Hegedűs Zoltán alpolgármester a dolgozószobájában egy kötetlen beszélgetés formájában a várost most foglalkoztató tram trainről és ebben az ügyben az Önkormányzat szerepéről adott tájékoztatást.
Fotó: VH
A most szinte mindenkit érdeklő tram train kapcsán az alpolgármester bevezetésként hangsúlyozta, egy 2015 decemberében elkészített tanulmányon kívül, a városvezetésnek nincs rálátása, illetve a városüzemeltetésnek semmi dolga nincs a tram train megépítésével kapcsolatban. Vagyis nemcsak a műszaki tervezés, a pályáztatás, de a megvalósítás ügyében sincs a városnak semmilyen beleszólása. Ebből következően semmilyen költség sem terheli a várost.
A pénzügyekre térve elhangzott: a tram trainnel kapcsolatos valamennyi témában kizárólagosan illetékes Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.(NIF) tervezésében 13 és félmilliárd volt beállítva a megépítésre, és 10 milliárd a 8 szerelvényre. Hegedűs Zoltán elmondása szerint, idén márciusban a tenderbontások után szembesültek azzal, hogy már 48 és félmilliárd forintra kalkulálják a megvalósítást, de vannak olyan hangok, amelyek szerint majdan elérheti akár 60 milliárdot is. Az alpolgármester megismételte Lázár János két nappal ezelőtti kijelentését: ilyen áron nem biztos, hogy kell ez a beruházás.
A sajtóbeszélgetés során a Vásárhelyi Hírek kérdései is éppen erre vonatkoztak: mennyire befolyásolja a kivitelezés költségeit, hogy egyelőre nem villamosítják a Békéscsaba-Szeged vasútvonalat? Hegedűs Zoltán szerint nagy kár, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium visszamondta a villamosítást, mert nemcsak Békéscsaba, vagy Hódmezővásárhely szempontjából, hanem a két megye, főként a gazdaságilag lemaradt Békés megye számára lenne fontos a közlekedés fejlesztése.
Ez egyébként költségnövelő is, mert az eredeti tervvel ellentétben a két város között a tram train dízel üzemmódban, majd Vásárhelyre és Szegedre érve „áramszedővel” közlekedne.
A Vásárhelyi Hírek arra a kérdésére, hogy Vásárhelyen a villamospálya építése által érintett utakon megkezdett közműkiváltások folytatódnak-e, az alpolgármester elmondta, 26-án szerdán a NIF leállította a városi munkálatokat, vagyis a már beharangozott Andrássy utca május 8-tól történő lezárására sem kerül sor.
Mucsi László a Városfejlesztési és Építéshatósági Iroda vezetője hozzátette, a városvezetésnek azon túlmenően, hogy kapcsolatban állnak a beruházóval és felügyelik a munkálatokat, más köze nincs. Az eddigi munkálatok finanszírozása is a NIF-re tartozik.
Hegedűs Zoltán megerősítette, szükség van a két várost összekötő villamosra, ha nem is minden áron. Ha meg is épül, várhatóan egy-másfél évet csúszni fog a kivitelezés megkezdése, mert nagyon sok kérdésre kell most választ kapni, a tervezésről a megtérülésről, a kivitelezés költségeiről. Mert, mint azt az alpolgármester hangsúlyozta, ahogy a városvezetés már a kezdetektől, úgy továbbra is azt európai uniós finanszírozást támogatja.