A mesterséges intelligencia fejlődése óriási lendületet vett az elmúlt években, és napjainkra beszivárgott az élet minden területére, így az oktatásba is.
Lassan olyan természetes eszközzé válik, mint amilyen a tankönyv, a toll vagy az iskolai füzet. De mégis mi ez a hatalmas felhajtás körülötte és miért válhat kulcs tényezővé az oktatási rendszerben is?
A mesterséges intelligencia ugrásszerű fejlődése
Régebben az MI-re leginkább egyszerű segédeszközként gondoltunk, amelyek előre programozott válaszokból dolgoztak. Csak részlegesen tudtak alkalmazkodni a felhasználóhoz, és nem igazán adtak minőségi válaszokat a kérdéseinkre. Viszont a generatív mesterséges intelligencia, és legfőként a GPT-modellek megjelenésével teljesen megváltozott a helyzet. A mai rendszerek már természetes nyelven kommunikálnak, értik a kérdések mögötti összefüggéseket, és akár szövegeket, képeket, hangokat vagy programkódot is képesek önállóan létrehozni.
Az oktatás új perspektívája
Elkerülhetetlen, hogy az intelligens algoritmusok előbb-utóbb az oktatásban is megjelenjenek. Amennyiben ezeket az eszközöket mindenki felelősen és konstruktív célokra alkalmazná, használatuk jelentős előnyökkel járna.
A mesterséges intelligencia digitális tanulótársként funkcionálhat a jövőben. Egyrészt, képes alkalmazkodni a diák tempójához, éjjel-nappal elérhető, magyaráz, visszakérdez és személyre szabott feladatokat generál. A GPT-alapú rendszerek összefoglalókat, teszteket, példasorokat vagy illusztrációkat is készítenek, így olyan rugalmas és személyre szabott tanulási élményt nyújtanak, amely korábban csak egy magántanártól volt várható.
A másik oldalról a szülők számára az MI részletes tanulmányi jelentéseket ad, amelyekből pontosabban láthatják gyermekük erősségeit és fejlesztendő területeit. Emellett a pedagógusoknak is nagy segítséget nyújthat. Támogathatja az óratervezést, feladatkészítést, alternatív magyarázatok keresését, a plágiumgyanús anyagok kiszűrését és a gyors visszajelzést. Mindez tehermentesítené őket, így több idejük maradhat a személyes figyelemre és a valódi pedagógiai munkára.
A felelős használat a kulcs
Hasznosak lehetnek az MI-eszközök a tanulásban és tanításban egyaránt, de fontos tudatosítani, hogy nem bízhatunk meg bennük feltétel nélkül. Előfordulhat, hogy félreértenek egy kérdést, pontatlan vagy túl magabiztos választ adnak, részben az interneten terjedő félrevezető tartalmak, részben a sok, MI által generált bizonytalan minőségű szöveg miatt. Mivel ezekből a mintákból is tanulnak, néha hibás következtetésekre jutnak. A tanulóknak ezért mindig ellenőrizniük kell a kapott információkat, és összevetni más, megbízható forrásokkal.
Legalább ilyen fontos, hogy a mesterséges intelligencia ne váljon a gondolkodás helyettesítőjévé. Bár kényelmes lehet kész válaszokat kérni, a technológia nem helyettesítheti a diák saját gondolkodását. A cél az, hogy az MI támogassa a tanulási folyamatot, ne pedig elvegye annak lényegét.
Kötelező lesz a mesterséges intelligencia bevezetése az oktatásba
A mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos szerint hamarosan elindulhat az MI-alapú oktatás Magyarországon. A kormánybiztos szerint javasolt, hogy a 2025/2026–os tanévtől középiskolákban, és felmenő rendszerben általános iskolák egyes évfolyamaiban is integrálják az intelligens eszközöket. Ezt szorgalmazza a 2025 novemberében megjelent kormányhatározat is, amely kimondja, hogy legkésőbb 2026. december 31-ig minden köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézményben be kell vezetni az MI-oktatást.










