GazdaságStart december közepén

2021. július 28., szerda
 
Start december közepén

Elkezdték Szentesen összeállítani a napokban megérkezett ötödik tram train szerelvényt. Szeptemberben érkezik a hatodik és némi csúszással nagy valószínűséggel december közepén megindul a forgalom Vásárhely és Szeged között.

 

 

 

 

 

 

A facebookon gyakran olvasható a laikusok méltatlankodása, hogy „mi tart ennyi ideig?” Azt azonban kevesen tudják, mekkora munka volt összehozni a vasút és a villamos rendszerét. A vasútvillamos projekt nem csupán egy meglévő infrastruktúra felújítását vagy egy új vonal létesítését jelentette, hanem egy hibrid rendszert kellett megterveznie a Főmterv, illetve az Utiber szakembereinek.

 

Csupity Krisztina, a Főmterv Zrt. projektvezetője elmondta: „A villamos infrastruktúra a projektszereplők számára létidegennek számított, így rengeteg küzdelemmel járt, nagyfokú együttműködést követelt meg az érintett szereplők (beruházó, üzemeltető, tervezők) részéről, hogy a megszokott nagyvasúti műszaki megoldások helyett a közúti vasútban alkalmazottakat próbálják elfogadtatni, miközben mégis csak egy egészként kell majd működnie. Azért az elmúlt évek alatt kialakult lassan a rendszer." 

Hozzá tette: "Mindenki számára világossá vált, hogy a villamos és a vasút nem olvad eggyé. Egy-két speciális műszaki megoldást leszámítva mindkét rendszer működik a megszokott módon, a saját maga műszaki megoldásaival, önállóan.”

 

A tram-train járműnek Hódmezővásárhely Nagyállomás – Hódmezővásárhelyi Népkert –  Szeged- Rókus – Szeged 1-es villamos útvonala nyomvonalon kell problémamentesen közlekednie. Ennek érdekében a vasúti közlekedés két, egyik legkevésbé ismert, ám annál fontosabb szakágát hangolták össze.

 

„A jelző- és biztosítóberendezés, illetve a távközlés okozta a legtöbb nehézséget a szakterületek közül. A két, különböző vasúti rendszer összekapcsolása komoly felelősséget is jelentett, hiszen ezekről a rendszerekről csak akkor hallunk, ha baj van.” – mondta Csupity Krisztina.

„Szegeden a cseh érdekeltségű Elektroline cég termékei üzemelnek évek óta, így evidens volt, hogy a tram-train jármű fedélzeti rendszere is az Elektroline kommunikációs eszközeit használja. Ebből következett, hogy Hódmezővásárhelyen is lehetőség szerint a cseh gyártó termékei kerüljenek beépítésre.”

 

Az is elsődleges szempont, hogy a nagyvasúton található pályamenti elemek, illetve a járművön található vevőegység kommunikációjának segítségével a tram-train járműveket be kell tudni azonosítani már a nagyvasúti szakaszon ahhoz, hogy a jármű, mind Hódmezővásárhelyi Népkerten, mind pedig Szeged-Rókuson létesült átmeneti szakaszokon gördülékenyen át tudjon haladni.

 

„A projekt egyébként sem könnyű helyzetét tovább nehezítette, hogy az egyik legkritikusabb szakág esetében a hazai gyakorlatban ez ismeretlen volt. Mint minden vasúti közlekedésben használatos műszaki terméket, úgy a cseh gyártó termékét is független tanúsító szervezet által tanúsíttatni kellett ahhoz, hogy beépíthető legyen hazánkban is” - foglalta össze a tervezés kihívásait Csupity Krisztina.

 

A MÁV tervei szerint idén december 12-én, a 2021/2022 évi menetrendváltási időpontban hat tram-train járművel lehet majd megkezdeni az utasforgalmat.

 

Azt a szakemberek hozzá teszik, hogy a biztos menetrend szerinti közlekedést az eredetileg megrendelt 8 jármű teszi majd lehetővé, hiszen például a Vásárhely belvárosában kiépített körforgalom valamelyikében egy figyelmetlen vezető autója és a villamos ütközése boríthatja a menetrendet, legalább is addig, amíg javítják a karambolos villamost. Egyébként a közlekedési szakemberek közül sokan például feleslegesnek tartják az Andrássy utca és a buszpályaudvarra vezető Bocskai utcánál kialakított körforgalmat.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Új vezetőedző a Kosársulinál

Új vezetőedző a Kosársulinál

A gárda új vezetőedzője 38 éves kora ellenére rengeteg szakmai sikert ért el, majdnem 8 évig vezette a Szegedi Tudományegyetem férfi kosárlabda csapatát
Kalmár Zsigmond kiállításra készül a Tornyai

Kalmár Zsigmond kiállításra készül a Tornyai

Ősszel kiállítással emlékezik a 80 évvel ezelőtt elhunyt lokálpatriótára, ehhez dokumentumokat és fényképeket, tárgyakat keresnek tárlatra.
Selymes amszterdami és hódmezővásárhelyi karcolós

Selymes amszterdami és hódmezővásárhelyi karcolós

Nagyon megy a kábszer termesztés és biznisz Vásárhelyen. A címbeli fajták is pörögnek. Gyakran akcióznak a nyomozók. Néha hetente többször is.
Ki kap hamarabb állást, a nő vagy a férfi?

Ki kap hamarabb állást, a nő vagy a férfi?

Alapfokú végzettség esetén még nincs különbség a két nem esélyei között, az iskolázottság emelkedésével azonban a férfi pályázók esélye egyre nagyobb női vetélytársaikkal szemben.

 

És ezt már olvasta?

Egyházi érdemrendet kapott Kovács István
Egyházi érdemrendet kapott Kovács István A hódmezővásárhelyi Helyőrségi Zenekar egykori vezetője, a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola igazgatója sok szállal kötődik Vásárhelyhez.
 
A vásárhelyi Mezőgazdasági Kar idén előkelőbb helyen végzett
A vásárhelyi Mezőgazdasági Kar idén előkelőbb helyen végzett Magyarország legjobb egyeteme lett a Szegedi Tudományegyetem az oktatók kiválósága alapján a HVG friss felsőoktatási rangsorában.
 
A miskolciak eredményesebbek voltak
A miskolciak eredményesebbek voltak Több sérültet is nélkülöző Bodrogi Bau Vásárhelyi Kosársuli. egy negyedig tartotta a lépést, végül a Miskolcon a hazaiak simán győzni tudtak.
 
Hitel, ajándék, szuperolcsóság helyett ráfizetés
Hitel, ajándék, szuperolcsóság helyett ráfizetés Terjednek a facebookos csalások. Sok a főként idős naív, kevésbé informált ember. A Rendőrség látókörébe kerülnek a csalók, bár nem könnyű a lebuktatás.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen
Családi események Hódmezővásárhelyen 2022. 47. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Fejreállt egy Suzuki Vásárhelyen
Fejreállt egy Suzuki Vásárhelyen A nyirkos aszfalton megcsúszhatott és egy ház kapubejárójába előtt felborulva állt meg.
 
Még 65 millió plusz a tram train projektbe
Még 65 millió plusz a tram train projektbe A mozdonyszín és a tároló vágányok közötti területen 8 jármű tárolására és karbantartására alkalmas közel 3000 m2 alapterületű csarnok épült.