
Az Állami Számvevőszék befejezte a Csongrád Megyei Egészségügyi Ellátó Központ 2011-2014 közötti pénzügyi és vagyongazdálkodásának ellenőrzését.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Kórházra vonatkozó feladatellátása összességében szabályszerű volt. Az ellenőrzés hiányosságokat tárt fel a Kórház belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése terén, továbbá megállapította, hogy a pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.
A hódmezővásárhelyi székhelyű Kórház Hódmezővásárhelyen és Makón működtet fekvőbeteg ellátást, 2014-ben összesített ágyszáma 235 aktív és 385 krónikus ágy volt, a rendelőintézetekben az éves betegforgalom közel 600 ezer fő volt.
Az átszervezést követően a Kórház módosított alapító okiratának kiadása 2012-ben késedelemmel történt meg, továbbá az SZMSZ tartalma az alapító okirattal 2012-2014 között nem volt összhangban. Az irányító szervek az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodáshoz szükséges követelményeket nem érvényesítettek, nem kértek számon és nem ellenőriztek. A Kórház az átalakításához, átszervezéséhez kapcsolódó feladatait – a beszámolási kötelezettség teljesítésével és a beszámolók alátámasztásával kapcsolatban feltárt hibákat, hiányosságokat kivéve – szabályszerűen hajtotta végre. A Kórház nem megfelelően intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében, a kiépített kontrollok nem voltak képesek megfelelően kezelni a kockázatokat, ezért integritási tevékenysége fejlesztendő.
A zavartalan feladatellátáshoz a fizetőképesség folyamatos fennállása, a likviditás javítása érdekében a Kórház tett intézkedéseket, azonban a pénzügyi egyensúly fenntartása nem volt biztosított. 2012. február és 2012. április között a Kórház lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke folyamatosan elérte a százötven millió forintot, azonban az Önkormányzat nem jelölt ki a Kórházhoz önkormányzati biztost. Az előirányzatok módosítása, 2011-ben a bevételi előirányzatok teljesítése, valamint az ellenőrzött időszakban a kiadási előirányzatok felhasználása során a jogszabályi előírásokat nem tartották be. Az ellenőrzött gazdálkodási jogkörök – 2011-ben a szakmai teljesítésigazolás és az utalvány ellenjegyzése, 2012-2014 között a teljesítésigazolás és az érvényesítés kulcskontrollok – gyakorlása szintén nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A Kórház az ellenőrzött időszakban árubeszerzésre, illetve szolgáltatás megrendelésre teljesített kifizetéseihez kapcsolódóan nem folytatott le közbeszerzési eljárást, megsértve ezzel a közbeszerzési szabályokat - olvasható a jelentésben. A Kórháznál az állami vagyon vagyonkezelésére vonatkozó szerződés megkötése, tartalma megfelelő volt, azonban a vagyonkezelési szerződést a jogszabályi előírások ellenére nem foglalták a módosításokkal egységes szerkezetbe. A Kórháznál a vagyonelemek hasznosítása nem a jogszabályok előírásainak megfelelően történt. A Kórház a mérlegben kimutatott eszközök és források nyilvántartásával, értékelésével, leltározásával, valamint a vagyonelemek bérbeadásával, továbbá az eredményszemléletű számvitel bevezetésével kapcsolatos feladatokat sem a jogszabályi előírásoknak megfelelően hajtotta végre.
Az ÁSZ az emberi erőforrások miniszterének egy, a Kórház főigazgatójának huszonkilenc javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
A Számvevőszék jelentésének publikálásához kapcsolódik, a kormányközeli Magyar Idők híre, amely szerint megszűnik a kórházak gazdálkodási önállósága, jogilag pedig beolvadnak a tervezett kancelláriákba, ha a kormány az egészségügyi államtitkárság által javasolt változatot fogadja el szerdai ülésén. A tervek szerint 2017-től felálló kancellária-rendszertől tízmilliárd forintos megtakarítást várnak az egészségügyben - derül ki a Magyar Idők birtokába került kormány-előterjesztésből.
A cikk szerint az egészségügyi államtitkárság által kidolgozott három változat bármelyikét fogadja is el a kabinet, jelentősen csökken a kórházi főigazgatók önállósága, "helyi érdekérvényesítő képessége", remények szerint hatékonyabbá és átláthatóbbá válik a gazdálkodás, és az ágazatirányításnak is több lehetősége lesz a beavatkozásra, miután mindegyik verzióban külön irányítás alá helyezik a háttér- és a szakmai kiszolgálófunkciókat.
A lap szerint az államtitkárság saját javaslatai közül a legradikálisabbat részesíti előnyben, azt, amelyik szerint megszűnik a kórházak gazdálkodási önállósága, jogilag pedig beolvadnak a tervezett kancelláriákba, "nem költségvetési szervként működő jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egység formájában". A kancellárok hatásköre ez esetben a legszélesebb, még bizonyos szakmai kérdésekben is dönthetnek, vagyis a kórházak irányíthatósága érdemben növekedhet - írta a Magyar Idők.