Kultúra, oktatásA vásárhelyi kerámiaművészet virágzó korszaka

2020. szeptember 30., szerda
 
A vásárhelyi kerámiaművészet virágzó korszaka

A Hódmezővásárhelyen az 1930-as években virágzó korszakát élő népi szecessziós kerámiaművészetet bemutató kiállítás nyílt szerdán a Tornyai János Múzeumban.

 

 

 

 

 


Miklós Péter múzeumigazgató elmondta, hogy jelentős hagyományai vannak a vásárhelyi fazekasságnak és az arra alapozott kerámiaiparnak. A polgári lakáskultúra kialakulásával - a parasztpolgárosodás részeként - ezek a tárgyak már nem funkciójukban voltak használatosak, hanem díszítőelemként jelentek meg, így a fazekasság művészetté vált.

A tárlat anyagának nagy részét Nagy Vera néprajzkutató, egykori múzeumigazgató saját gyűjteményéből került ki, kisebbik hányadát a múzeum anyagából válogatták.

 

Öt vásárhelyi fazekasmester mintegy száz munkájából állt össze a kiállítás, amelyeknek többsége a harmincas években, a népi szecessziós stílus virágkorában készült - mondta Nagy Vera. A szakember úgy fogalmazott, ezt a kerámiastílust a szocialista kultúrpolitika polgári giccsnek minősítette, a művészettörténészek nem találták eléggé művészinek, a néprajzkutatók pedig elég népinek.

 

A stílus megszületésében szerepet játszott, hogy a 19. század végén az olcsó, gyári készítésű edények megjelenésével megcsappant a kereslet a fazekasok által készített használati tárgyak iránt, viszont a parasztság polgárosodásával új igények jelentek meg. Nemcsak a festett bútorokat cserélték le polgári bútorokra, hanem a fazekasok által készített, elérhető árú díszedények iránti kereslet is megnőtt, amelyet a mesterek igyekeztek kielégíteni.

 

A vásárhelyi képzőművészek 1912-ben a vásárhelyi fazekashagyományokra alapozott, európai szintű kerámiahagyomány megteremtésének céljával hozták létre a Majolikatelepet, s a város fazekasait az itt született tárgyak inspirálták szecessziós kerámiák készítésére. Nagy Vera felidézte: munkásságában és személyes sorsában is kapcsolódik egymáshoz a kiállítottak közül három mester élete. A századelőn hatalmas műhelyt működtetett Lázi István, ahol segédként dolgozott Csenki István és Bán Imre is. Lázi István 1917-es halála után özvegye tovább működtette a műhelyt, ahol egykori segédei kialakították a díszedények egységesnek tekinthető szecessziós stílusát, amelyben feleségeik, az írókázással foglalkozó két Lázi-lány, Rozália és Etelka is szerepet vállalt.

 

A kiállításon láthatók az egykor pályáját kályhásként kezdő Fejes Sándor alkotásai is, akinek sajátos, rajzos díszítéssel készült munkái fővárosi és külföldi kiállításokon is szerepeltek.

A vásárhelyi kerámia történetében jelentős törést jelentettek az 1950-es évek, amikor a Majolikatelepet és a fazekasmesterek műhelyeit államosították, s a mestereknek a Porcelángyárban kellett korongosként munkát vállalniuk - tette hozzá a néprajzkutató.

 

A december 13-ig látható kiállításon bemutatott tárgyegyüttes a stílus korábbi mellőzöttsége ellenére fontos részét képezi a hódmezővásárhelyi kerámiakultúra fejlődéstörténetének, a város társadalmának, kultúrájának korabeli változásait is visszatükrözi.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Borotvaélen táncol az Alföldvíz

Borotvaélen táncol az Alföldvíz

A cég forrásbevonás hiányában nem zárja ki a gazdasági ellehetetlenülését. A gondokat tetézi, hogy az alaptőke leszállításáról nem tudtak dönteni a Zrt. közgyűlésén.
Családi események Hódmezővásárhelyen 2020. 52. hét

Családi események Hódmezővásárhelyen 2020. 52. hét

"Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
Kulturális Örökség Napjai Hódmezővásárhelyen

Kulturális Örökség Napjai Hódmezővásárhelyen

A képzőművészet, a restaurálás, a régészet iránt érdeklődők örömére, idén ismét csatlakozott a Tornyai János Múzeum az országos eseménysorozathoz.
Nagy az érdeklődés az Őszi Tárlat iránt

Nagy az érdeklődés az Őszi Tárlat iránt

A legtöbb pályamű festmény kategóriában érkezett, de a jelentős számú grafikai és plasztikai művek mellett szerepelnek multimédia alkotások is.
 

És ezt már olvasta?

Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 1. hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 1. hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 
133 hódmezővásárhelyi soha nem tért haza
133 hódmezővásárhelyi soha nem tért haza A magyar történelem legtöbb áldozatott követelő vereségének részleteit mind a háború alatt, mind az azt követő kommunista diktatúra alatt el elhallgatták.
 
Az országos oltási terv részletei
Az országos oltási terv részletei Az oltás nem a regisztráció sorrendjében fog történni. A Nemzeti Népegészségügyi Központ közleménye a következő időszak oltási menetrendjéről.
 
Vége és kezdete az évnek
Vége és kezdete az évnek Tiltás is kötődik január elsejéhez, a legismertebb, hogy ezen a napon semmit nem adnak ki a házból, mert akkor egész éven át minden kimegy onnan.
 
Tanodásnak lenni - továbbra is - jó
Tanodásnak lenni - továbbra is - jó Tavaly óta a kormány döntésével a tanodák eltávolodtak a köznevelési rendszertől. A vásárhelyi Gastro-Ker Tanoda működése is nyertes pályázatokon múlik.
 
A 2021-es év színei
A 2021-es év színei A választott színek illenek ahhoz a kettős érzéshez, amellyel az új évet várjuk: reménykedünk a világ újranyitásában, abban, hogy visszatérhetünk a normalitáshoz.
 
Jön a 001-es
Jön a 001-es

Kamionon jön január közepén Szentesig a tram-train prototípusa. Az első érkező szerelvény „kicsomagolását”, üzemszerű állapotba hozását ott végzik. Videóval!