






Beemelték a 47-es út felett a Magyarországon referenciának tekinthető 13 méter magas kettős körforgalom íves elemeit.
Fotók: NIF
Többször írtuk a Vásárhelyi Hírekben, hogy a 47 sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakaszának építése 2016 novemberében kezdődött és akkor vált nyilvánossá hogy a 47-es útnál körforgalom épül 13 méteres magasságban. A grandiózus építmény terve azonnal - azóta sem csillapodó vihart kavart nemcsak a helyi lakosság körében, hanem az országszerte is.
Az értelmét sokan megkérdőjelezik, jóllehet kézenfekvő a magyarázat:
"Egy hagyományos csomópont építése esetén a főút melletti bányatavat fel kellene tölteni, de ez rengeteg kockázatot hordoz magában" – mondta Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs igazgatója. Hozzátette, a süllyedések miatt az út megrepedhet. A másik oldalon a vasúti sínek magasabban vannak, így a szintbeli kialakítás ott sem oldható meg. Ezért indokolt az elkerülő út Szeged felőli végcsomópontjában, a Szeged- Békéscsaba vasútvonal, és a meglévő 2x2 sávos 47 sz. főút felett egy különleges hídszerkezet, úgynevezett körhíd építése.
A szkeptikusok, még ha el is fogadják a magyarázatot, felteszik a kérdést: a magasba emelkedő úton mi fog történni a Dél-Alföld e részére jellemző gyakori ónos eső esetén? Egyébként Budaörsnél van egy hasonló építmény, de a kopáncsi annál is nagyobb lesz. Referenciának számít majd és még kilátót is terveznek a közelébe.
A körhíd összesen 9 szerkezetből áll: a vasútvonal feletti hídból, a főút feletti 4 db hídszerkezetből, illetve a 2-2 db fel- és lehajtó ágak hídjaiból. Július 8-án és 9-én éjjel az építkezés látványos szakaszához érkezett: ekkor emelték be a főút feletti hídrészekhez a 4-4 db íves acél tartógerendát, melyek hossza 23-25 méter közötti, súlyuk pedig páronként körülbelül 30 tonna.
A gerendákat 40 szakember felügyelete mellett, egy 400 tonnás daru emelte be.
A NIF tájékoztatása szerint a tartók beemelését követően folytatódnak a munkálatok, következhet a zsaluzás, a vasszerelés, illetve a pályalemez együtemű betonozása. Az építés során a főtartókat is alá kellett támasztani, a meglévő 47. sz. főút elválasztó sávjában elhelyezett ideiglenes járommal, mely a pályalemez beton szilárdságának elérése után bontható majd el, ekkor válnak majd a háromtámaszú szerkezetek kéttámaszúvá.
Az 27 milliárd forint építési költséggel számolt elkerülő út – és vele a körhíd – forgalomba helyezése 2018 tavaszára várható.