Az idei tavasz-nyár slágerszíne a narancssárga lesz, valamint a rózsaszínnek egy különleges árnyalata, a tatárlonc nevű virág színe. Ezt a hétköznapi ember számára egy alig ismert szervezet dönti el, két évre előre.
Minden szezonban minden szín megtalálható a divat palettáján, de nem ugyanabban az árnyalatban és kombinációban. Az elkövetkező két év legnépszerűbb árnyalatait a Nemzetközi Színbizottság (Intercolor) tagországainak szakemberei tervezik meg, amely aztán a világdivat számára iránymutatóul szolgál.
Magyarországot Bajczár Éva textiltervező iparművész képviseli abban az Intercolor nevű szervezetben amely minden évben összeül és hosszas tárgyalás után két évre előre meghatározza, hogy a divatban milyen színek lesznek a dominálóak. Az Intercolor Nemzetközi Színbizottság 2009. június 7-10 között tartotta ülését Lyonban, ahol a 2011-es tavaszi-nyári színtrend összeállítására került sor. A konferencián 14 ország vett részt: Anglia, Brazília, Finnország, Franciaország, Japán, Kína, Korea, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Thaiföld, Törökország és Svájc. Brazília és Thaiföld az új tagjai az Intercolornak.
Színkártya és színfilozófia
Az Intercolor összes tagországa előre összeállított anyagokkal dolgozik, meghatározott színkombinációkban, meghatározott színfilozófiával. A színek és az anyagok mellett a miértek a fontosak. Hosszú viták során alakul ki végül az eredmény: egy 20-25, néha akár 30 színből is álló skála. Ezután születnek meg a színkártyák, amelyek tartalmazzák a színkombinációkat, a fonalmintákat és a Pantone számokat, amely egy-egy szín nemzetközi azonosítója és a világon mindenhol ugyan azt a színt jelöli. A Színbizottság témákat és azon belül színcsoportokat határoz meg. A színkártya tartalmazza a színfilozófiát, ami leírja, hogy mit akar kifejezni, milyen témát képvisel az adott színcsoport. Ezeken kívül megtalálhatóak benne – a csoportokon belül – a színkombinációk, mindehhez természetesen a Pantone számmal beazonosított fonalmintát is társítanak. A színcsoportokon belül pedig minden cég, tervező kiválasztja, hogy mely színekkel akar dolgozni a következő szezonban. A lényeg ugyanis az árnyalat. Nem elég tudni, hogy a rózsaszín lesz a divat, mert azaz igazán fontos, hogy melyik rózsaszín.
2011. tavasz - tatárlonc és narancs
A divatszakemberek szerint, 2011. tavaszán a kicsit vörösbe hajló élénk, vibráló rózsaszín dominál majd, amely tele van energiával és dinamikával: ideális arra, hogy színt és ragyogást vigyen a hétköznapokba. A rózsaszínnek ezt az árnyalatát a tatárlonc virága ihlette. Nagyszerűen párosítható feketével, tengerészkékkel, grafit- és világosszürkével, de érdekes színkombinációt alkot a zöld bronzos árnyalatával.
A narancs, ez az erőteljes, vibráló, domináns szín lesz 2011 nyarának egyik legmeghatározóbb trendje, mind a ruhákon, mind a sminkeknél. Garantáltan magára vonja a tekintetet, felvidít, tökéletesen illik a forró, napsugaras nyár hangulatához és ideális arra, hogy megtörje a bézs egyeduralmát. Ha kerülni szeretnénk a feltűnést, de azért szeretnénk trendik lenni vagy ha sápaszt, ami ennél a színnél elég gyakori, akkor viseljük kiegészítőként, mondják a stylistok.
Korral árnyaltabbak a színek
A színek sikeressége attól is függ, mely korosztályról és melyik országról van szó. A szezon színeinek megtervezésénél általában a középkorosztály ízléséből indulnak ki. Az idősebbek általában a sötétebb színeket választják.
Ami az országokat illeti, tévedés azt hinni, hogy a mediterrán vidékeken az élénkebb árnyalatok kedveltebbek. Ez ennél összetettebb dolog. Portugáliában például hajlamosabbak az emberek a visszafogottabb, kevésbé feltűnő színű, konzervatívabb ruhákat kiválasztani. A kollekciók színbeli megtervezése a textiliparban fontos része egy vállalkozásnak. A tudatos színkiválasztással növelni lehet az eladást és csökkenteni a raktáron lévő készlet mennyiségét.