
Megírtuk, február 27-én, hogy MÁV szakemberektől kapott információink szerint áprilistól vonatritkításokra készül a MÁV-Start, ami valószínű érinti a Vásárhely környéki vonalakat is.
Frissítve Völner Pál államtitkár nyilatkozatával!
Úgy akarnak megtakarítást elérni, hogy ne a nagy dízelmozdonyok járjanak 2-4 kocsival szinte üresen, hanem a jóval olcsóbb üzemeltetésű „piroskák”. Abból is csak annyi, amennyit az adott vonalon utazók száma igényel.
Egy most hozzáférhetővé vált lista szerint, nagyrészt április 16-tól, több mellékvonalon napi 2 pár vonat fog közlekedni, mégpedig - ahol elég – ott csak 1-1 motorkocsival. A gazdasági megfontolás lényege, hogy ne járjanak üresen a szerelvények. A cél pedig az, hogy a „Zsuzsi-vonatok” ésszerű járatásával, a kivont gördülőállomány későbbi selejtezését és kocsibeszerzéseket is tervezni lehessen. Ismertté vált, hogy ezzel az intézkedéssel a MÁV-Start milliárdos nagyságrendű megtakarítást vár.
A járatmódosításról megjelent lista pontosítja, azt amit eddig csak általánosságban fogalmazott meg a vasúttársaság közleménye. Ezek egy része a vásárhelyieket is érinti.
A 130-as számú Szolnok–Szentes–Hódmezővásárhely viszonylatnál, a Szolnok – Szentes között 7226, 7217, a Szentes – Hódmezővásárhely között 7248 és a 7249 számú – összesen négy vonat, valamint a 135. számú Szeged – Hódmezővásárhely - Békéscsaba vonalon 3 vonat szűnhet meg, de ez utóbbi vonalon a további kilenc megmarad.
A Vásárhelyt közvetlenül nem érintő viszonylatok közül, figyelemre méltó, hogy az Újszeged állomáson megszűnik a vasúti közlekedés. Makón át Mezőhegyesig, illetve Békéscsabáig közlekedő eddigi nyolc vonatpár megszűnik. Ez különösen érzékenyen érintheti Makót, ahol ennek a menetrendváltozásnak a következményeként nem lesz utasforgalom. Hiszen mint az köztudott Hódmezővásárhely és Makó között 2009 decembere óta nincs személyforgalom. Az csak néhány lelkes vasútimádó remélte, hogy esetleg a közeljövőben ezt a viszonylatot újraindítják. Az áprilistól bevezetésre kerülő módosítások éppen hogy jelentős járatcsökkentési szándékról tanúskodnak.
Frissítve! (MTI)
Völner Pál: nem zárnak be vasúti vonalakat
Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
Az államtitkár rendkívüli sajtótájékoztatóján arra reagált, hogy a médiában vonalbezárásokról szóló hírek terjedtek el.
Völner Pál elmondta: az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton.
Kérdésre válaszolva Völner Pál közölte: 8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában. Megjegyezte, hogy a témában még egyeztetnek a szakszervezetekkel.
Völner Pál a hatékonyabb forrásfelhasználással kapcsolatban példaként említette, hogy Győr és Budapest között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni. Szeretnék elérni, hogy a hatékonyabb forrásfelhasználással keletkező megtakarítás a színvonalasabb szolgáltatást biztosítsa. Kitért arra is, hogy az átalakult nyugdíjellátáshoz igazítják az utazási kedvezményrendszert, amiből szintén várható némi megtakarítás, de mint fogalmazott, "sok apró lépésből tevődik össze az, hogy ne kelljen növelni az állami támogatást a közösségi közlekedésre".
A létszámra vonatkozó kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a kapacitáscsökkentés nem jár lényeges létszámleépítéssel.
Arra a kérdésre, hogy 414 vonatot érint-e a menetrendi változás, Völner Pál kitérő választ adott. Közölte: 2.900 vonat közlekedik naponta, 8 százalék körüli futásteljesítmény-csökkenés lehet áprilistól.
A vasútra és a közútra vetítve az áprilisi változástól 8 milliárd forint megtakarítást várnak az idén, ami éves szinten 12 milliárd forint lenne.
Újságírói felvetésre az államtitkár úgy vélekedett, hogy szerinte érdemes közlekedtetni személyvonatot a kevésbé kihasznált vonalakon is, hiszen az árufuvarozás miatt fenn kell tartani hálózatot, és folyamatos közlekedés esetén az állagmegóvás is jobban megoldott, továbbá vannak olyan időszakok, például iskolába járás, amikor szükség van személyvonatokra.
Az MTI-nak arra a kérdésére, hogy milyen változások lesznek a közeljövőben a MÁV-nál, miután a miniszterelnök radikális változtatást sürgetett egy csütörtöki kamarai rendezvényen, Völner Pál közölte: amíg nincs kormányzati döntés a kérdésben, addig erről nem tud érdemben nyilatkozni.