Mi is az a Zoo-ovi, Zoo-suli, Zoo-tanya?
A Szegedi Vadaspark a zoopedagógia hazai megújítójaként széleskörű kínálatot nyújt a különböző korú gyermekeknek szóló programok terén. A zoopedagógusok által vezetett, a tanulók saját tapasztalataira, élményeire építő foglalkozásokon az ismeretek nagyon hatékonyan rögzülnek.
Az óvodásoknak ajánlott foglalkozások (Zoo-ovi) mindegyike játékos megközelítésű, a korosztály érdeklődésének megfelelő. A „Füleljünk a tavaszi erdőben!” című az ébredő természet megfigyelésére ösztönzi a gyerekeket, a „Nyakigláb és csíkoska” zsiráf- és zebralesre hív, „Az eldobott zacskó és az őzike” a szemetelés veszélyeit mutatja be.
Az általános iskola alsó tagozatosainak tartott órák a környezetismeret és az összes természetismereti területet bemutatják. Az állatoknak a kültakaró – „Szőrös, tollas, pikkelyes” – vagy a táplálkozás – „Növényevő, ragadozó, mindenevő” – szerinti csoportosítása ugyanúgy, mint az erdővel – „Az erdő szintjei” –, vagy éppen a víz, vízpart élőlényeivel való ismerkedés – „Tavasz a vízben és a vízparton” – minden esetben több érzékszervet megmozgató tapasztalati tanulásra épül.
Zoosuli és zootanya
Zoosuli az a hely és egyben módszertár, ahol és ahogyan a tananyag bármely korosztály számára a leglátványosabban elevenedik meg, legélménydúsabban válik befogadhatóvá. Az állatkert ugyanis ideális terep arra, hogy óvodások, általános és középiskolások mindazt, amit meg kell ismerniük, meg kell tudniuk az állatokról, a természetben működő összefüggésekről, az ember környezetre gyakorolt hatásairól, könnyen és gyorsan elsajátíthassák, magukévá tegyék.
A mai gyermekek többsége számára sajnos már a háziállatok ugyanolyan különlegességnek számítanak, mint szüleiknek, nagyszüleiknek az állatkert sok egzotikus élőlénye. A Szegedi Vadaspark azon kevés helyek egyike, ahol a dél-alföldi tanyaudvarban több mint egy tucat különböző háziállat ismerhető meg. Itt a gyerekek ugyanis nemcsak testközelből figyelhetik meg az állatokat, de meg is etethetik, gondozhatják is egy kicsit őket – segíthetnek például egy ló felszerszámozásában, vagy éppen kapirgálódombot készíthetnek a tyúkoknak. Sőt az itt eltöltött egy-két óra után már semelyik nebulónak nem okozhat gondot a sok felnőtt számára is talányos kérdés: mi is a széna, és miben különbözik tőle a szalma?
Dél-Amerikától az afrikai szavannáig
A dél-amerikai esőerdők vagy az afrikai szavanna népszerű növényevői és ragadozói is szinte együtt élnek. A kellemes séta során a Zoosuli foglalkozásain mindez látványos állatetetések közben figyelhető meg. A középiskolás korosztálynak – a tananyaghoz kapcsolódóan – a Szegedi Vadaspark szintén elég széleskörű kínálatot nyújt. Az ökológia, a természetvédelem, az etológia, a rendszertan témakörökben a saját tapasztalatra, látottakra, hallottakra építve zajlanak a foglalkozások.
Az állatkerti iskolában nemcsak délelőtt, de délután is tartanak órákat, például napközis csoportoknak, vagy szakköröknek, amelyeken szintén izgalmas témák kerülnek terítékre. Lehet itt különböző kincsek, az erdőben elhagyott agancsok, csontok, kígyóingek után kutatni, bagolyköpetet gyűjteni és boncolni, de mikroszkóppal vizsgálódni is. A szemfülesek választ kaphatnak olyan kérdésre, mint például „Miért köpköd a láma?”, de a bátrabbak barátkozhatnak a sokak szemében „nemszeretem állatokkal” is.
Illés Tibor