
A megkérdezett vásárhelyi pedagógusok közül, elsősorban a már sok évtizedet a katedrán töltött idősebbek, egyszerűen kikérik maguknak, hogy bizonyítgatniuk kell, hogy ők milyen nagyszerű pedagógusok.
Ez lehet a summázata, annak a hírnek, hogy megnyílt az elektronikus felület, ahová november 30-ig kell feltölteniük portfóliójukat azoknak a pedagógusoknak, akik szerepelnek az oktatásért felelős miniszter által kiadott 2016. évi minősítési tervben Pedagógus I. vagy Pedagógus II. fokozatot megcélzó minősítésben.
Ehhez minden segítséget megkapnak. Megnéztük például az általános iskolai pedagógusok önértékelését segítő, „mankót jelentő” kézikönyvet, amely 99 (!) oldalon taglalja az ismérveket.
Megtalálható benne az önértékelés magvas célja is, szó szerinti idézetben:
"Az önértékelés fókuszában az intézmény pedagógiai munkájának minőségére leginkább hatást gyakorló, standardban leírt pedagógus, vezető kompetenciák és intézményi jellemzők állnak, az intézmény saját céljaival, a hozzájuk kapcsolódó elvárásaival együttesen."
Ezzel koránt sincs vége, mert a Pedagógus I. vagy Pedagógus II. fokozatot megcélzó minősítés útmutatója pedig 151 oldalas.
(Az internetre feltölthető anyagok között, arról nem találtunk útmutatót, hogy lehet-e fotókat küldeni a különböző osztálytalálkozókon nagy szeretettel, könnyes szemmel, virággal fogadott egykori tanárokról és diákjaikról.)
A pedagógusok nagy többsége természetesen eleget tesz az oktatásért felelős miniszter 2015. február 28-án miniszteri közleményében leírtaknak.
A 2016. évben minősítésre kötelezettek a 2014. január 2-a és 2015. január 1-je között jogviszonyt létesített, jelenleg Gyakornok besorolású pedagógusok, illetve a 2015. január 1-jével ideiglenesen Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógusok közül azok, akik legfeljebb 23 év szakmai gyakorlati idővel rendelkeznek.
A 2016. évi minősítések tekintetében az érintett pedagógusok jogszabály által meghatározott következő feladata az e-portfólió határidőre történő elkészítése és feltöltése. Amennyiben a pedagógus a megadott határidőig nem tölti fel portfólióját, vagy szükség esetén a hiánypótlásnak a megfelelő módon és időben nem tesz eleget, akkor az Oktatási Hivatal a minősítővizsga, minősítési eljárás sikertelenségét állapítja meg.