
Senkinek sem tűnt fel, hogy az autókereskedésekben évekig a legkülönbözőbb bankok, lízingcégek bélyegzőit a szalonok tulajdonosai, alkalmazottai használták. Ők pecsételgették le a szerződéseket. Jó esetben! Ugyanis van ahol csak az ügyfél írta alá a papírokat. Ennek jogi minősítéseit még egy laikus is kitalálja.
Mindezt Bihari Krisztina mondta el a Vásárhelyi Híreknek. A nevét viselő szegedi ügyvédi iroda közel ezer „devizás” ügyfelének több mint a fele a lízing hiteles. Többek között jónéhány vásárhelyi autótulajdonos is, akik „nyögik” a hitelüket. Összegezve: a devizában felvett autóhitelek ezrei lehetnek érvénytelenek ugyanis a 2010 előtt kötött szerződések jelentős részénél a bank helyett a kereskedő írta alá a kölcsönszerződést - engedély nélkül. Az ügyvédnő több jogerős bírósági ítélet alapján azt állítja: a bírósági döntések szerint a felvett hitelösszeget, a jegybanki kamattal kiegészítve ugyan meg kell fizetni, de az árfolyam és kamatköltségeket nem.
„Az az ügynök, aki nem rendelkezik engedéllyel, gyakorlatilag nem is írhatna alá pénzügyi szolgáltatási szerződést” – fogalmazott az ügyvédnő. Márpedig több jogerős bírósági ítélet szerint is az történt 2010 előtt, hogy az ügyfelek deviza-hitel szerződését nem a bank, hanem az autókereskedő írta alá úgy, hogy erre nem volt engedélye. Így ezek a szerződések érvénytelenek - állítja Bihari Krisztina ügyvéd.
A napokban a közmédiának adott nyilatkozatát a Vásárhelyi Híreknek is megerősítette:
„Vissza kell fizetni a felvett kölcsönt, azonban devizában történő tartozást nem kell megfizetni, csak a felvett kölcsönt, meg álláspontom szerint annak jegybanki kamatát” – mondta Bihari Krisztina.
Vagyis az ügyvéd szerint az árfolyamváltozásból és a kamatból adódó költségeket nem, csak a felvett hitelösszeget kell megfizetni, a pert nyert ügyfeleknek. Aki pedig már többet fizetett vissza annál, mint amennyit felvett, a különbözetet visszaperelheti. Ilyen perek sokaságában dolgozik jelenleg is a Bihari Ügyvédi Iroda, mint az ügyvédnő elmondta, közülük többen vásárhelyiek.
A pénzügyi szervezetek felügyeletét ellátó Nemzeti Bank, 42 oldalas listája tartalmazza azokat a cégeket, amelyeknek volt jogosultsága hitelszerződéseket kötni. A listát a Magyar Nemzet információi alapján először az mno.hu jelentette meg. Azokkal a szerződésekkel, amelyeket az itt nem szereplő cégek írtak alá, gond lehet. Több ezer ilyen dokumentumról van szó.
Megírtuk, Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár Algyőn egy lakossági fórumon azt mondta: meg kell fontolni, miként lehet segíteni azokon, akik devizahitelből vettek autót, és az évek alatt már kétszer is kifizették, de a tőketartozásuk alig csökkent. „Ilyen helyzetben, úgy hiszem az a jó törvény, az a segítség az embereknek, hogy visszaviszik az autót, azt mondják: köszönöm szépen, használtam, ez ennyit ér, visszaadtam az autót, kifizettem a dupla árát eddig, viszontlátásra” – mondta Lázár János.
Ma 250 ezer hitelre vásárolt autó fut az utakon. A kölcsönök kétharmada deviza alapú, minden ötödiket már egyáltalán nem fizetik.