GazdaságLendületben az ország első tram-train projektje

2017. január 5., csütörtök
 
Lendületben az ország első tram-train projektje

December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére.

 

 

 

 

 

Ahogy azt korábban többször is megírtuk, a Magyarországon eddig nem alkalmazott tram-train által átszállásmentes utazások válnak lehetővé a belvárosi és a városhatárokon túli célpontok között, amelynek referenciája lesz a Szeged-Vásárhely közötti vonal.

 

A kiírás szerint a kivitelező feladata lesz Hódmezővásárhelyen 3,3 km hosszon egyvágányú városi villamosvonal építése, 5 megállóhellyel és 1 végállomással. A nyomvonal Hódmezővásárhely Népkert megállóhelynél ágazik ki a nagyvasútból, majd az Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca – Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon a Nagyállomás mellett létesülő végállomásig vezet. A projekt része a villamos pálya, megállóhelyek, kapcsolódó útburkolat, parkolók, közúti csomópontok kiépítése is. Ezen a szakaszon kiépül a felsővezeték-hálózat, beleértve az áramátalakító, valamint a jelző- és biztosítóberendezési rendszert is.

(Mint ismeretes, időközben a Szeged-Békéscsaba vasútvonal villamosítás elmaradása miatt, most már fordítva valósul meg: Vásárhelyen villamosként, a városon kívül dízelmotorral közlekedik majd a tram-train. Az üzemeltetéshez szükséges gázolaj költségvonzatáról nincs információ.)

 

Továbbá Szegeden villamosvonal épül a szegedi 1-es Rókus megállóhelye és a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonal közötti 800 méter hosszon. 

A tram-train csúcsidőben 20 perces követési idővel járna a tervek szerint, Szegeden az 1-es villamos vonalára csatlakozik és a Széchenyi térig közlekedik majd.

A pályázat beadási határideje február 15-e. Magára a tervezési munkákra és a kivitelezésre kötelezően 20 hónapot határoztak meg. Ez nagyjából a tervezett 2020 körüli üzembe helyezést jelenti.

 

A Vásárhelyi Hírekben évek óta cikkek során keresztül lehet figyelemmel kísérni a tram-train terveket. Az egyik érv szerint Szeged és Hódmezővásárhely között naponta több mint 80 pár busz közeledik, több mint 15 000 utassal. A vasúti infrastruktúra ezzel szemben alacsonyan kihasznált, 12 pár vonat közlekedik a két város között.

 

Szinte egyidőben a kivitelezési tenderrel, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (január 4-én) kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre. Február 8-ig pályázhat az a cég, amely nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre tesz ajánlatot, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.

 

A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni.

A Vásárhelyi Hírek birtokában lévő 87 oldalas feltételrendszer szerint többek között a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek. Érdekesség, ami a Vásárhely belvárosában a sínek kiépítését határozza meg, hogy 22 méteres legkisebb bejárható pályaívsugárú szerelvények lehetnek.

Az egyik lehetséges nyertes pályázóról tavaly októberben írtunk. Elolvashatja ITT!

 

 

 

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Új edző, új lendület

Új edző, új lendület

Jelentős változással indult a 2017-es év a Hódmezővásárhelyi Női Kézilabda Club felnőtt csapatánál. Új vezetőedző érkezett a klubhoz.
Egy kis emelés itt-ott

Egy kis emelés itt-ott

A vásárhelyiek idén sem ússzák meg áremelések nélkül. Közel négy éve stagnáltak a közétkeztetési árak, így aztán itt az ideje a változásnak.
Bölcsödék, óvodák fejlesztése

Bölcsödék, óvodák fejlesztése

Két helyszínen több, mint 40 millió forintos beruházás zárult az Önkormányzati fenntartású bölcsődékben. Óvodai fejlesztések is voltak a nyári szünetben.
A tavalyi Őszi Tárlat fődíjasának önálló kiállítása

A tavalyi Őszi Tárlat fődíjasának önálló kiállítása

Művészete klasszikusan modern, illetve korszerűen klasszikus, köszönhetően a középkort idéző aprólékos technikának és az ebből eredő míves megformálásnak.
 

És ezt már olvasta?

Mindenszentek és halottak napja
Mindenszentek és halottak napja Lelkileg nagy vigasztalás a hátramaradottaknak, hogy tehetnek valamit elköltözött szeretteikért imával, vezekléssel, szentmisével. Gyertyákat, mécseseket gyújtunk az elhunytak emlékére.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 40-41. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Jókai Mór és Vásárhely
Jókai Mór és Vásárhely Október 27-én rendezték a 48. Csongrád Megyei Levéltári Nap hódmezővásárhelyi rendezvényét a Bajcsy-Zsilinszky Endre utca Levéltárban.
 
A zongorák királya a Péczelyben
A zongorák királya a Péczelyben Steinway & Sons zongorát kapott a Péczely Attila Alapfokú Művészeti Iskola. Hamarosan koncerttel avatják fel.
 
Rádió 1 Vásárhelyen is
Rádió 1 Vásárhelyen is A Rádió 1-nek az országban 46 frekvencián, vagyis ennyi településen szól helyi rádióként. A 47-dik Hódmezővásárhely lett.
 
Készül a monográfia újabb kötete
Készül a monográfia újabb kötete A munka tavaly kezdődött, és várhatóan 2028-ban kerül a nyomdába az újabb nagy monográfia. 21 szerző dolgozik rajta, részben a vásárhelyi levéltárra támaszkodva.
 
Nem jött össze a győzelem
Nem jött össze a győzelem Október 17-én este a Nagykőrös vendégeként lépett pályára a Vásárhelyi Kosársuli. Az NB I/B Zöld csoportjának 4. fordulójában megvolt az esélye a győzelemre.