Működési próbákat tartanak 3 napon át a tram train városi vonalán. Februárban érkezik az első szerelvény. Mészáros Lőrinc veje, Homlok Zsolt cége építi a tram train remízt.
Az áramátalakító épület működését, a felsővezeték áramfelvételét és -leadását tesztelik három napon keresztül Hódmezővásárhelyen, a tram train beruházásnál. A működési próbákat próbajárművel, a Szegedi Közlekedési Társaság egyik villamosával végzi a kivitelező. Az új tram-train hybrid járműveket már gyártják Spanyolországban. Az első szerelvény várhatóan januárban érkezik az országba, helyszíni tesztelése tervezetten jövő februárban kezdődhet el.
A működési próba megindítását az tette lehetővé, hogy Hódmezővásáshelyen a vasúti pálya és az áramellátási rendszer teljes hosszában (3850 vágányméteren) elkészült. A tram train járművek táplálására szolgáló 600 voltos egyenáramú vontatási rendszert (áramátalakító gépház, földkábel hálózat, villamos felsővezeték rendszer és az áramvizavezetési rendszer) is kiépítették. Folyamatban van még a közvilágítási oszlopokra szerelendő lámpatestek elhelyezése és a végleges burkolati jelek festése, azonban a városban nagy kiterjedésű forgalomkorlátozásra ezek miatt már nem kell számítani.
Az áramátalakító épület a gépészeti megoldásokkal elkészült. A központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) integrációját, a távfelügyelet kiépítését és a biztosító berendezés üzembe helyezését össze kell hangolni a nagyvasúti rész hasonló munkafázisaival.
A beruházás keretében megújult a nyomvonal mentén számos utca (Ady Endre utca, Andrássy út, Kálvin tér, Bajcsy-Zsilinszky utca), felújították a járdákat és a kerékpárutakat is. Az év végéig megtörténik a növények kiültetése, a beruházás keretében 469 fát, közel 13 ezer cserjét és ugyanennyi évelőt telepítenek.
A projekt nagyvasúti részén (22 km) a sínek lefektetése tavaly megtörtént. Jelenleg a Hódmezővásárhelyi Népkert – Szeged Rókus közötti szakaszon ágyazatrendezési, tereprendezési, nyomtávszabályozási és szükség szerinti helyeken tolatási padka tömörítési munkák zajlanak.
Hátra van még a biztosítóberendezés szerelésének befejezése, az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása, a vasúti jelzőberendezések kihelyezése is. Ezek után lehet a nagyvasút – városi vasút közötti átmeneti szakaszon a biztosítóberendezést telepíteni és üzembe helyezni, majd beintegrálni a szegedi KöFi központba. A kivitelezés befejező állomása a teljes vasúti rendszerhez kapcsolódó tesztek elvégzése lesz.
A hódmezővásárhelyi szakaszon zajló és a nagyvasúti munkák befejezése is 2021 első felében tervezett. Ennek feltétele az új tram-train hybrid járművek megléte, amelyekkel a végső tesztelések is elvégezhetők. Sikeres műszaki átadás-átvétel után a leendő üzemeltetők (MÁV Zrt. és az érintett önkormányzatok) megkapják üzemeltetésre a kiépült infrastruktúrát.
A sikeres műszaki átadás-átvétel után kezdeményezheti az építtető NIF Zrt. a kiépült infrastruktúra hatósági használatbavételi eljárásait. Az engedélyek megszerzése 2021 nyarán-őszén várható.
Az első érkező szerelvény „kicsomagolását”, üzemszerű állapotba hozását Szentesen végzik, és majd – februárban - onnan jön át Vásárhelyre a tram-train vonalra. Ennek oka valószínű, hogy még nem készült el a Szegedre tervezett remíz.
Mint arról a Vásárhelyi Hírekben többször írtunk,2019 júniusában a Lázár János kormánybiztos által felügyelt építkezés létesítményeinek sorában a nyilvános közlemény szerint a nyertes, Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos veje, Homlok Zsolt cége lett.
Az üzletember érdekeltségébe tartozó Homlok Zrt. 3 milliárd 270 millió forintért építi meg a beruházáshoz tartozó járműkarbantartó csarnokot.
(A munkára ajánlatot adott a EB Hungary Invest Kft., a FERROÉP Zrt. és a TTDExpert Zrt. kettőse, valamint a Vitruvius Építő Kft. is.)
A közel 3000 négyzetméteres csarnok komplex tervezése, kivitelezése a tendernyertes feladata. Ebbe beletartozik a vágányok kiépítése, a közművek bevezetése, a szerszámozás, a teljes külső-belső világítás, de még az irodabútorok is. A létesítmény átadásának idejéről még nincs információ.