
A HVG Kiadó által évente megjelenő hazai középiskolai rangsortól eltérő, másfajta mérések, és ismérvek alapján meghatározott rangsort állított fel a Nahalka István, oktatáskutató.
Fotó: VH archív
Nahalka István szerint Magyarországon nem történtek igazán komoly lépések az esélyegyenlőtlenség felszámolására, ennek a jól ismert problémának a megszüntetésére. Ez az esélyegyenlőtlen helyzet régóta ismert, de még abban sincs egyetértés, hogy ennek mi az oka. Az oktatáskutató szerint ebben a látens diszkrimináció a fő bűnös: a magyar iskolarendszer egyoldalúan preferálja bizonyos társadalmi csoportok (a középosztály, a „fehérek”) értékrendjét, tudását, képességeit, kommunikációs kultúráját, és nem képes igazodni az összes tanulóhoz.
Nagyon negatív jelenség az iskolai szelekció is: a gyerekek korán különböző iskolákba kerülnek, kialakultak a magasabb társadalmi rétegek iskolái. Ez megnehezíti a gyermekek és fiatalok szocializációját, elválasztja egymástól a különböző társadalmi rétegekhez tartozókat. A gyerekek nem tanulják meg a hatékony együttműködést különböző társadalmi helyzetű és teljesítményű társaikkal. Emiatt korán kialakul a rasszizmus, illetve a jobb vagy rosszabb helyzetű társadalmi csoportokkal szembeni idegenkedés, lenézés, irigység, véli Nahalka István.
Ezen a téren gyakran kárhoztatják a jó képességű gyerekeket korán elszippantó hat- és nyolcosztályos gimnáziumokat. Nahalka István szerint pedig a mi elitgimnáziumaink nem is annyira jók az elitnek. Nemzetközi felmérések (PISA, TIMMS) ugyanis azt mutatták, hogy a legjobban teljesítő magyar diákok eredményei a más országok elitjének eredményeihez képest gyengébbek, míg a legrosszabbul teljesítő alsó tized átlagosan jobban produkált más országok rossz tanulóihoz képest.
Egy most összeállított rangsor (a lap alján az első 50 iskola listája) bizonyos hozzáadott érték alapján rakja sorrendbe a hazai iskolákat. A hozzáadott érték nem más, mint amit a pedagógusok, az intézmény tesznek hozzá ahhoz, ami a hozzájuk került tanulóban már eleve megvan. Ez az „eleve megvan” egyes iskolákban nagyon sok, másokban nagyon kevés. Jól tudjuk: az iskolák egy része válogathat a hozzá jelentkező tanulók között, kiválogathatják a jobb, az ígéretesebb, az úgymond tehetséges tanulókat. Nem titok: ők azok, akiknek ráadásul még átlagosan a családi hátterük is lényegesen jobb, mint kortársaiké, így aztán nemcsak egy nagyon jó dobbantóról tudnak igen nagy sebességgel elrugaszkodni, hanem a család is nagyobbat lendíthet rajtuk tanulás közben, jóval többet képes segíteni, mint másoknak.
Magyarországon a listák nélkül is mindenki tudja, melyik gimnázium vagy szakgimnázium számít jónak, az "elit iskolájának." Nahalka István szerint az lenne az ideális helyzet, ha a szülőknek nem ilyen rangsorok alapján kellene döntenie, hanem mindegy lenne, hova kerül a gyerek. Ehhez azokban az iskolákban kell változásokat elérni, ahol a pedagógusok nem képesek igazodni a gyerekekhez, nem tudják kellően komplex módon figyelembe venni a gyerekek magukkal hozott adottságait és kultúráját, mondta az oktatáskutató.
1 |
Dobó Katalin Gimnázium, Esztergom |
Esztergom |
2 |
Lehel Vezér Gimnázium |
Jászberény |
3 |
Mezőtúri Református Kollégium, Gimnázium, |
Mezőtúr |
4 |
Kisfaludy Sándor Gimnázium |
Sümeg |
5 |
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium |
Bonyhád |
6 |
Hőgyes Endre Gimnázium és Szakközépiskola |
Hajdúszoboszló |
7 |
József Attila Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium |
Ózd |
8 |
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium |
Győr |
9 |
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium |
Győr |
10 |
Szent István Gimnázium |
Budapest |
11 |
Krúdy Gyula Gimnázium |
Nyíregyháza |
12 |
Diósgyőri Gimnázium |
Miskolc |
13 |
Dobó István Gimnázium |
Eger |
14 |
Tolna Megyei Önkormányzat Sztárai Mihály Gimnáziuma |
Tolna |
15 |
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium |
Győr |
16 |
Móra Ferenc Gimnázium |
Kiskunfélegyháza |
17 |
Szinyei Merse Pál Gimnázium |
Budapest |
18 |
Ciszterci Szent István Gimnázium |
Székesfehérvár |
19 |
Táncsics Mihály Közoktatási Intézmény és Tehetségközpont |
Orosháza |
20 |
Bocskai István Gimnázium |
Hajdúböszörmény |
21 |
Pannonhalmi Bencés Gimnázium, |
Pannonhalma |
22 |
Kossuth Lajos Gimnázium |
Cegléd |
23 |
Bethlen Gábor Református Gimnázium |
Hódmezővásárhely |
24 |
Mikszáth Kálmán Gimnázium és Postaforgalmi |
Pásztó |
25 |
Janus Pannonius Gimnázium |
Pécs |
26 |
Deák Ferenc Gimnázium |
Fehérgyarmat |
27 |
Alternatív Közgazdasági Gimnázium, |
Budapest |
28 |
Lorántffy Zsuzsanna Református Általános Iskola és Gimnázium |
Kaposvár |
29 |
Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium |
Győr |
30 |
Avasi Gimnázium |
Miskolc |
31 |
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
Budapest |
32 |
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium |
Győr |
33 |
ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium |
Budapest |
34 |
Szlovák Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium |
Békéscsaba |
35 |
D-B-M Mikrotérségi Általános Iskola, Gimnázium |
Dunaföldvár |
36 |
Tamási Általános Iskola és Gimnázium Béri Balogh Ádám |
Tamási |
37 |
Földes Ferenc Gimnázium |
Miskolc |
38 |
Zrínyi Miklós Gimnázium |
Zalaegerszeg |
39 |
Pesthidegkúti Waldorf |
Budapest |
40 |
Huszár Gál Gimnázium, |
Debrecen |
41 |
Premontrei Szent Norbert Gimnázium, |
Gödöllő |
42 |
Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, |
Sárospatak |
43 |
Kisfaludy Károly Gimnázium |
Mohács |
44 |
Szent István Gimnázium |
Kalocsa |
45 |
Eötvös József Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium |
Tiszaújváros |
46 |
Lehel Vezér Gimnázium |
Jászberény |
47 |
Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola |
Székesfehérvár |
48 |
Dugonics András Piarista Gimnázium, |
Szeged |
49 |
Ady Endre Gimnázium |
Debrecen |
50 |
Garay János Gimnázium |
Szekszárd |