KözéletHamarosan a régi fényében…

2013. május 11., szombat
 

A felújított népi bútorokkal az állomás váróterme továbbra is az országban egyedülálló. Utolsó simítások a Hódmezővásárhely Népkert állomásépületén.

 

 

 

 

Az 1939. december 2-án átadott népkerti vasútállomás rekonstrukcióját 2007-ben határozták el, majd hosszú vajúdás után az első ütemben 2009-ben a MÁV Zrt. a tetőszerkezetet felújította és bevezette a gázt az épületbe. A tényleges rekonstrukció tavaly november elején kezdődött.

 

Az ideiglenes konténerpénztár és -váró kialakítása után felgyorsultak a munkálatok, amelynek ma már „látványos” eredménye van. Eddig a MÁV 50 milliót költött, de hogy a város mennyit, arról még nincs meg a kimutatás, mint ahogy hátra van még – az állomásnak egyediséget jelentő - majolika oszlopok hibás darabjainak a cseréje is.

A népkerti vasútállomás felújítását a MÁV Zrt. és a vásárhelyi önkormányzat közösen végzi. A vasúttársasággal kötött megállapodás értelmében, a város vállalta az épület körüli terület rendezését, parkolók kialakítását, valamint a majolikaoszlopok és a népi bútorok felújítását. Ez utóbbiak -  mint képeinken is látható - teljes pompájukban kerültek vissza a váróterembe, amelyek most már inkább egy múzeumi terem hangulatát idézik, semmint egy vasútállomás váróét.

 

Talán ezt felismerve, a város múzeumi szakemberei érdemesnek tartják, a csupasz falakra felfüggesztett leírással, magyarázó szöveggel, régi fotókkal illusztrálva bemutatni a jellegzetes festett népi bútorok történetét.

 


A Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyet a Szeged-Rókus közötti 24 km-es szakaszával 1870. november 16-án nyitották meg. Az Alföld-Fiumei Vasúttársaság építette. Később több vonal is csatlakozott: 1893. október 22-én a Szentes-Hódmezővásárhelyi Népkert közötti helyiérdekű vasút, amely Hódmezővásárhely állomás és az azóta már megszűnt Kishomok megállóhely között a nyílt vonalból ágazott ki Népkertnél egy kanyarral. Ezáltal bővült a személy- és teherforgalom, fejlődött a környék ipara, nőtt a kereskedelem is. Ettől kezdve Hódmezővásárhelynek két állomása van ma is. 1939 decemberében nagy fordulat volt a megállóhely történetében, elkészült a ma is eredeti megjelenését őrző állomásépület. Szabó Sándor nevű építész ízléses tervei alapján épült.

A megállóhely igazi dísze Vásárhelynek, megjelenésében egyedülálló épülete ennek a vonalnak. A perontetőt díszes vásárhelyi majolika burkolatú oszlopok tartják, melynek Szeged felőli része ívben végződik. Az íves rész alatt helyezkedik el a kör alaprajzú díszes ivókút, az ampolna is. Az egyik váróteremet vásárhelyi magyaros festett bútorral rendezték be, mely ma is – immár felújítva - látható, használható. A bútorzatot Balogh József vásárhelyi asztalos mester készítette. A felvételi épület a település népi kézműves iparának egyik szép megjelenítője.

Ma már kevesen tudják, hogy a MÁV 135-ös számú Békéscsaba–Szeged vonala, eredetileg: a Nagyvárad-Szeged-Eszék-Villány vasútvonal mentén helyezkedik el.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

A Vásárhelyi Csikók regionális bajnokok lettek

A Vásárhelyi Csikók regionális bajnokok lettek

A Szent István Általános Iskola kosarasai, a Vásárhelyi Csikók 13 győzelemmel és 3 vereséggel zárták az Országos Kenguru Kupa bajnokságot.
Tesztelt bizalmatlanság, vagy átverés?

Tesztelt bizalmatlanság, vagy átverés?

Minden bizonnyal végleg búcsút mondhatnak a befizetett pénzüknek azok, akik a hódmezővásárhelyi bejegyzésű cég által üzemeltetett tesztáruház regisztrált vásárlói voltak.
Győzelmével felugrott a 7. helyre a Kosársuli

Győzelmével felugrott a 7. helyre a Kosársuli

Március 30-án az Eger vendégeként lépett pályára a Vásárhelyi Kosársuli az NB I/B Zöld csoport alapszakaszának utolsó előtti fordulójában.
Vereség a rájátszás első meccsén

Vereség a rájátszás első meccsén

Az alapszakaszban 2. Tiszaújváros vendégeként kikapott ugyan a vásárhelyi csapat, de kiválóan tartotta magát. A második találkozón  kiharcolhatja az egyenlítést a párharcban.
 

És ezt már olvasta?

Családi események Hódmezővásárhelyen 2025
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025 2025. 12. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás?
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás? A locsolkodás idején, amikor a piros tojás is gazdát cserélt, érdemes megtudnia honnan is ered ez a szokás? Na és a nyuszi mit keres itt?
 
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj Itt a húsvét, és itt a sonkaszezon is. Most megmutatjuk a legfontosabb vásárlási tudnivalókat. Öt perc olvasást megér, hogy nyugodt, "jóízű" legyen a Húsvét!
 
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában A HSZC Corvin Mátyás Technikum és Kollégium, valamint a HSZC Eötvös József Technikum több mint kétszáz tanulója ismerkedett meg a kínai autógyárral.
 
Pert nyert a város a Volánnal szemben
Pert nyert a város a Volánnal szemben A Volánbusz felperesi minőségében közel 400 millió Ft-ot követelt, amit jogerős ítéletében a Szegedi Ítélőtábla elutasított.
 
Keleti Éva szubjektív fotótárlata
Keleti Éva szubjektív fotótárlata

Keleti Éva világ életében színházi fotós volt, dokumentálta a próbák folyamatait, a bemutatók sikereit, benézett a kulisszák mögé, az öltözőkbe.

 
Az országos ranglistán a 4. helyen végeztek
Az országos ranglistán a 4. helyen végeztek

Ismét Baján rendezték meg a Magyarországi Német Általános Művelődési Központban a 9-10. évfolyamosok részére kiírt országos németversenyt.