek bontásának időszakához, olyan problémák jöttek elő, amelyek erősen megkérdőjelezik a project teljes körű hatástanulmányának, tervezésének, ebből következően a pályáztatások felelősségteljes, gondos előkészítését.

 

Mint mondta, tíz kérdést fogalmazott meg, amelyek mindegyikének precíz megválaszolása szükséges ahhoz, hogy el lehessen dönteni, felvállalható-e a tram train a kormány részéről. Kiemelte, hogy semmiképpen nem fog Hódmezővásárhely lakossága számára pluszterheket róni, de éppúgy nem fog a kormány olyan beruházást finanszírozni, amelynek olyan magas a bekerülési költsége, hogy az már szó szerint: nem éri meg.

 

Mint mondta, napi 3-4000 ingázó oda-vissza utazását, valamint 3000 autóval szegedi munkahelyére járót, illetve 100 buszjáratot érintő kérdésekre kell hiteles választ kapni. Ezt is szolgálja a tíz kérdés.

 

Lázár János a megválaszolandó kérdések sorát azzal kezdte, tisztázza a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy támogatja-e a projektet?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ma azt mondja, a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés, hogy mindezek ismeretében miért javasolta a kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?

 

Választ vár arra is, tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?

2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?

 

A Vásárhelyi Hírek megkérdezte a minisztert, ha a járművekre kiírt tendert a jogszabályok szerint 1 Ft. induló árra írták ki, vagyis a pályázó határozhatta meg villamosok árát, ám a 8 kocsira 10 milliárd forint volt beállítva, és a végén 16 milliárd lett, akkor vajon milyen előzetes tanulmány alapján kalkuláltak?

Lázár János a kérdésünkre azt mondta, ő is pontosan erre kíváncsi, nevezetesen arra, milyen ismérvek alapján kalkulálták a 10 milliárdot a 8 kocsira?

Ez is a kérdések sorát gyarapítja, továbbá az, hogy tisztázza az NFM, az árkülönbség okát! Van-e a 48,5 Mrd forintos összköltség mögött hatástanulmány?

 

A miniszter jelezte, azt is tisztázni kell az NFM-nek menyibe kerül végül a beruházás? Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?

 

Az is a kérdések között szerepel, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak? Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?

A miniszter itt megjegyezte, a kormány mindenképpen a maximális EU-s támogatás irányában gondolkodik. Ebből szintén adódik egy megválaszolandó kérdés: tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz! Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?

 

Az is tisztázásra vár, miért nincs még mindig támogatási szerződés?

A miniszter szerint nem ismert, hogy milyen az NFM, a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonya a beruházáshoz!

 

A feltett kérdések között van (a tram-tarin építési költségének jelentős növekedésének egyik oka), hogy miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása?

Lázár János hozzátette, a kormány Dél Alföld jövőjére vonatkozó elképzeléseiben fontos szerepet játszik a közlekedés fejlesztése.  

 

A kérdések sora azzal zárul, tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet?

Lázár János azt kérte a miniszterelnöktől, hogy tűzze napirendre a tram train ügyét a jövő heti kormányülésen. 

 
 
B.Sz.Z.
 

Olvassa el ezt is!

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár közleményt

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár közleményt

A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a 8+4 darab dízel-villamos tram-train jármű áráról megjelent információkat.
A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a közlemény előtt

A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a közlemény előtt

A kiadó közleményében kéri hogy Lázár János : "a jövőben tartózkodjon a lapunkat, társaságunkat vagy munkatársainkat érintő alaptalan kijelentések terjesztésétől."
A Kosársuli feljött a tabella 7. helyére

A Kosársuli feljött a tabella 7. helyére

Másfél hónap után ismét hazai pályán játszott bajnokit a Vásárhelyi Kosársuli, és zsinórban négy elveszített mérkőzést követően újra nyerni tudott.
Készen állunk a mesterséges intelligenciával támogatott oktatásra?

Készen állunk a mesterséges intelligenciával támogatott oktatásra?

A mesterséges intelligencia fejlődése óriási lendületet vett az elmúlt években, és napjainkra beszivárgott az élet minden területére, így az oktatásba is.
 

És ezt már olvasta?

Rolleres balesete Vásárhelyen
Rolleres balesete Vásárhelyen Nem szállt le az elektromos rolleréről, körültekintés nélkül haladt át és egy személyautó elütötte.
 
Sem védekezésben, sem támadásban nem találta a ritmust
Sem védekezésben, sem támadásban nem találta a ritmust December12-én este a bajnoki éllovas Kozármislenyt fogadta a Vásárhelyi Kosársuli az NB I/B Zöld csoportjának 10. fordulójában.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 47. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
A Kosársuli visszacsúszott a 10. helyre
A Kosársuli visszacsúszott a 10. helyre A Dunaharaszti DH Basket vendégeként a Kosársuli nagyon sima vereséget szenvedett a tabella élmezőnyéhez tartozó ellenféllel szemben.
 
Négyéves a tramtrain
Négyéves a tramtrain Eddig több mint 93 alkalommal kerülhették volna meg a Földet az Egyenlítő mentén, de akár közel ötször is megjárhatták volna oda-vissza a Föld-Hold távolságot.
 
A Wenckheim kastély ügy - epilógus
A Wenckheim kastély ügy - epilógus A pályázat támogatást kapott, így a kastély teljes fenntartása Békés vármegye kezébe került. Közel egymillárd lesz a további felújításra.
 
Eljárás indult egy hódmezővásárhelyi férfival szemben
Eljárás indult egy hódmezővásárhelyi férfival szemben Megöléssel fenyegette volt élettársát, illetve egy csákánnyal megsebesítette a nő egyik ismerősét.