








A Colas és a Délút által épített hódmezővásárhelyi elkerülőn március végén már közlekedhetnek az autósok, amennyiben a híd próbaterhelését kielemezték.
Fotók: Dernovics Tamás
Nemcsak február 9-én, - a sajtó és közéleti személyiségek részvételével – hanem másnap, szombaton is zajlott a Colas Zrt. és a Délút Kft. által kivitelezett hódmezővásárhelyi elkerülőn a Kopáncsi Körhíd próbaterhelése, ami a különleges műtárgyak esetén műszaki előírás.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivőjének tájékoztatása szerint pénteken statikus próbaterhelés történt hat, egyenként negyven tonnával megterhelt teherautó segítségével. Ezek minden támaszközben negyedórát töltöttek el, miközben a szakemberek megmérték, hogyan hajlik és feszül a híd.
Szombaton került sor a dinamikus próbaterhelésre (szintén mérés mellett), mely során ugyanezek (az összesen 240 tonnányi) teherautók különböző sebességgel hajtottak végig a hídon. A mérési eredményeket két-három hét alatt értékelik ki, és utána indulhat a műszaki átadás-átvétel. Ha minden rendben zajlik, akkor március végére megtörténik a szakasz részleges forgalomba helyezése.
Néhány érdekes adat a hídról.
A körhíd összesen 9 szerkezetből áll: a vasútvonal feletti hídból, a főút feletti négy hídszerkezetből, illetve a két-két fel- és lehajtó ág hídjaiból.
A 47-es főút feletti hídrészekhez négy-négy íves acél gerenda tartozik, amelyek hossza 23-25 méter között változik, súlyuk pedig páronként körülbelül 30 tonna.
A pillérek: 150 és 120 cm átmérőjű vasbeton köroszlopok. Van 3 középső oszloptámasz is, ezek 150 cm átmérőjű vasbeton köroszlopok.
A körhíd szélessége 12 és félméter, külső átmérője 63,21 méter.
Hazai viszonylatban a terepszint feletti 12,5 métere magasságával szokatlan építmény a körhíd. A teljes hídhossz: 81,5 méter
És talán egy kevésbé használatos műszaki adat, mely szerint a teljes hídfelület:10270 négyzetméter.
Kapcsolódó cikkünk:
Tonnák százaival próbálták ki a körhidat