
Az Elios Innovatív Zrt. ügyében született OLAF-jelentés (Európai Csalás Elleni Hivatal) nyilvánosságra hozatalának időpontja és módja egy politikai akció része - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Hódmezővásárhelyen.
Az OLAF-jelentés időzítése nem volt véletlen, kizárólag a kampánynak szól - mondta Lázár János február 12-én a Városháza Dísztermében tartott sajtótájékoztatón.
Hozzátette: a hódmezővásárhelyi közvilágítás-fejlesztés befejezése után hét-nyolc évvel az ügy a választási kampány miatt került elő, kizárólag azért foglalkoznak vele, mert a miniszterelnököt akarják belekeverni.
A hódmezővásárhelyi közvilágítási rendszer - az országban elsőként megvalósított - korszerűsítése kiválóan működő, a város számára energiamegtakarítást hozó, a lakosság számára jobb megvilágítást eredményező fejlesztés, melyre büszke lehet az önkormányzat - hangsúlyozta a politikus.
(Erről ITT olvashat részletesen!)
Lázár János felidézte, polgármestersége idején Hódmezővásárhelyen 2008-ban 6700 közvilágítást szolgáló lámpatest működött. Az évente 100 millió forintba kerülő rendszer korszerűsítésétől a Démász elzárkózott. A Bajnai-kormány pályázata nyitott utat a fejlesztés előtt, amely a technológia megválasztását az önkormányzatokra bízta.
Ekkor nem volt olyan cég, amely az országban korábban közterületen ledes közvilágítás-korszerűsítést valósított volna meg. A közbeszerzésen hárman indultak, köztük a Tungsram-Schréder Zrt. mintegy 800 millió forintos árajánlatával, az önkormányzat pedig a jelenleg Elios Innovatív Zrt.-nek hívott cég 577 millió forintos pályázatát fogadta el - ismertette a miniszter.
A nyertes vállalkozás beszállítójaként a ledes lámpatesteket a Tungsram gyártotta 340 millió forintért, ezzel a város jól járt - hangsúlyozta a politikus, hozzátéve: a tendert a közbeszerzési hatóság is vizsgálta.
A hódmezővásárhelyi közvilágítás korszerűsítéséről igazságügyi szakértői jelentés készült, melyet az önkormányzat a honlapján nyilvánosságra hoz - tudatta a miniszter.
Az OLAF tavaly decemberben nyolc pontból álló technikai észrevételsort közölt az önkormányzattal, melyek a végső jelentésben nem szerepelnek. A teljes jelentésben felvetett - más településeket érintő - szabálysértések gyanújának egyik részéről az ügyészségnek, másik feléről az Európai Bizottságnak kell döntenie - mondta a politikus.
(Erről ITT olvashat részletesen!)
Lázár János hangsúlyozta: a vizsgált időszakban a Közgép volt a cég tulajdonosa, és így - amennyiben az Európai Bizottság nettó korrekcióról dönt - a felelősséget is neki kell vállalnia.
Mint ismeretes - bár a Kormány még nem tette meg - de a 24.hu megszerezte és sorra teszi közzé az Európai Unió Csalás Elleni Hivatala (OLAF) jelentésének részleteit, amelyet a kormány az ellenzéki pártok követelései ellenére sem akar nyilvánosságra hozni. A Tiborcz István által egykor résztulajdonosként és igazgatósági tagként vezetett cég pályázati sikersorozata mögött bűnszervezetben elkövetett csalást sejt az OLAF, és az Európai Bizottságnak azt javasolta, hogy 13 milliárdot kérjen vissza Magyarországtól az unió.
Nemrég több sajtóban idézték Lázár János mondatait, amelyek tavaly novemberben az egyik kormányinfón elhangzott: „Tiborcz Istvánt ismerem polgármester koromból. (...) Közösen találtuk ki, hogy Hódmezővásárhelyen hogy fogjuk a közvilágítást modernizálni, ami nagyszerű program volt.”
Kapcsolódó cikkünk:
Légifelvételek a batidai kastélyról