Vásárhelyen sem csökkentek a vonalas telefonokra naponta érkező névre szóló ajánlatok, meghívások egészségmegőrző előadásra, sok ajándékkal, amit majd egy ebéddel egybekötött termékbemutatón át is vehetünk.
A termékbemutatókon általában nyugdíjas embereket károsítanak meg, rábeszélve őket egy semmire sem jó termékre, amit ráadásul túlárazva, több százezer forintért adnak el nekik. A módszerek változatosak, idén az „egészségügyi szűrővizsgálatnak” vagy „ingyenes állapotfelmérésnek” álcázott bemutatók a legelterjedtebbek.
A Vásárhelyi Hírekben is olvashatták, a panaszok hatására tavaly az év elejétől szigorítottak a termékbemutatók szabályain, és ellenőrzésekbe kezdtek, lesújtó eredménnyel. Ezekről március 3-án Budapesten tartottak sajtótájékoztatót.
Ezen elhangzott, súlyos adatkezelési hiányosságokat tárt fel a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a többek között idősek számára szervezett termékbemutatók, egészségnapok esetében. A termékértékesítés céljából személyazonosító igazolványt, TAJ-kártyát ellenőriztek, egészségügyi adatokat kezeltek. Sokszor az idős emberek a termékbemutatón szembesültek azzal, hogy tulajdonképpen adásvételi szerződés megkötése miatt keresték meg őket.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tavalyi ellenőrzéseinek eredménye szerint új trükköket, megalázó helyzeteket, pszichés nyomást tapasztaltak. Volt, hogy ménesgazda, hegesztő szakmunkás végzett egészségügyi vizsgálatot. Ez mind jellemző volt, több vizsgált termékbemutatóra is. A területi felügyelőségek 99 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, amelyből 68 termékbemutató esetében találtak valamilyen jogsértést.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz az utóbbi időszakban egyre több jelzés érkezik arról, hogy a vállalkozások a vásárlók lakására szerveznek és tartanak árubemutatót. Ezeket a jegyző felé nem jelentik be tudván, hogy a hatóságok egyéb módon nem értesülhetnek, így a hatósági ellenőrzés alól is kibújhatnak.
A termékbemutatókat szervező cégek egy része azt a 2014-es törvénymódosítást próbálja meg így kijátszani, amely szerint a vállalkozásokat – a bemutatót megelőzően – a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli. Ez pedig minden olyan esetre igaz, amikor a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az).
Szigorítás volt még a tavalyi évben, hogy ha a termékbemutató nem a cég telephelyén zajlik, akkor a vásárló a termék átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a vásárlástól. A termékbemutatókat szervező cégek egy része ezt a szabályt úgy igyekszik kijátszani, hogy az árubemutatók során a termékről és annak tulajdonságairól csak tájékoztatják a jelen lévő érdeklődőket, a bemutatott termékek megrendelése csak interneten, illetve telefonon keresztül lehetséges. Előfordult olyan eset is, hogy a résztvevőknek vásárlási kupont adtak át az előadás helyszínén, amelyet a vállalkozás üzletében lehetett beváltani termékvásárlás esetén.
Ám az ilyen esetekben az indoklás nélküli elállási jog nem illeti meg a fogyasztókat, amelyre azonban a vállalkozások jellemzően nem hívják fel az előadáson részt vevők figyelmét.
Továbbra is elterjedt gyakorlat az árubemutatókat „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „egészségnapként” „ingyenes állapotfelmérésként” stb. hirdetik meg.
Az ellenőrzési tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a szűrővizsgálatként hirdetett előadásokat, illetve az azokon végzett vizsgálatokat, egészségügyi végzettséggel nem rendelkező, esetenként alacsony iskolai végzettségű (általános iskola), vagy korábban más területen dolgozó (ménesgazda, hegesztő szakmunkás) személyek bonyolították le.
Több fogyasztó is beszámolt olyan esetről, amikor a résztvevőket kifejezetten kellemetlen, megalázó helyzetbe hozták az előadások során. Előfordult, hogy az „egészségügyi szűrővizsgálat” elvégzésére az árubemutató helyszínén nem volt biztosított egy külön helyiség, és a vizsgálatot így férfi mosdóban tartották.
Előfordult, hogy a résztvevőkben az előadást tartók szégyenérzetet igyekeztek kelteni. Azt állították, hogy aki nem vásárol, sajnálja szerettei, családtagjai egészségére a pénzt. Ezeken az előadásokon az előadók többször állították azt, hogy akik nem használják a bemutatott terméket meg fognak halni.
Egy ilyen jellegű termékbemutatón a következő kijelentés hangzott el:
„A tavalyi karácsonyt együtt töltötték, az ideit? Nem biztos. A tavalyi karácsonykor egy gyermek, egy unoka együtt ette az ünnepi ételt Önökkel, egy asztalnál. Megint együtt fogja? Nem biztos…” „…de ha holnap rákos lesz, én pofán röhögöm, ő meg mit csinál, sír.”
Kapcsolódó cikkeink, termékbemutatón szerzett tapasztalatokról, trükkökről:
Átverés a termékbemutatókon, íme a legújabb módszerek