A Hagyományok Háza, Mezőtúr Város Önkormányzata, Mezőtúri Közművelődési és Sport Közhasznú Nonprofit Kft. és a Túri Fazekas Múzeum régi, ritkán használt díszítési technikák témában hirdette meg a XIV. Alföldi Fazekas Triennálét, amely május 31-én, csütörtökön délelőtt nyílt meg a Túri Fazekas Múzeumban.
A triennále pályázatát meghirdetők - a Hagyományok Háza és a helyi rendezők -a díszítést helyezték előtérbe: régi, ritkán használt díszítési technikák újraélesztését, továbbfejlesztését várták a fazekasoktól. A tárlat díjazott darabjait később Budapesten is bemutatják.
A pályázaton 38 alkotó indult 154 készlettel vagy tárggyal. A nagydíjat a rábapatonai Káldi Károly, míg a két első díjat a dunaszentgyörgyi Győri Erzsébet és a gerjeni Kozák Éva kapta. Második lett a hódmezővásárhelyi Szénási János (Erről külön cikkben számoltunk be, amelyet a lap alján olvashatnak!)
Emellett majdnem egy tucatnyi különdíjat is odaítéltek. A különdíjasok között volt Forró István szintén hódmezővásárhelyi fazekas is.
Forró István a 602-es Ipari Szakmunkásképző Iskolába járt, amelynek gyakorlati helye a Majolikagyárban történt, de rendszeresen visszajárt Vékony Sándor műhelyébe, Itt nemcsak a mesterfogásokat, de a festést, díszítést is alaposan megismerte. Termékeit azóta is a vásárhelyi népi kerámia motívumokkal díszíti
1986-ban hozta létre saját műhelyét, ahol kezdetben mázatlan edényeket készített és fatüzes kemencében égetett. Jelenlegi edények forma -, szín és motívumvilága fokozatosan alakult ki.
Ezek készítésében nagy szerepet kapott felesége Ágoston Mária, akivel 2000 óta dolgoznak közösen, együtt teremtve meg saját stílusukat. Felesége porcelánfestést tanult, szintén a Majolikagyárban kezdte pályáját. Szakmai fejlődését ő is különböző mestereknél gyűjtött tapasztalataival szerezte.
Forró István 2016-ban ünnepelte 60. születésnapját, és a kerek évfordulóra (Ágoston Máriával közös) életmű kiállítása nyílt a Tornyai János Múzeumban. A megnyitón mondta Nagy Vera: „Nagyon jól tükrözi azt a jelenséget, hogy egy alkotópár munkásságában hogyan rétegeződnek a vásárhelyi kerámia hagyományok különböző részei. Azok a hagyományok, amelyek nemcsak a 19. századi örökségünket foglalják magukba, hanem már a 20. századit is."
Kapcsolódó cikkünk:
Vásárhelyi fazekasmester a Triennálé díjazottak között