Ismét beleerősítettek a vásárhelyieket zaklató egészségügyi termékbemutatókra invitáló telefonálók. Olvasóink panaszai között első helyen áll, hogy nem tehetnek semmit a sok hívás ellen. Ennek legfőbb oka, hogy évekkel, évtizedekkel ezelőtt engedték megjelentetni a nevüket, címüket, telefonszámukat a telefonkönyvben.
Ha ezt a „békát le is kell nyelni”, még mindig ott van a termékbemutatók csábító ajánlata, amelynek sokan nem tudnak ellenállni. A legtöbb esetben ár-érték aránytalan terméket sóznak, a jellemzően idős emberekre. Ennek eredménye, hogy továbbra is rengetegen panaszkodnak a termékbemutatós cégekre a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) és a vele együttműködő irodahálózat ügyfélszolgálatainál.
A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt e termékbemutatók, illetve az értékesítések tárgya. A GVH-hoz és az Irodahálózathoz beérkező panaszokból, és az elmondottakból kiderült, hogy visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvás-szettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésével összefüggésben. Az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.
A GVH az ilyen gyakorlatból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza a fogyasztók tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy mindenki gondolja végig higgadtan, hogy valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, s adott esetben „besétálni” egy nem tervezett vásárlásba;
Íme néhány jó tanács, azoknak, akik „elcsábulnak” és készülődnek egy termékbemutatóra:
tájékozódjon a termékről és a szervezőkről;
a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket;
fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra;
mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához – a „részletre történő vásárlás” lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek;
gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre;
mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e;
vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről;
ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót).