








A legjobb hazai realizmus képviselőinek kiállítása lesz az Alföldi Galériában április 14-től. „Érzelemre épített markáns szociográfiai töltésű alkotások egész sora” mondja Pogány György a kiállítás rendezője. Nagy Imre, a Tornyai János Múzeum igazgatója ennél is tovább megy „Remény van arra, hogy katarzisszerű élményt nyújt majd a művészetszerető vásárhelyi közönségnek.”
Fotók: VH
Március 29-én az Alföldi Galériába, az előkészületekre invitált újságírók valóban látványélményben gazdag festmények sokaságával találkoztak. Ahogy azt Pogány György el is mondta, az Alföldi Galériában nyíló gyűjteményes kiállításon, a 60-as évek vége óta a Gyulai Művésztelepen alkotó budapesti és vidéki művészek a realizmus jegyében készült, természetelvű ábrázolásmódban készült festményei láthatók. Témájuk nagyrészt a kisember és környezete.
A képek valóban különleges hangulata fogja meg az embert. Főként az idősebbeknek lehet egyfajta ’déja vu’ érzése, amikor végignézik a festményeket, amelyek a magyar közelmúlt valóságába vezetik el nézőiket. Legfőbb mondanivalójuk a konkrét esendőség nyomainak dokumentálása, egy letűnő társadalmi réteg és annak tárgyi kultúrája, értékrendje iránti tisztelet. A kétemeletes pesti Eötvös utcai lepusztult gangos bérházat nézve, szinte érezzük az udvarból felszálló odakozmált étel szagát. A 80-as években készült festménybe több generáció életélményét merevítette az alkotó. Hasonló hangulatot árasztanak a tanyasi élet pillanatait megörökítő képek. Ne várjunk harsány színeket és ne várjunk derűs embereket. Ez a kiállítás olyan pillanatokat rögzít, amikor minden tárgy a maga egyszerűségében, természetességében veszi körül az embert. A képeken az emberek pedig gyarlók, esendők, vonásaikon a megélt múlt és jelen.