
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, május 5-én megnyitotta az ország első agrár-vidékfejlesztési ügyfélszolgálatát Hódmezővásárhelyen.
Többek között az új ügyfélszolgálati rendszer szükségességéről is beszélt a Magyar Mezőgazdaság című lapnak.
Az MVH átszervezéséről kérdezve Lázár János azt szükségszerűnek nevezte. Nyitni kellett az ügyfelek felé, a folyamatokat pedig gyorsítani volt szükséges. Mint hangsúlyozta, a Vidékfejlesztési Programban március 31-éig minden pályázatot kiírtak, folyamatos a források kifizetése. „Nem azon dolgozunk, hogy Brüsszelnek minél több pénzt meghagyjunk, hanem hogy minél többet elköltsünk. Szemléletváltásra van szükség, azt várom el az MVH-ban dolgozó több mint ezer munkatársunktól – most már a kormányhivatalokon belül –, hogy ne Brüsszel érdekeit képviseljék, hanem a gazdáknak nyújtsanak megfelelő minőségű szolgáltatást és érdekvédelmet. Kultúraváltásról van szó, ami megnyitja az MVH-hivatalokat, hogy az ügyfelekhez minél közelebb legyenek. Említést tett azokról a rendezetlen birtokpolitikai kérdésekről, amikből igen sok van, és amik megakadályozzák például a földalapú támogatások időbeni megérkezését, az elszámolásokat, a pályáztatásokat. Ezekben a kérdésekben rendet kell tenni!” - hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve, hogy az MVH-ban megvan a szakmai tudás, csak ki kell nyitni a kapukat, és az ügyfelek rendelkezésére kell állni.
Az emlékezetes vásárhelyi fiatal gazda esetének apropóján (aki elesett a támogatástól, mert elfelejtette benyújtani a megítélt támogatás után a kifizetési kérelmét) elmondta, éppen azt vizsgálják, hogy a magyar szabályozás például a lengyelhez, a szlovákhoz képest nem túl szigorú-e? Mint mondta, az európai szükséges minimumszabályok és a magyar szabályozás között van különbség. „Mi időnként túl jó tanulók akartunk lenni, és szigorúbban szabályoztunk, mint például a velünk konkurens szlovákok vagy lengyelek. E bürokratikus akadályok és hivatali túlkapások miatt versenyhátrányba kerülnek a magyar termelők. Meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy – az ügyfél érdekében – lazíthassunk a szigorú uniós szabályokon! Mint ismert, ezek éppen a vidékfejlesztési és a földalapú támogatások esetében a legkeményebbek, ennek ellenére olyan bürokratikus szabályokat írunk elő magunknak, ami megakadályozza, hogy a gazdák könnyen hozzáférjenek a forrásokhoz. Most tehát azon dolgoznak a kollégáim, hogy miként lazíthatunk ezeken a szabályokon, mert az MVH, mint jogalkalmazó, azok alapján dolgozik”, mondta végül Lázár János.
Kapcsolódó cikkünk:
Agrár-vidékfejlesztési ügyfélszolgálat Hódmezővásárhelyen