
Hiába csinált nagy kampányt tavasszal Lázár János, és törte magát a hódmezővásárhelyi képviselőtestület, az Igazi Csíki Sör most kivonul a közvetlen kereskedelemből.
Fotó: MTI
Pedig márciusban a vásárhelyi képviselőtestület - Lázár János vezetésével - egy emberként ki is vonult a csíkszentsimoni sörgyárba, hogy kostólgatással és nyilatkozatokkal tegyék le voksukat - az egyébként részben holland érdekeltségű - erdélyi sör mellett, mondván a Csíki Sör „székely jelkép, és a székely-magyar identitás része.”
A vásárhelyi közgyűlés bojkottfelhívásának, hogy a vendéglátósok ne vegyenek, a népek meg ne igyanak Heinekent, sem igazán volt foganatja, mert ugyanúgy fogyott mint előtte, sőt a vörös csillagos sör még az Emlékpont büféjében is kapható.
A tavasz folyamán aztán megszületett a kompromisszum és azóta már a vörös csillag sem zavaró elem a Heineken üvegén, sőt olyannyira nem, hogy még a Fradi sört is a nagymúltú holland sörgyár magyar cége a Heineken Hungária készítheti.
Eközben a napokban a sajtóban több helyen is megjelent: Lénárd András, az Igazi Csíki sörmárkát forgalmazó cég tulajdonosa szerint árháború áldozatai. Ezért most kivonul a közvetlen kereskedelemből és a cég új stratégiája, hogy saját hálózatán házhoz szállítja a sört.
Merthogy a nagy szupermarketek olcsóbban adják a multik söreit, míg az ő kézművesnek kikiáltott terméküket drágán. Kétségtelen, hogy a magyarok szívesen mennek az alacsonyabb árak felé, főként ha remek német söröket lehet kapni 200 forint körül.
Gazdasági szakemberek szerint viszont nem fogy a sörük úgy, mint ahogy a kézművesnek kikiáltott, ám nagyüzemi méretek között gyártott termékük termelését felfutatták.
Lénárd ugyan tagad, de maga közli, hogy már 10 százalékos forgalomemelkedés belülre helyezné őket a komfortzónájukon, arra enged következtetni, hogy komoly krízisről van szó. Már nem elfoglalni akarják a piacot, hanem megmenekülni a csődtől.
A Világgazdaság következtetése szerint az egész Csíki Sör ügy mögött politikai akcióról volt szó, újraosztották volna a hazai sörgyártást, ám erről letettek. Ezt támasztja alá, hogy a Fidesznek se azelőtt, se azóta nem volt baja a vörös csillaggal. Mióta a Heineken visszavonta a keresetét bírósággal az Igazi Csíki nevének megváltoztatásáról, már nem probléma, hogy tiltott önkényuralmi jelképpel forgalmazza egyik saját sörét.
Azt pedig, hogy a magyarországi piacról volt szó, maga Lénárd András, mondta el: „a magyarországi piacon be tudtak azonosítani bennünket, míg a romániain nem.”
A „székely-magyar identitás” és az egyéb lélekre ható nyilatkozatok a magyar fogyasztót nem hatották meg. A pénztárca fontosabb, mint az ideológia.