Sokat hallottunk már az adatgyűjtésről a számítógépek kapcsán, de a telefonos alkalmazások felhasználói viselkedést követő algoritmusai még mindig kevésbé ismert területnek számítanak.
Aggódnom kellene a viselkedésemet monitorozó applikációk miatt? Ez a kérdés előbb vagy utóbb minden felhasználóban felmerül.
A leginkább magánszemélyeket célzó mobilos adathalász támadások a koronavírus-járvány óta egyre gyakoribbá váltak. Ma már nehéz éles határt húzni a munka, a szórakozás és a szabadidő között, ha mobilhasználatról van szó. A járvány ezt csak felerősítette, mivel sokan azóta is otthonról dolgoznak, és így a munkahelyi e-mailek és platformok eléréséhez használt telefon ugyanaz, mint amit a Facebook böngészésére vagy az interneten való keresésre is használunk.
Az alkalmazásokon keresztüli adatgyűjtés valóban veszélyes?
Az alkalmazások nyomon követése önmagában nem egy ördögtől való módszer, és nem feltétlenül jelenti adathalászatot. A fejlesztők célja a felhasználói tevékenység követése más alkalmazásokban, hogy minél személyre szabottabb hirdetéseket kínáljanak a felhasználóknak akár a saját weboldalukon, akár más alkalmazásokban. Emellett mérhetik a hirdetésekkel kapcsolatos felhasználói aktivitást is. Az ügyféladatok ma a legnagyobb értéket képviselik egy vállalat számára, így az információk megosztása adatbrókerekkel is a cégek érdekében áll. Az alkalmazások követése ma már a felhasználók tudtával történik, mivel az Apple iOS 14 verziója óta a fejlesztőknek engedélyt kell kérniük a felhasználótól, mielőtt követni kezdenék a felhasználói viselkedést az alkalmazáson vagy weboldalon kívül.
A veszélyt leginkább egy szoftverhiba jelentheti. Amikor egy alkalmazás hibásan működik, előfordulhat, hogy nem megfelelően gyűjti, kezeli vagy tárolja a felhasználói adatokat. Ez nemcsak a felhasználók adatainak biztonságát veszélyezteti, hanem az adatok pontosságát és megbízhatóságát is. A legnagyobb veszély ebben az esetben az lehet, hogy a hibás adatgyűjtés sérti a felhasználók adatvédelmi jogait – ez komoly jogi következményeket is eredményezhet a vállalat számára. Ezért kulcsfontosságú a megfelelő minőség-ellenőrzés és tesztelés az adatgyűjtési folyamatok során.
Milyen adatokat gyűjtenek rólunk a mobilalkalmazások?
Ha engedélyt adunk egy alkalmazásnak arra, hogy nyomon kövesse tevékenységünket saját és harmadik fél alkalmazásában, a következő felhasználói adatokat kínáljuk tálcán. Hozzáférést biztosítunk a felhasználói és eszközazonosítónkhoz, vagyis hogy milyen eszközről használjuk az alkalmazást (telefon, tablet vagy PC) és milyen típusú az eszköz. Emellett az eszköz aktuális hirdetési azonosítója is láthatóvá válik, valamint nevünket, e-mail-címünket vagy más általunk megadott személyes adatokat, például kapcsolatunk státuszát is elérhetővé tesszük az alkalmazás számára. Az így gyűjtött ügyfél adatokat más eszközökből és a harmadik felek által (alkalmazásokban vagy weboldalakon) összegyűjtött információkkal kombinálják, létrehozva egy anonim, de személyre szabott hirdetési preferenciaprofilt.
Napjainkban gyakran hallani arról, hogy a technológiai óriások, például a Meta vagy a Google a felhasználókról olyan adatokat gyűjtenek, amelyek esetenként nem relevánsak a hirdetések szempontjából. Az ilyen hírek okozta felháborodás gyakran alaptalan, hiszen mindenki, aki regisztrál egy weboldalon vagy alkalmazásban, első lépésként elfogadja az adatkezelési tájékoztatót, amely tartalmazza az adatgyűjtésre vonatkozó információkat. Azonban, ha odafigyelünk arra, hogy mikor és milyen személyes adatokat osztunk meg a digitális platformokon, akkor nem kell aggódnunk az online adatgyűjtés hátrányai miatt.