
Az Európai Unió közbeszerzési értesítő Hivatalos Lapjában június 18-án megjelent pályázati anyag szerint eredménytelenül zárult az a közbeszerzés, amit a Szeged Rendező pályaudvaron a tram-train járművek javításának helyszínéül szolgáló, 2876 négyzetméteres járműkarbantartó csarnok építésére kiírtak.
Az egyetlen pályázó az EB Hungary Invest Ingatlanfejlesztő és Építőipari Kft. 3 milliárd 512 millió forintért vállalta volna a munkát (az összegbe a csarnok maximum 180 napos tesztüzemének fenntartása is beletartozna). A cég pályázatát nem bírálták el, mivel a megajánlott összeg éppen egymilliárddal több volt, mint a rendelkezésre álló, 2 milliárd 501 millió forint.
Nem ez az első költségváltozás a tram-train építésa közben. Tavaly decemberben írtuk, Lázár János hiába tiltakozott a drágulás miatt, az eredeti ár több mint kétszereséből, 25 milliárd forintból készül el a Szeged–Hódmezővásárhely-vasútvonal.
A tendert a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el, a társaság 25 milliárd forintból fejlesztheti a vonalat. Ez jókora drágulást jelent ahhoz képest, amennyit a projektet megrendelő MÁV eredetileg szánt rá. A közbeszerzést még 22 milliárdos maximumárral írták ki, ehhez képest még 3 milliárddal drágább ajánlatot tett a nyertes Swietelsky.
Tavaly áprilisban derült ki, hogy a 30 kilométeres távot 45 perc alatt megtevő tram-train ára brutálisan elszállt: a nyolc villamosvonatot összesen 16 milliárd forintért szállítja a Stadler Rail Valencia, s ez 6 milliárd forinttal több, mint amennyit a kormány a járművekre szánt. (Erről ITT olvashat bővebben!)
A vásárhelyiek tapasztalhatják, hogy a városban a vágányok lefektetéséhez elengedhetetlen közműkiváltások már régóta zajlanak, április elejétől pedig teljes az építési nagyüzem a nagyvasúti szakaszokon.Szeged-Rókus kitérőjénél kezdődtek, és Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyig tartanak, az Ady Endre út átjárót is beleértve. A projekt során a 21,3 kilométer hosszú vasúti pálya nyíltvonali és állomási átmenő fővágányai alkalmassá válnak a nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre, azzal együtt, hogy nagyrészt használt, az Ebes-Püspökladány közötti síneket rakják le.
(Erről ITT olvashat bővebben!)
A Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs forgalmi kitérő közötti nyílt szakaszokon második vágány is épül. Tekintettel a tram-train várható sűrű követési idejére, ezeken a szakaszokon lehet majd nyílt vonalon a vonatokat kerültetni, előztetni. Algyőn és Népkerten százötven méter hosszú, korszerű magasperonok épülnek huszonöt méter hosszú perontetőkkel, peronbútorzattal és utastájékoztató berendezésekkel, P+R parkolóval. A kitérőket távvezérelt váltófűtéssel szerelik fel, a vonalszakaszra új, távvezérelt biztosítóberendezést telepítenek.
Első ütemben Algyő és Hódmezővásárhelyi Népkert között kezdődött meg az átépítés. Ez az ütem július 31-éig tart.
A második ütem augusztus elsején indul: Szeged-Rókus és Algyő között és 2019. április 25-éig lesz vágányzár.