GazdaságLendületben az ország első tram-train projektje

2017. január 5., csütörtök
 
Lendületben az ország első tram-train projektje

December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére.

 

 

 

 

 

Ahogy azt korábban többször is megírtuk, a Magyarországon eddig nem alkalmazott tram-train által átszállásmentes utazások válnak lehetővé a belvárosi és a városhatárokon túli célpontok között, amelynek referenciája lesz a Szeged-Vásárhely közötti vonal.

 

A kiírás szerint a kivitelező feladata lesz Hódmezővásárhelyen 3,3 km hosszon egyvágányú városi villamosvonal építése, 5 megállóhellyel és 1 végállomással. A nyomvonal Hódmezővásárhely Népkert megállóhelynél ágazik ki a nagyvasútból, majd az Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca – Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon a Nagyállomás mellett létesülő végállomásig vezet. A projekt része a villamos pálya, megállóhelyek, kapcsolódó útburkolat, parkolók, közúti csomópontok kiépítése is. Ezen a szakaszon kiépül a felsővezeték-hálózat, beleértve az áramátalakító, valamint a jelző- és biztosítóberendezési rendszert is.

(Mint ismeretes, időközben a Szeged-Békéscsaba vasútvonal villamosítás elmaradása miatt, most már fordítva valósul meg: Vásárhelyen villamosként, a városon kívül dízelmotorral közlekedik majd a tram-train. Az üzemeltetéshez szükséges gázolaj költségvonzatáról nincs információ.)

 

Továbbá Szegeden villamosvonal épül a szegedi 1-es Rókus megállóhelye és a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonal közötti 800 méter hosszon. 

A tram-train csúcsidőben 20 perces követési idővel járna a tervek szerint, Szegeden az 1-es villamos vonalára csatlakozik és a Széchenyi térig közlekedik majd.

A pályázat beadási határideje február 15-e. Magára a tervezési munkákra és a kivitelezésre kötelezően 20 hónapot határoztak meg. Ez nagyjából a tervezett 2020 körüli üzembe helyezést jelenti.

 

A Vásárhelyi Hírekben évek óta cikkek során keresztül lehet figyelemmel kísérni a tram-train terveket. Az egyik érv szerint Szeged és Hódmezővásárhely között naponta több mint 80 pár busz közeledik, több mint 15 000 utassal. A vasúti infrastruktúra ezzel szemben alacsonyan kihasznált, 12 pár vonat közlekedik a két város között.

 

Szinte egyidőben a kivitelezési tenderrel, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (január 4-én) kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre. Február 8-ig pályázhat az a cég, amely nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre tesz ajánlatot, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.

 

A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni.

A Vásárhelyi Hírek birtokában lévő 87 oldalas feltételrendszer szerint többek között a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek. Érdekesség, ami a Vásárhely belvárosában a sínek kiépítését határozza meg, hogy 22 méteres legkisebb bejárható pályaívsugárú szerelvények lehetnek.

Az egyik lehetséges nyertes pályázóról tavaly októberben írtunk. Elolvashatja ITT!

 

 

 

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Új edző, új lendület

Új edző, új lendület

Jelentős változással indult a 2017-es év a Hódmezővásárhelyi Női Kézilabda Club felnőtt csapatánál. Új vezetőedző érkezett a klubhoz.
Egy kis emelés itt-ott

Egy kis emelés itt-ott

A vásárhelyiek idén sem ússzák meg áremelések nélkül. Közel négy éve stagnáltak a közétkeztetési árak, így aztán itt az ideje a változásnak.
Számítógépeket nyert a Corvin

Számítógépeket nyert a Corvin

A pályázat révén élményszerű formában ismerkedhettek a jövő munkavállalói a vállalkozási és gazdasági fogalmakkal.
Nem lesznek megtartva a Mezőgazda Napok

Nem lesznek megtartva a Mezőgazda Napok

Várható volt, hogy az 50 év után újra felbukkant száj-, és körömfájás hatással lesz az állattenyésztést bemutató rendezvényekre.
 

És ezt már olvasta?

Vereség a rájátszás első meccsén
Vereség a rájátszás első meccsén Az alapszakaszban 2. Tiszaújváros vendégeként kikapott ugyan a vásárhelyi csapat, de kiválóan tartotta magát. A második találkozón  kiharcolhatja az egyenlítést a párharcban.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025 2025. 12. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás?
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás? A locsolkodás idején, amikor a piros tojás is gazdát cserélt, érdemes megtudnia honnan is ered ez a szokás? Na és a nyuszi mit keres itt?
 
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj Itt a húsvét, és itt a sonkaszezon is. Most megmutatjuk a legfontosabb vásárlási tudnivalókat. Öt perc olvasást megér, hogy nyugodt, "jóízű" legyen a Húsvét!
 
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában A HSZC Corvin Mátyás Technikum és Kollégium, valamint a HSZC Eötvös József Technikum több mint kétszáz tanulója ismerkedett meg a kínai autógyárral.
 
Pert nyert a város a Volánnal szemben
Pert nyert a város a Volánnal szemben A Volánbusz felperesi minőségében közel 400 millió Ft-ot követelt, amit jogerős ítéletében a Szegedi Ítélőtábla elutasított.
 
Keleti Éva szubjektív fotótárlata
Keleti Éva szubjektív fotótárlata

Keleti Éva világ életében színházi fotós volt, dokumentálta a próbák folyamatait, a bemutatók sikereit, benézett a kulisszák mögé, az öltözőkbe.