Túl aktív a gyerekünk, az iskolában sem tud koncentrálni, mindenki ráhúzta a rossz gyerek jelzőt? Kérdés, hogy valóban rossz-e, vagy csak hiperaktív?
Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar) nevű betegségről egyre többet hallunk manapság. Tegyük tisztába mi is ez pontosan, hogyan alakul ki, miként lehet kezelni és miért válnak a hiperaktív gyerekekből jó vezetők, menedzserek? Hajdu Ágnes az ADHD Magyarország alapítója, fejlesztő pedagógus volt a segítségünkre ebben a témában.
'A kutatók 2010-ben rátaláltak egy genetikai enzimre, melyek olyan genetikai variációk, amik érintettek az autizmusban és a skizofréniában is, erős bizonyítékkal igazolva, hogy az ADHD egy idegrendszeri fejlődési rendellenesség. Másképp fogalmazva, a zavarral élő gyerekek agya különbözik más gyerekekétől. A hajlam tehát öröklődhet. Ezt, ahogy a dalban is éneklik 'egy életen át kell játszani és még azon is túl” – vélekedett Hajdu Ágnes.
A szakember az OrientPress Hírügynökségnek arról is beszélt: azt, hogy valaki hiperaktív – egy kis túlzással - már az anyuka pocakjában észre lehet venni, hiszen extrém módon sokat izeg-mozog a pici. AZ ADHD 3 tünetegyüttesből (vagy ezek kevert változataiból) áll. A figyelemzavar, a hiperaktivitás és az impulzivitás. 'A diagnózis felállításához 6 hónapon keresztül, ezek megfelelő számú tünetegyüttesének jelenléte szükséges' - fűzte hozzá Hajdu. Észre lehet venni, hogy probléma van, ha fiunk, lányunk átsiklik a részletek felett, gondtalan hibákat vét, vagy úgy tűnik, hogy nem figyel, ha hozzá beszélnek - folytatta. „A hiperaktív gyereknek egyszerre nem szabad több utasítást adni. Ha azt mondjuk neki, hogy vedd le a kabátod, a cipőd, menj be a szobába és ülj le az ágyra, akkor biztos, hogy az ágyon fog ülni kabátban és cipőben. Az eltérés korai felismerésével van lehetőség a multimodális kezelésre, mely jelentősen csökkenti a fenti nehézségek kialakulásának kockázatát' – mondta a pedagógus.
'Sokszor sajnos a szülők hátránynak érzik, ha gyereküknek ilyen problémájuk van, a rossz gyerek bélyegét nem tudják lemosni róluk. Ezért fontos tudni, hogy miként kell kezelni ezt a betegséget. Egy hiperaktív gyerek körül minél több szabály van, annál jobban 'működik'. Dicsérni kell, az iskolában az első padba kell ültetni őket, és állandó megerősítést kell kapniuk. Az ADHD-s gyerekek önbecsülése nincs túl magas szinten, pedig ezek a személyek nagyon kreatívak, jó beszélőkéjük, számtalan jó tulajdonságuk van, és felnőtt korban sokukból kiváló vezető, menedzser válhat. Azonban nagyon oda kell figyelni rájuk, mert könnyen rossz irányt vehet életük a sok negatív visszajelzés miatt” - közölte Hajdu Ágnes, aki szerint rendkívül nagy hangsúlyt kell fektetni a gyerekek speciális érdeklődésének, tehetségének gondozására.
Az ADHD szervezet szakmai vezetője arról is tájékoztatott: Magyarországon nagyjából 70 ezer ilyen betegséggel küzdő gyermek él, és csupán ezek 6 százaléka jut el orvoshoz. Ez pedig problémát jelenthet, hiszen ha nem kezelik megfelelően, akár pszichés gondok is kialakulhatnak a betegeknél. Felnőtt korban gyakrabban éri őket baleset, többször váltanak munkahelyet vagy párkapcsolatot.
Az ADHD Magyarország 2006-ban alakult és az ezzel a problémával küzdő gyerekek és szüleik támogatását, megsegítését tűzte ki célul. A szervezet szolgáltatásai ingyenesek, fel lehet őket hívni és segítenek abban, hol találhatók még ezzel foglalkozó intézmények, pedagógusok, orvosok, mediátorokat küldenek, segítenek a jogi problémák megoldásában - zárta szavait a szakember.